Aviseringar
Rensa alla

rymden är fett stor


Fantastiskt:
^djup

Du är djup.


   
SvaraCitera

han skrev till turum


   
SvaraCitera

är djup nog att fatta det


   
SvaraCitera

om nu rymden är så stor, varför kan man då se alla planeter? paradox


   
SvaraCitera

jerrys padocks


   
SvaraCitera

Schism:
om nu rymden är så stor, varför kan man då se alla planeter? paradox

Det kan man inte, det finns en gräns, iom universums accelererande expansion, bortom vilken ljuset aldrig kommer nå oss. Sen finns det galaxer så långt borta, men fortfarande inom det observerbara universumet, att vi bara kan se dem som just galaxer. Dvs, vi kan inte urskilja ens enskilda stjärnor så att se en dammpartikel som snurrar runt dem är bara en dröm, än så länge.

Utöver det så är det så att de flesta av de planeter vi känner till utanför vårt solsystem bara observerats indirekt, alltså antingen via den lilla gravitationen planeterna utövar på sin stjärna eller via den lilla förminskningen av solljus som blir när planeten passerar mellan oss och sin stjärna.

Tänk sen att all energi och materia vi skulle kunna se, dvs alla planeter och stjärnor å hej å hå osv, bara är runt någon eller några procent av allt som finns. Resterande +95% är mörk materia och mörk energi.
För mer om det och mycket annat matnyttigt:


   
SvaraCitera

TurumbarTurin: Strikt talat, inte helt sant. Cogito ergo sum och allt det där, saker som vi själva definierar som att en kvadrat har fyra hörn osv, sådana saker kan man säga att man vet till en absolut grad. Så väldigt lite kan vi veta, men inte ingenting.

ja självklart kan "jag" veta att "jag" existerar i någon form, jag kan även veta att det jag tror mig uppleva är vad jag tror mig uppleva.

menade förutom det


   
SvaraCitera

rik vit tjej:

menade förutom det

Ah, då förstår jag.


   
SvaraCitera

Interstellar. 


   
SvaraCitera

Schism:
den är stor men inte lika stor som havet. vi vet mer om avlägsna galaxer än havets botten

Skillnaden mellan våra små världshav är väl att de är tämligen begränsade medans universum är oändligt och för varje sekund expanderar. Det gör ju inte saken bättre att det med en viss sannolikhet viss flera olika paralelluniversum där det med stor sannolikhet finns exakta kopior av dig och mig... även rent DNA mässigt.  Mycket glad


   
SvaraCitera

Schism:
den är stor men inte lika stor som havet. vi vet mer om avlägsna galaxer än havets botten

Det har jag också hört. 


   
SvaraCitera