Aviseringar
Rensa alla

S-politiker om tiggare: skicka packet med en bananbåt där de kommer ifrån


Ämnesstartare

ekivok ekvilibrist: Eller så är han bara ett svin. Att han är politiker talar för det.

Mycket glad

Hjärta


   
SvaraCitera
Kudhos

NiklasW:
Hade det varit en SD-politiker hade det hamnat på löpsedlarna samtidigt som folk hade använt det som bevis för i debatter SDs rasism. 

Men alla vet ju att alla som inte är SD är inte rasister/nazister/hitler 2.0 så det är okej!


   
SvaraCitera

Dåligt ordval och personliga åsikter som står i klar konflikt med partiets åsikter. Ser det som en självklarhet att han fråntas sitt uppdrag eller tvingas ta avstånd från det, men jag tycker knappast att det är värt att göra en stor grej av. Jag tycker verkligen inte man ska skita i folks åsikter och förtrycka individerna bara för att de är kontroversiella och dessutom uttrycks dåligt, när man istället kan utnyttja ett gyllene läge att debattera och få nya perspektiv på saker och ting. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk: Ser det som en självklarhet att han fråntas sitt uppdrag

SD-politiker har ju inte råkat ut för detta för sina äckel-uttalanden så tror tyvärr inte att denna politiker lär göra det heller.

Hjärta


   
SvaraCitera

Storchen84:

SD-politiker har ju inte råkat ut för detta för sina äckel-uttalanden så tror tyvärr inte att denna politiker lär göra det heller.

Hjärta

Jag tror nog du missade min poäng. Anledningen till att jag anser att det är nödvändigt i just det här fallet är att hans egna åsikter är helt annorlunda än partiets, och han är just nu en representant för partiet. 

Vad gäller SD så har de gång på gång fråntagit diverse politiker deras ämbeten efter klumpiga uttalanden, så det stämmer ju inte riktigt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk: Vad gäller SD så har de gång på gång fråntagit diverse politiker deras ämbeten efter klumpiga uttalanden, så det stämmer ju inte riktigt.

Gång på gång ja, men långtifrån varje gång. Var ju någon som sa något om bananlådor i samband med en begravning, hon fick ju behålla sitt uppdrag. Nej det verkar som att kommunpolitiker verkar ha lättare o komma undan med sådant här skit, speciellt om det är en liten kommun.

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos:

Men alla vet ju att alla som inte är SD är inte rasister/nazister/hitler 2.0 så det är okej!

Hur vet man det? Sist Socialdemokraterna hade majoritet drev man stenhårt för rasbiologi och tvångssterilisering, vilket då skulle kunna tyda på att de faktiskt är det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Sist Socialdemokraterna hade majoritet drev man stenhårt för rasbiologi och tvångssterilisering, vilket då skulle kunna tyda på att de faktiskt är det.

Jaså? Gjorde man detta på mitten av 90-talet? Säker? Heeeeeeeeeelt säker? Jag tror att du hittar på som vanligt.

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Jaså? Gjorde man detta på mitten av 90-talet? Säker? Heeeeeeeeeelt säker? Jag tror att du hittar på som vanligt.

Socialdemokraterna var inte i majoritet på 90-talet. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Socialdemokraterna var inte i majoritet på 90-talet.

Hoppades att du skulle säga detta, så att jag då kan svara med att säga nej du har rätt, dom hade "bara" 45%ish. Och 50ish 1968.

Förresten, det är ganska fel att lägga detta på enbart S, med tanke på det jag gissar att du tänker på - statens institut för rasbiologi - var ett beslut som fattades 1921 (S var inte i majoritet då heller förresten) av riksdagen, utan omröstning. Och ingen höjde på ögonbrynen över detta. Vad som är mer korrekt att säga att på den tiden så var Sverige mer rasistiskt. Fast å andra sidan så var väl hela världen mer rasistisk då, eller? Eller det kanske inte är statens institut för rasbiologi du tänker på? Det är trots allt detta "institut" som är ansvarigt för tvångskastreringarna.

Tiderna förändras. SD behövdes inte förr eftersom folk då rent generellt hade mer "rastänkande". Nu när man försöker gå ifrån rastänkande och rasism så behövs SD för dom som inte vill gå vidare, för dom som inte vill släppa rastänkandet.

Men jag förstår vad du försöker göra, för det är inte första gången du försöker sprida vinklad skit, bara ta med delar av fakta och hoppas att ingen annan läser det och kommer på dig. Men ja, synd. Busted. Igen.

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Hoppades att du skulle säga detta, så att jag då kan svara med att säga nej du har rätt, dom hade "bara" 45%ish. Och 50ish 1968.

Förresten, det är ganska fel att lägga detta på enbart S, med tanke på det jag gissar att du tänker på - statens institut för rasbiologi - var ett beslut som fattades 1921 (S var inte i majoritet då heller förresten) av riksdagen, utan omröstning. Och ingen höjde på ögonbrynen över detta. Vad som är mer korrekt att säga att på den tiden så var Sverige mer rasistiskt. Fast å andra sidan så var väl hela världen mer rasistisk då, eller? Eller det kanske inte är statens institut för rasbiologi du tänker på? Det är trots allt detta "institut" som är ansvarigt för tvångskastreringarna.

Tiderna förändras. SD behövdes inte förr eftersom folk då rent generellt hade mer "rastänkande". Nu när man försöker gå ifrån rastänkande och rasism så behövs SD för dom som inte vill gå vidare, för dom som inte vill släppa rastänkandet.

Men jag förstår vad du försöker göra, för det är inte första gången du försöker sprida vinklad skit, bara ta med delar av fakta och hoppas att ingen annan läser det och kommer på dig. Men ja, synd. Busted. Igen.

Hjärta

Det var dock S idé att judars pass skulle märkas så att inte fel personer kommer in i landet så helt fel har ju inte NiklasW...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84: Hoppades att du skulle säga detta, så att jag då kan svara med att säga nej du har rätt, dom hade "bara" 45%ish. Och 50ish 1968.

Förresten, det är ganska fel att lägga detta på enbart S, med tanke på det jag gissar att du tänker på - statens institut för rasbiologi - var ett beslut som fattades 1921 (S var inte i majoritet då heller förresten) av riksdagen, utan omröstning. Och ingen höjde på ögonbrynen över detta. Vad som är mer korrekt att säga att på den tiden så var Sverige mer rasistiskt. Fast å andra sidan så var väl hela världen mer rasistisk då, eller? Eller det kanske inte är statens institut för rasbiologi du tänker på? Det är trots allt detta "institut" som är ansvarigt för tvångskastreringarna.

Tiderna förändras. SD behövdes inte förr eftersom folk då rent generellt hade mer "rastänkande". Nu när man försöker gå ifrån rastänkande och rasism så behövs SD för dom som inte vill gå vidare, för dom som inte vill släppa rastänkandet.

Men jag förstår vad du försöker göra, för det är inte första gången du försöker sprida vinklad skit, bara ta med delar av fakta och hoppas att ingen annan läser det och kommer på dig. Men ja, synd. Busted. Igen.

Motionen las fram av dåvarande socialdemokratiska partiledaren Hjalmar Branting. Socialdemokraterna förde och utvecklade sedan aktivt det rasbiologiska institutet under sin tid i både minoritetsregering och majoritetsregering. Socialdemokraterna förde detta institut fram till 50-talet, fortsatte med tvångssteriliseringar fram till 70-talet, vid samma tidpunkt som Stefan Löfven gick med i partiet. Socialdemokraterna har störst ansvar i existerande av det rasbiologiska institutet men naturligtvis bär också övriga partier som stödde förslaget en stor skuld. Ser dock inte hur detta har motbevisat eller förändrat någonting som jag påstått tidigare. Känns mest som du slåss mot väderkvarnar. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pannkakssmöörgåsen: Det var dock S idé att judars pass skulle märkas så att inte fel personer kommer in i landet så helt fel har ju inte NiklasW...

NiklasW: Motionen las fram av dåvarande socialdemokratiska partiledaren Hjalmar Branting. Socialdemokraterna förde och utvecklade sedan aktivt det rasbiologiska institutet under sin tid i både minoritetsregering och majoritetsregering. Socialdemokraterna förde detta institut fram till 50-talet, fortsatte med tvångssteriliseringar fram till 70-talet, vid samma tidpunkt som Stefan Löfven gick med i partiet. Socialdemokraterna har störst ansvar i existerande av det rasbiologiska institutet men naturligtvis bär också övriga partier som stödde förslaget en stor skuld. Ser dock inte hur detta har motbevisat eller förändrat någonting som jag påstått tidigare. Känns mest som du slåss mot väderkvarnar.

Men när man inte ens har en omröstning, utan bara antar något sådant bara sådär, så förstår ni väl båda två att folk på den tiden var mer rasistiska? Det talar för sig själv.

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pannkakssmöörgåsen: Det var dock S idé att judars pass skulle märkas så att inte fel personer kommer in i landet så helt fel har ju inte NiklasW...

Jag har inte fel överhuvudtaget.

Storchen84: Men när man inte ens har en omröstning, utan bara antar något sådant bara sådär, så förstår ni väl båda två att folk på den tiden var mer rasistiska? Det talar för sig själv.

Naturligtvis. Det var självfallet inte bara någonting socialdemokraterna fick för sig, men de bär det yttersta ansvaret. Sedan kan man ju fråga sig hur mycket folk egentligen visste om vad som hände och hur folk hade reagerat ifall de visste, men det är en annan sak.

Däremot förstår jag fortfarande inte hur det du skriver skulle så i motsats till något jag påstått. Du säger självklara saker och försöker få det till att framstå som att du argumenterar emot något jag sagt, vilket inte stämmer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Du säger självklara saker och försöker få det till att framstå som att du argumenterar emot något jag sagt

Du har under en längre tid ett tag tillbaka argumenterat - inte mot mig specifikt - men mot andra - att S också har rasistiska rötter. Det har redan påpekats att det är så pass längesedan att det är inte bara ett enskilt parti det handlar om, utan ett helt folk. Det handlar inte bara om S eller Sverige, det handlar om hela världen. Men detta har du i tidigare argument inte känts vid, utan då är det S som har rasistiska rötter enligt dig.

S bär det yttersta ansvaret säger du. Tror du inte att det förslaget lagts fram allt från några månader till år senare av ett annat parti om S inte gjorde det? Som sagt, folk var annorlunda då. Vidrigt och tråkigt - men det var å andra sidan dom flesta på den tiden jämfört med idag.

NiklasW: Sedan kan man ju fråga sig hur mycket folk egentligen visste om vad som hände och hur folk hade reagerat ifall de visste

Om man går historiskt rent generellt så har det varit så att människan förtryckt den del av sig själv som den ansett vara mindre värd eller "svagare", så som kvinnor, mörkhyade, judar, etc. etc. etc. Om man går på utvecklingen - även om vi aldrig kommer att veta säkert - så kan jag svära att dom enda som protesterade på den tiden var dom som tvångssteriliserades. Alla kanske inte visste om vad som pågick, men många gjorde nog det, och det var nog många som hyllade detta.

Skillnaden mellan S då och idag samt SD för bara 20 år sedan och idag är att S har inte kvar "drag" (eller vad man nu ska kalla det) från tvångssteriliseringen medans SD har kvar ganska mycket från sin vit-makt-uniform-tid. Om ytterligare 20 år så kanske, kanske SD till slut har blivit "rent".

NiklasW: Känns mest som du slåss mot väderkvarnar

Och jag hade lite bråttom innan men apropå detta - varför nämnde du ens Löfven? På vilket sett är han relevant för detta? Palme hade liksom varit relevant att nämna, men Löfven? Förstår inte poängen.

Och sist men inte minst så har vi ju detta:

NiklasW: Jag har inte fel överhuvudtaget.

Nej precis, du har aldrig felSover

Hjärta


   
SvaraCitera