Aviseringar
Rensa alla

Ryggont


penja
Ämnesstartare

Hej. Jag har ont. I ryggen. 
Jag är sur, mår illa och tappar matlust för att det trycker så fruktansvärt mellan skuldrorna och en bit nedåt. Jag har haft såhär sedan i torsdags ungefär, men jag brukar generellt ha problem med rygg, nacke och axlar. Min erfarenhet av vården när det gäller den här typen av problem, är att de inte gör så mycket alls. Det var visserligen längesen jag var dit nu, men jag blev hemskickad med tipset att träna upp ryggmusklerna..  Det hjälper säkert långsiktigt, jag mår bättre när jag tränar, men det känns svårt nu när det gör såpass ont.
Vad kan jag göra temporärt? Vanliga värktabletter verkar inte hjälpa. Samt, var borde jag vända mig? Känns onödigt att gå till en vanlig vårdcentral igen. Har någon av et varit med om liknande samt fått hjälp någonstans? Erfarenhet av kiropraktor? Sjukgymnast? Finns det någonting jag kan göra på egen hand?


   
Citera

Har ej egen erfarenhet men folk i min närhet har haft liknande problem. Men det är ju svårt att veta hur smärtorna skiljer sig etc, vilken muskel det sitter i, om det strålar eller "trycker" osv.
Mvh Captain Obvious.
I alla fallllll så har sjukgymnastik i kombination med diverse värktabletter och akupunktur och sånt hjälpt, men det har väl då varit grejer som stört under en längre period än ett par dagar. Men jag vet inte riktigt, massage/värme/annat kanske kan hjälpa en stund iaf, om inte värktabletter sköter sitt.


   
SvaraCitera
time
 time

Rent temporärt: smörj in ryggen (om du kommer åt området dvs) med voltaren istället för att äta vanliga värktabletter, då kommer du ju åt det som smärtar direkt. Sjukgymnastik kan hjälpa, som rotor sa, men du kan också googla och se om du har en naprapat i närområdet! 


   
SvaraCitera
penja
Ämnesstartare

rotorblad:
Har ej egen erfarenhet men folk i min närhet har haft liknande problem. Men det är ju svårt att veta hur smärtorna skiljer sig etc, vilken muskel det sitter i, om det strålar eller "trycker" osv.
Mvh Captain Obvious.
I alla fallllll så har sjukgymnastik i kombination med diverse värktabletter och akupunktur och sånt hjälpt, men det har väl då varit grejer som stört under en längre period än ett par dagar. Men jag vet inte riktigt, massage/värme/annat kanske kan hjälpa en stund iaf, om inte värktabletter sköter sitt.

Jag har alltså rätt mycket problem med ryggen konstant, men nu har det varit riktigt illa i några dagar. Sådär så det blir jobbigt att umgås med folk, för jag är bara sur och trött. Eller att jag vill gråta en skvätt innan jag somnar pga orkar inte ha såhär!! Får kanske höra av mig till en sjukgymnast ändå.. Är mitt inne i en stressig period och blir bara mer stressad av att jag borde ta tag i detta. Åh. Vad jag klagar! Förlåt! Tack för tipsen hur som helst!!


   
SvaraCitera
penja
Ämnesstartare

time:
Rent temporärt: smörj in ryggen (om du kommer åt området dvs) med voltaren istället för att äta vanliga värktabletter, då kommer du ju åt det som smärtar direkt. Sjukgymnastik kan hjälpa, som rotor sa, men du kan också googla och se om du har en naprapat i närområdet! 

Jag gör det också. Senare dagarna har jag smort in mig några gånger om dagen samt ätit för många Ipren.. I börja hjälpte det, nu märker jag knappt skillnad.. 


   
SvaraCitera
penja
Ämnesstartare

Juste Naprapat, det var ordet jag letade efter när jag skrev första inlägget! ska försöka kolla upp det!


   
SvaraCitera
penja
Ämnesstartare

Jag skulle ha gjort så mycket nu i veckan. Flyttpackat. Om några dar kommer mamma och pappa och ska hjälpa mig köra över alla grejer till nya stället. Är så fruktansvärt stressad över att jag inte fått nånting gjort. Har grejat lite nu i helgen, men har med jämna mellanrum satt mig ner för att hålla tillbaka tårar. Om det är smärtan eller stressen som gör att jag vill gråta mest vet jag inte. Jag jobbar heltid och det tar all min energi just nu. Jag orkar inte göra någonting alls när jag kommer hem om dagarna. Fuck


   
SvaraCitera

massage o liknande 


   
SvaraCitera

Naprapat! 


   
SvaraCitera
Kudhos

naprapat, massör eller sjukgymnast kan säkert hjälpa dig med att hitta övningar som lindrar besvären. 

Foam roller sägs ju rekommendera för att massera ut muskler, och du kan använda foam roller på ryggen förutom på ländryggen. 

Kan också testa sova på värmeduk (Elektronisk eller något du värmer manuellt). 


   
SvaraCitera

be en polare ställa sig på din rygg, men var försiktig givetvis


   
SvaraCitera

penja: Erfarenhet av kiropraktor?

Gå till en Naprapat istället, de är enligt min erfarenhet oftast duktigare. Går du till en Naprapat så kommer du dels att få ryggen tillknäckt så att rörligheten blir bättre, sen uppmjukad så att det blir lite lättare att träna.


   
SvaraCitera

penja: Erfarenhet av kiropraktor?

var hos en förra året

kändes som att han knappt lyssnade på vad jag sa, sen bara körde några standardgrejer
"vi fixar det här, men det är viktigt att du kommer tillbaka flera gånger nu i början" sen ville han boka in en jävla massa tider, vilket han gjorde. dök bara upp på en av dem

asdyrt och gav mig bara temporär lindring.
röntgen visade senare att jag hade annat än "en låsning, som kan hända ibland när musklerna överansträngs", vilket han borde ha fattat och berättat om det inte vore för att han bara ville tjäna pengar

alltså så avskyr jag kiropraktorer nu


   
SvaraCitera
penja
Ämnesstartare

Hajpojken:

Gå till en Naprapat istället, de är enligt min erfarenhet oftast duktigare. Går du till en Naprapat så kommer du dels att få ryggen tillknäckt så att rörligheten blir bättre, sen uppmjukad så att det blir lite lättare att träna.

Har aldrig fattat vad naprapater sysslar med, men nu har jag läst på (eller tja, Wikipedia) om både naprapater och kiropraktorer. Får kolla upp var det finns en i närheten. 

superpojken:

var hos en förra året

kändes som att han knappt lyssnade på vad jag sa, sen bara körde några standardgrejer
"vi fixar det här, men det är viktigt att du kommer tillbaka flera gånger nu i början" sen ville han boka in en jävla massa tider, vilket han gjorde. dök bara upp på en av dem

asdyrt och gav mig bara temporär lindring.
röntgen visade senare att jag hade annat än "en låsning, som kan hända ibland när musklerna överansträngs", vilket han borde ha fattat och berättat om det inte vore för att han bara ville tjäna pengar

alltså så avskyr jag kiropraktorer nu

Vad synd att du inte fick någon hjälp.. Har typ samma erfarenhet fast av en sjukgymnast jag träffade på för längesen. 

Brukar kolla på kiropraktorer på youtube, vissa verkar jätteduktiga! Men, de som postar där är rimligtvis mer engagerade i sitt yrke än andra. 

Ska kanske försöka träffa en naprapat istället. 


   
SvaraCitera

penja:
Hej. Jag har ont. I ryggen. 
Jag är sur, mår illa och tappar matlust för att det trycker så fruktansvärt mellan skuldrorna och en bit nedåt. Jag har haft såhär sedan i torsdags ungefär, men jag brukar generellt ha problem med rygg, nacke och axlar. Min erfarenhet av vården när det gäller den här typen av problem, är att de inte gör så mycket alls. Det var visserligen längesen jag var dit nu, men jag blev hemskickad med tipset att träna upp ryggmusklerna..  Det hjälper säkert långsiktigt, jag mår bättre när jag tränar, men det känns svårt nu när det gör såpass ont.
Vad kan jag göra temporärt? Vanliga värktabletter verkar inte hjälpa. Samt, var borde jag vända mig? Känns onödigt att gå till en vanlig vårdcentral igen. Har någon av et varit med om liknande samt fått hjälp någonstans? Erfarenhet av kiropraktor? Sjukgymnast? Finns det någonting jag kan göra på egen hand?

Gå till en kiropraktor, de trycker på ett speciellt sätt så att det blir bra. Oftast.

Kolla upp om det finns nån i närheten.


   
SvaraCitera