Aviseringar
Rensa alla

Så skriver du CV och personligt brev!


Ämnesstartare

soimpolite:

ja jag förstod det när jag fick det bekräftat första gången

duktig chey


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lacostekrokodilen:

duktig chey

tack detsamma [shake]


   
SvaraCitera

Jag kan tillägga att man ska vara noga med "hål" i sitt CV när man listar upp erfarenheter.

Exempelvist kan det stå såhär:

1991-1994 Arbete på Gnu-El AB som installatör i automation som lärling under handledning.

1996-2003 Elektriker för Stockholms Stad, arbetat i jour osv osv.

2005-2005 ~~ Nåt bra

Arbetsgivaren kan undra vad du har haft för dig mellan 1994-1996, har man slappat och gått arbetslös eller har man försökt göra något? Smma gäller 2003-2005. Man kanske då kan säga att man jobbat hårt för att extraknäcka på sidorna. Annars säger dessa hål att man inte gjort något alls.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JohnE:

Smma gäller 2003-2005. Man kanske då kan säga att man jobbat hårt för att extraknäcka på sidorna.

fast du skriver utbildning på ditt CV så dom brukar kunna plussa ihop 1+1. Om inte ska det annars stå i ditt PERSONLIGA BREV att du extra knäckte dom jobben och inte i ditt CV.

sedan bär du inte skriva om ju jobbat jour, likväl är det lite galet att skriva: lärling under handledning då just lärling innebär under handledning. skriv istället:

1991-1994 Gnu-El AB
installatör i automation under XXX johansson (då blir det underförstått att du är lärling)

JohnE:

1996-2003 Elektriker för Stockholms Stad, arbetat i jour osv osv.

återigen är arbetsgivaren inte ett dugg intresserad om hur många timmar du jobbat. utan vad du kan. håll dig kort:
1996-2003 Elektriker Stockholms Stad
underhåll av elnät.

en CV ska inte vara ngn flytande text när du skriver upp vad du jobbat som.


   
SvaraCitera

lacostekrokodilen:

en CV ska inte vara ngn flytande text när du skriver upp vad du jobbat som.

Jag la egentligen ingen fokus på hur det skulle heta. Jag skrev ihop något snabbt för att få fram mitt budskap.

Om man har mellan sina arbeten har man varit arbetslös, men man vill ju inte ge tecken på att man varit helt sysslolös. Det är det jag menar. Ursäkta att jag inte la mer tid på övriga aspekter på exemplet om det var så viktigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JohnE:

Om man har mellan sina arbeten har man varit arbetslös, men man vill ju inte ge tecken på att man varit helt sysslolös

att vara arbetslös är inget att skämmas över. dock inget man skriver på sitt CV


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det känns så töntigt när man försöker skriva ett cv, allt låter så klyschigt [n]


   
SvaraCitera

Titta på CV-exempel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

det känns så töntigt när man försöker skriva ett cv, allt låter så klyschigt

menaru inte personligt brev?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lacostekrokodilen:

menaru inte personligt brev?

menar båda [no-no] kanske


   
SvaraCitera

Bra tråd! Hur mycket ska man skriva om man är under arton och söker sommarjobb då?


   
SvaraCitera
Åtta

buttcrack:

Hur mycket ska man skriva om man är under arton och söker sommarjobb då?

En sida för CV och en sida för personligt brev. Det ska gå förhållandevis snabbt att ögna igenom och få en bild utav dig. Mer på djupet kan man gå vid en intervju.


   
SvaraCitera

Åtta:

En sida för CV och en sida för personligt brev.

känns som att det är lite mycket. men jag kör på det. ska man ha med en bild?


   
SvaraCitera
Åtta

buttcrack:

ska man ha med en bild?

Om du är snygg och tjej, ja.


   
SvaraCitera

Åtta:

Om du är snygg och tjej, ja.

fint...


   
SvaraCitera