Aviseringar
Rensa alla

s t a ck arna


Ämnesstartare

Storchen84:

Varför har djurplågeriet uppmärksammats mer o mer den senaste tiden?

Det har det väl inte?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Det har det väl inte?

Jag tycker att det har det, både i dom tidningar jag läser (gp, gt & aftonbladet) och på TV. Jag tycker att vi är inne i en tid då mycket mer dokumentärer om nyhetsinslag om djurplågeri visas än vad det någonsin gjorts.

mednyafriskatag:

på hur olika djur och människor plågas för att vi ska ha det så enkelt med allt som vi har det

Det glädjer mig faktiskt att du är medveten om att inte bara djur utan även människor lider för att vi ska ha det så bra som vi har det i våra trygga i-länder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Jag tycker att det har det, både i dom tidningar jag läser (gp, gt & aftonbladet) och på TV. Jag tycker att vi är inne i en tid då mycket mer dokumentärer om nyhetsinslag om djurplågeri visas än vad det någonsin gjorts.

Jag har inte uppmärksammat det mer än att vi fått djurpoliser i Sthlm (vilket var sjukt mkt på tiden!!!!!)
som synts mkt i media.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Jag har inte uppmärksammat det mer än att vi fått djurpoliser i Sthlm (vilket var sjukt mkt på tiden!!!!!)
som synts mkt i media.

Såhär upplever jag det: Före kalla faktas inslag om gäss som plockas levande så fanns det inte mycket om djurplågeri i media. Det fanns, men inte så mycket som det finns idag. Efter kalla faktas inslag har det exploderat. Okej, jag överdrev, men det finns nu mer om djurmisshandel, djurplågeri och misskötsel än vad det fanns innan kalla faktas inslag.

Och för att inte någon ska få för sig något eller missuppfatta mig: Detta är hur jag upplever utvecklingen av artiklar, dokumentärer, nyhetssegment, etc. Jag anser det inte på något sätt vara negativt - snarare tvärt om - denna uppmärksamhet bidrar till minskad djurplågeri då fler är vaksamma och det uppmärksammas mer, förhoppningsvis är detta inte bara en "fluga" som jag nämnt att jag är lite orolig över att det är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

et fanns, men inte så mycket som det finns idag.

Nu tycker jag att du verkar begränsad i ditt mediatittande


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Nu tycker jag att du verkar begränsad i ditt mediatittande

Hur menar du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Hur menar du?

Att du endast verkar kolla på svt & dyl


   
SvaraCitera
KSENIA

Storchen84:

Jag tycker inte att det är ett problem.

Ok, då tar jag tillbaka att du tycker att det är ett problem. Uppfattade det som att du tyckte att "varför går det mer uppmärksamhet åt deras problem, när uppmärksamheten borde riktas till människors problem"

Storchen84:

Detta har med konsumtion och produktion att göra. Det har pågått länge, och är en så stor del av oss att jag ärligt kan säga att nej, just detta i sig finner jag inte äcklande

Eftersom de allra flesta har inställningen att det är ok att döda djur tror jag att det är mycket svårare att arbeta mot djurplågeri än människoplågeri (för att anknyta till ditt första inlägg om vad som är enklast att bekämpa.)

Storchen84:

sedan urminnes tider så har människan varit en jägare och köttätare

allätare*

Ja, det var naturligt att äta kött för urminnes tider sedan, men det är 2011 nu. Dessutom ser jag inte det naturliga i att göra djur till industri.

Storchen84:

Djur är något som alltid ätits, och jag är ganska säker på att det kommer att förbli så så länge människan finns

Fram till 1800-talet var det lika självklart att ha slavar som det är att äta kött idag, så att en förändring kan ske är inte omöjligt.

Storchen84:

Som visserligen spårat ur ganska rejält i moderna tider, men ändå.

Tycker att det är sämst att så sjukt många förstår detta, men så få gör något åt det[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KSENIA:

Eftersom de allra flesta har inställningen att det är ok att döda djur tror jag att det är mycket svårare att arbeta mot djurplågeri än människoplågeri

Det är ok att döda djur, men det är INTE ok att plåga ihjäl dom. Det är heller inte ok att plåga en ko, gris, kyckling eller liknande bara för att den ändå kommer att slaktas. Jag vill gärna tro att som sagt dom flesta tänker så, för när det uppmärksammas hur odrägligt slaktdjur har det så blir det ju reaktioner.

KSENIA:

Dessutom ser jag inte det naturliga i att göra djur till industri.

Storchen84:

Allt kan summeras enkelt till: The circle of life. Som visserligen spårat ur ganska rejält i moderna tider, men ändå.

KSENIA:

Tycker att det är sämst att så sjukt många förstår detta, men så få gör något åt det

Det som jag tycker är sämst är att av dom sjukt många som förstår detta så är det sjukt många som... inte bryr sig[n]

Dessutom känns det inte som att särskilt många förstår eller tänker på detta, dom tänker på sina i-landsproblem istället. Kommer det bli över lite pengar till den där TVn, till en restaurangmiddag? Undrar vad man ska äta till lunch idag. Undrar vad man ska ha för färg på tröjan idag. Etc. etc.[n]

Glömde svara på:

KSENIA:

Fram till 1800-talet var det lika självklart att ha slavar som det är att äta kött idag, så att en förändring kan ske är inte omöjligt.

Sjukt få tycker att djurliv och människoliv är lika mycket värt. Och det är därför jag ser det som omöjligt för människan att sluta äta kött. Få ställer djurliv på samma nivå som människoliv. Dom som gör det är djurägare själva, fast ändå inte på den nivå du gör, utan "bara" det husdjur dom nu har. Sjukt många tycker dock att det är rent absurt att ens jämföra värdet på sitt egna husdjurs liv med människoliv.


   
SvaraCitera
KSENIA

Storchen84:

Det är ok att döda djur

Då tycker vi olika eftersom jag tycker att det är jättekonstigt att döda djur.

Storchen84:

Det som jag tycker är sämst är att av dom sjukt många som förstår detta så är det sjukt många som... inte bryr sig

Genom att t ex gå till ica och köpa kött eller svänga in på mcdonalds för att äta en big mac visar man ju att man inte bryr sig så himla mycket. Hur gör du när du införskaffar kött? ;(


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KSENIA:

Då tycker vi olika eftersom jag tycker att det är jättekonstigt att döda djur.

Min definition av jättekonstigt är att skaffa ett husdjur för att sedan plåga den och/eller bara döda den efter att man haft den i några månader

KSENIA:

Genom att t ex gå till ica och köpa kött eller svänga in på mcdonalds för att äta en big mac visar man ju att man inte bryr sig så himla mycket. Hur gör du när du införskaffar kött? ;(

Jag... missförstod dig o läste fel vääääldigt mycket, skyller på att jag var nyvaken. Jag lyckades nämligen på något sätt få det svaret till denna citeringen:

Storchen84:

Det glädjer mig faktiskt att du är medveten om att inte bara djur utan även människor lider för att vi ska ha det så bra som vi har det i våra trygga i-länder.

Istället för den som jag insåg att den var till nu.

Men för att faktiskt svara på det du skrev: Ja, jag införskaffar kött. För några år sedan var dock min köttkonsumtion avsevärt högre än vad den är idag. Att jag någonsin kommer att sluta helt med kött är ungefär för mig lika troligt som att jag helt och hållet skulle sluta med socker... vilket i sin tur för mig nästan är som att inte behöva luft för att leva.


   
SvaraCitera