Aviseringar
Rensa alla

rysk litteratur - tipps?


Ämnesstartare

Har inte läst så mycket rysk litteratur, faktum är att det enda jag läst är "Brott och straff" och någon liten historie samling av tolstoj som var snuskigt bra.

Finns det någon bok ni kan rekomendera som är av samma karaktär som Brott och straff, där handlingen handlar om rätt och fel och håller samma höga klass som "BoS" ? Behöver dock inte vara ryskt bara det är bra eftersom det är lite tråkigt att läsa något just nu som är mindre bra än vad bos var.

Flera av litteraturhistoriens stora berömdheter författade sina verk på ryska och de borde finnas böcker som är minst lika bra om inte bättre är bos.

Misslyckas det så kan ni bara tippsa om någon random bra bok 😀


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Jag läste en gång Maksim Gorkijs bok "min barndom" (en del i en trilogi, vilken handlar om hans liv). Den var bra. Har inte läst de två uppförljarna i trilogin, eller något annat av honom. Varför vet jag inte, men den boken var bra, i alla fall.

Borde läsa resten.

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bröderna Karamzov/idioten av Fjodor Dostojevskij


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov. Handlar om djävulen, som i olika skepnader driver folk till vansinne genom att spela spratt med dem. Han har en kattkompanjon som står och går på bakbenen och för diskussion.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hovnarren:

Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov. Handlar om djävulen, som i olika skepnader driver folk till vansinne genom att spela spratt med dem. Han har en kattkompanjon som står och går på bakbenen och för diskussion.

Låter intressant!

daniel p:

Bröderna Karamzov/idioten av Fjodor Dostojevskij

Försökte mig på Idioten förut men gav upp ganska snabbt. Ska pröva Bröderna Karamazov.

Schlook:

Jag läste en gång Maksim Gorkijs bok "min barndom" (en del i en trilogi, vilken handlar om hans liv). Den var bra. Har inte läst de två uppförljarna i trilogin, eller något annat av honom. Varför vet jag inte, men den boken var bra, i alla fall.

Borde läsa resten.

Ska försöka mig på dem !

Tack för tippsen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

unfuna:

tippsen.

Tips med ett p!!![mad][mad][mad][no-no][no-no][no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rhodry:

Tips med ett p!!![mad][mad][mad][no-no][no-no][no-no]

Är i skolan och skriver med tangentbord som man måste banka på för att de ska fungera. Men point taken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Преступление и наказание, eller Brott och Straff av Fjodor Dostojevskij


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Distrust:

Brott och Straff av Fjodor Dostojevskij

unfuna:

faktum är att det enda jag läst är "Brott och straff"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Polikuskja
Sevatsopolo
Krig och fred
Anna Karenina
// Lev Tolstoj

Idioten
Brott och straff
// Fjordor Dostojevskij


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oblomov
//Ivan Gontjarov

läs den!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hokori:

Polikuskja
Sevatsopolo
Krig och fred
Anna Karenina
// Lev Tolstoj

Idioten
Brott och straff
// Fjordor Dostojevskij

Tackar 😀

Mary Poppins:

Oblomov
//Ivan Gontjarov

läs den!

vad handlar den om ?!?!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

unfuna:

vad handlar den om ?!?!

http://www.dagensbok.com/index.asp?id=584

[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anna Karenina av Leo Tolstoj!! Den är riktigt bra!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alexander Solsjenitsyn böcker om Gulagarkipelagen ifall du vill läsa något lite tyngre.


   
SvaraCitera