Aviseringar
Rensa alla

RYMMA HEMIFRÅN


Ämnesstartare

daisy:

u är bara 13

faktiskt inte, jag fyllde 14 idag, den 1 november..... 🙂

daisy:

hittar någon myndighet dig ifrån nåt annat land kommer dem bara skika dig tillbaka till Sverige

inte nödvändigt, jag har tänkt på det, om min plan är då att vägra utge sin identitet, och sen kanske ljuga att man är engelsman och är på resa....... vad ska dom göra? kolla i alla databaser i hela världen efter mitt namn ska dyka upp nånstans?

daisy:

Eh jag vet inte, hela din ide låter jätte dum och osäker

jag vet ,det är inte världens smartaste ide, men det är den ända utvägen......

daisy:

men SOC?

soc suger som uti helvete, bara köper min pappas bullshit story om att det är nått fel på mig, jävla svin, både han och soc...... jag har vart med möten hos bup och allt annat skit, alla suger, dom kan dra åt helvete, jävla kontorsnissar! [mad][mad]


   
SvaraCitera

Necerox:

tack....

Ta med dig giltigt pass.


   
SvaraCitera

Necerox:

tvåtusen i kontanter

Det räcker inte. Såvida du inte tänkt traska hela vägen till Italien.

För övrigt så kommer det inte bli bra. Jag förstår att det är väldigt lockande, jag tänkte själv tanken många gånger då jag bodde hemma. Men man måste bita i det sura äpplet och vara realistisk när det gäller sådant här.
Vad skulle du göra när du väl kom fram? Hur skulle du bo? Tjäna pengar? Andra länder fungerar inte som Sverige, hur skulle du anpassa dig? Vet du vad som gäller i något av de länderna du vill till? Du är 14 år, vem skulle anställa dig?

Att bara åka iväg till ett annat land, helt själv när man är under 18 år funkar inte.

Istället får du faktiskt ta och inse att alla vuxna inte är fulla av strunt och att du inte kan säga att soc är dålig för att du haft dåliga erfarenheter. Kräv andra kontaktpersoner tills du hittar någon du trivs med, prata med alla vuxna du kan komma i kontakt med, lärare, släktingar osv.
Det är det enda som kan lösa ditt problem, det kommer bara bli massa strul om du försöker fly.

Visa att du är mogen och kan föra en dialog med soc, kan du inte det så förstår jag verkligen inte hur du kan tro att du kommer klara dig i ett annat land.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

shajjn:

Ta med dig giltigt pass.

kul, men du, visst kan man resa fritt innom EU va? utan att visa pass eller id? [rolleyes]


   
SvaraCitera

Necerox:

kul, men du, visst kan man resa fritt innom EU va? utan att visa pass eller id? [rolleyes]

Du måste visa id inom Schengen, även om det inte är just ett pass.


   
SvaraCitera

Necerox:

alltid klagar över det moderna livet, tycker hela världen är skit, han e så jävla gammalmodig, han blir sur över minsta småsak, helt jävla förbannad över vardagsproblem, som om TVn inte funkar, så börjar han skrika och jag måste hjälpa honom se vad felet va, och sen var inte kontakten i, och han kommer med ursäkter som "jävla modernt skräp eller "vafan kan dom inte göra bättre tv-apparater nuförtiden", det var bättre förr" osv...., man vill bara be honom att gå och dö och ge fan i att klaga om allting liksom...

Att rymma på grund av en sådan sak är ju bara fjantigt. Visst, det är väldigt allvarligt att han slagit dig men utöver det verkar han vara som vilken pappa som helst. Jag föredrar att du löser problemen istället för att rymma i väg från dem. [smile] Dessutom har du alldeles nyligen blivit tonåring och du är antagligen i puberteten fortfarande. Att tycka att allt är skit, att ens föräldrar är dumma i huvudet och att ingen förstår en är något som de flesta tonåringar upplever. Det är en fas som går över.

Sen tvivlar jag starkt på att du kommer klara dig särskilt länge. Du kommer inte att ha någon inkomst och du är 14 år. Lycka till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du verkar ju i alla fall medveten om att det högst troligt kommer gå åt helvete.

Du borde anförtro dig åt någon som kan hjälpa dig om det går helt fel.


   
SvaraCitera
aimb
 aimb

Necerox:

har nån några planer, eller ideér på hur man kan förbättra planen, vilken utrustning ska jag ta med mig, vilken resväg ska jag ta?

Jadå, du kan joina backpackers eller något. =)
Eller så skaffar du en utbildning. kanske språkresa.

Eller så börjar du på en folkhögskola med internat. Där får du färdiglagad mat, andra vänner som också "flyr", grattis internet osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Necerox:

PS: jag tänker inte bry mig om inlägg som "sök hjälp", "gå till din kurator" eller något liknande.... alla vuxna i det här jävla landet suger och alla kan dra åt helvete!!!!!!!

Du är P14 för det första. Inte för är åldersfixerad, verkligen inte. Men tror du inte folk på vägen kommer vara det? Det hjälper ju inte heller att ha lite pengar.

Jag tycker att du söker upp en annan kurator. Berättar ALLT, om denna kurator inte värderar detta som fara eller tror på dig. Gå då vidare till nästa kurator, eller prata med lärare.

Men du kommer ingenvart om du rymmer hemifrån. You'll just end up homeless.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Necerox:

sedan bara ta mig söderut, så långt från sverige, så polisen aldrig hittar mig......

Det finns poliser utomlands också [zzz]


   
SvaraCitera

Necerox:

kul, men du, visst kan man resa fritt innom EU va? utan att visa pass eller id? [rolleyes]

Alltid bra att ha pass med sig, lol.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Necerox:

faktiskt inte, jag fyllde 14 idag, den 1 november..... 🙂

Stor skillnad. [rolleyes]

Necerox:

inte nödvändigt, jag har tänkt på det, om min plan är då att vägra utge sin identitet, och sen kanske ljuga att man är engelsman och är på resa....... vad ska dom göra? kolla i alla databaser i hela världen efter mitt namn ska dyka upp nånstans?

Du fattar väl att anledningen till att dem hittade dig var för att du är efterlyst, asså ifall det skulle hända. Så jo de vet redan vem du är då och kommer skika tillbaka dig till Sverige.

Necerox:

jag vet ,det är inte världens smartaste ide, men det är den ända utvägen......

Nej, var är din mamma? Har du släktingar som du kan flytta till?

Necerox:

soc suger som uti helvete, bara köper min pappas bullshit story om att det är nått fel på mig, jävla svin, både han och soc...... jag har vart med möten hos bup och allt annat skit, alla suger, dom kan dra åt helvete, jävla kontorsnissar!

Nej. Prata med en kurator eller psykolog, beskriv hur dåligt du mår pga din pappa och gör det utan att vara arg när du pratar, så kanske de lyssnar bättre. För om du bara är arg arg arg och din pappa spelar en ängel, vem tror du att de kommer lyssna mest på? Din pappa. För han pratar iaf till dem normalt och framstår som OK. Om du är arg och ilsken och hela tiden tror att de inte lyssnar på dig, då är det ju logiskt till varför de misstänker att du har ADHD.

Necerox:

som kom och hämtade mig, fixade en fosterfamilj till mig, som jag sedan bodde på i 4 månader, innan jag blev hemskickad!

Varför?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Jag föredrar att du löser problemen istället för att rymma i väg från dem

jag har försökt, flera gånger, fast ingen lyssnar elr bryr sig, så nu skiter jag i det...

Capture:

Sen tvivlar jag starkt på att du kommer klara dig särskilt länge. Du kommer inte att ha någon inkomst och du är 14 år. Lycka till.

jag vet det........ men det är en sak jag ändå tänker göra....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jannii:

Och jag vet, att vad vi skriver till dig så kommer du inte ändra dina planer. men följ ditt hjärta!<3

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Vad skulle du göra när du väl kom fram? Hur skulle du bo? Tjäna pengar? Andra länder fungerar inte som Sverige, hur skulle du anpassa dig? Vet du vad som gäller i något av de länderna du vill till? Du är 14 år, vem skulle anställa dig?

vi får se vad vi kommer fram till...... förresten har jag inte tänkt att leva ett särskilt hederligt liv heller, om jag nu skulle leva....

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Istället får du faktiskt ta och inse att alla vuxna inte är fulla av strunt och att du inte kan säga att soc är dålig för att du haft dåliga erfarenheter. Kräv andra kontaktpersoner tills du hittar någon du trivs med, prata med alla vuxna du kan komma i kontakt med, lärare, släktingar osv.

nej tack... vill inte har nått att göra med dom...

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Visa att du är mogen och kan föra en dialog med soc, kan du inte det så förstår jag verkligen inte hur du kan tro att du kommer klara dig i ett annat land.

soc suger, liksom allt annat "vuxenkontrollerat".

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Det räcker inte. Såvida du inte tänkt traska hela vägen till Italien.

man får göra inbrott eller liknande....... enda sättet, tyvär...


   
SvaraCitera

Necerox:

förresten har jag inte tänkt att leva ett särskilt hederligt liv heller, om jag nu skulle leva....

För ett kriminellt liv är nog något att se fram emot, du blir nog mycket lyckligare av att leva på fel sida lagen. Förstår du inte att det inte är det minsta coolt eller vettigt, det kommer bara sluta jobbigt och du kommer blir förstörd.

Necerox:

soc suger, liksom allt annat "vuxenkontrollerat".

Du har inte träffat alla som arbetar inom soc. Du kan således inte veta hur alla är och hanterar saker.

Snälla du, sansa dig lite och ta tag i det hela på ett sansat och moget sätt istället, annars kommer du bara fortsätta att leva ett uselt liv.


   
SvaraCitera