Aviseringar
Rensa alla

rymd dokumentär


Ämnesstartare

Hej, någon som vet någon bra hyfsat nygjord rymd dokumentär?
har blivit totalt insnöad på astronomi och rymden

tack för svar [smile]


   
Citera
Ämnesetiketter

Kolla dokumentärserien Through the Wormhole om du vill. Den handlar dock om mycket annat också. Morgan Freeman är programvärd. [love]

http://www.imdb.com/title/tt1513168/


   
SvaraCitera

Ingen dokumentär och kanske inte exakt det du letar efter men jag tycker det är ett värt klipp att länka [smile]
Ganska utförlig och intressant tur av en rymdstation.


   
SvaraCitera

Carl Sagans Cosmos är ju alltid en klassiker. Inte så ny men den håller fortfarande.


   
SvaraCitera

Jag kan ge dig en länk till en kompis jag har, som måste vara en av de skarpaste snubbarna på jorden. Han fyller 19 i år och har med papper och penna räknat ut hur stort universum är, såvidare universum inte är oändligt det vill säga. Here ya go.


   
SvaraCitera

Biologen:

Carl Sagans Cosmos är ju alltid en klassiker.

Som fortfarande är till större delen relevant och enkel att ta till sig, vilket gör den nyttig att se.

Professor Brian Cox har också medverkat i en del dokumentärer om fysik och astronomi, bl.a Wonders-serien för BBC: Wonders of the Solar System och Wonders of the Universe. Lite i samma stuk om Cosmos, men med färre profetior och fler moderna teorier etc. Även de med lättintaglig information.


   
SvaraCitera

For All Mankind (1989)

Den är fin. Inte så hemskt ny, men inte så gammal heller.


   
SvaraCitera

Nyaste Cosmos: A Spacetime Odyssy med Neil deGrasse Tyson som programledare. Rör flera olika frågor om rymden och jorden. Fin, om man är nyfiken på naturvetenskapens frågor. 


   
SvaraCitera