Aviseringar
Rensa alla

Så vad det det här med "frivilja"


Ämnesstartare

Rävpojken: En bur med alla innestängande egenskaper en bur har, utan att vara synlig och utan att man kan vara medveten om den annat än teoretiskt, den existerar på ett annat plan.

Ja, men en sådan bur är ju ändå en del av verkligheten, lika ondskefull och begränsande som gravitationen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Ja, men en sådan bur är ju ändå en del av verkligheten, lika ondskefull och begränsande som gravitationen.

Nu vet jag inte var du vill komma, den är själva verkligheten, eller iaf en förklaring av den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rävpojken: Nu vet jag inte var du vill komma, den är själva verkligheten, eller iaf en förklaring av den

Vill inte komma någon särskild stans, bara att man inte ska vara bitter över vår reella brist på valfrihet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Vill inte komma någon särskild stans, bara att man inte ska vara bitter över vår reella brist på valfrihet.

aha! nej det är ingen idé att vara bitter, tvärtom faktiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rävpojken: aha! nej det är ingen idé att vara bitter, tvärtom faktiskt.

Jo, så kan man ju se det!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Jo, så kan man ju se det!

samt ingen idé att vara osäker över ett skit eller ångra någonting så länge man fortsätter göra sitt bästa. mycket rogivande, även om det visar sig att man har gått runt hela livet och varit en riktig jävla idiot så hade man ändå inte kunnat göra något åt det, alltså.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rävpojken: samt ingen idé att vara osäker över ett skit eller ångra någonting så länge man fortsätter göra sitt bästa. mycket rogivande, även om det visar sig att man har gått runt hela livet och varit en riktig jävla idiot så hade man ändå inte kunnat göra något åt det, alltså.

Jo, förstod att det var poängen! Kan ju definitivt rädda en från nojande. Låter nästan religiöst, fast det inte alls är det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Jo, förstod att det var poängen! Kan ju definitivt rädda en från nojande. Låter nästan religiöst, fast det inte alls är det.

aa ville bara förklara lite extra tydligt utifall att det kan vara till hjälp för någon annan som läser det.
som en i grunden/tidigare mycket nojig och osäker person har det hjälpt mig iaf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rävpojken: aa ville bara förklara lite extra tydligt utifall att det kan vara till hjälp för någon annan som läser det.
som en i grunden/tidigare mycket nojig och osäker person har det hjälpt mig iaf

Grejt stuff! Själv var jag lite nojig innan jag kom på saken om den subjektiva upplevelsen av fri vilja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:
Vafan gör du här då?

Hur menar du?


   
SvaraCitera