Aviseringar
Rensa alla

rysk litteratur - tipps?


Ämnesstartare

Bröderna Karamzov är den bästa bok som skrivits...alltid läsa den. pröva även Konstantin Simonovs böcker, mycket bra.


   
SvaraCitera

Hovnarren:

Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov

Och dikter utav Boris Pasternak, om det skulle intressera dig!


   
SvaraCitera

Jag tycker att Hadji Murat //Tolstoj är helt okej om man ska spinna vidare på Tolstojtråden.[y]


   
SvaraCitera

Hovnarren:

Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov.

Ja, läs den! Den är sjukt bra!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Böckerna om släkten Artamonov av Gorkij.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schlook:

om hans liv). Den var bra. Har inte läst de två uppförljarna i trilogin, eller något annat av honom. Varför vet jag inte, men den boken var bra, i alla fall.

Borde läsa resten.

De är faktiskt enligt mig mycket bättre än den första delen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hovnarren:

Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov.

Behemoth[love][love][love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jo, många av de böckerna jag tänkte nämna, har redan blivit nämnda. Och sen den boken jag tänkte rekommendera då, kommer jag inte på namnet på hheehe [mad] (Så du svarar för? För att visa att jag hade tänkt [smile])


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vladimir Nabokov är ett tips, dock skrev han ju på engelska 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Matilda1988:

Vladimir Nabokov är ett tips, dock skrev han ju på engelska 😛

Håller med! Nabokov är en fantastisk skildrare av mänsklighetens bräckliga psyke och förmåga till att hamna i trubbel med sin egna sexuella ambivalens. Skulle, bortsett ifrån Lolita (som är hans centrala verk) rekommendera även Förföraren såväl Inbjudan till halshuggning, de två utöver Lolita som jag läst.

Annars är ju Nikolaj Gogol (konstigt att mannen inte nämnts) en riktigt bra författare, perfekt i stil med Dostojevskij och Kafka. Faktum är att Fjodor lät sig inspireras utav Gogols novell Kappan då han skrev Dubbelgångaren. Annars kan man ju alltid läsa Näsan eller Döda Själar utav Gogol.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera