Aviseringar
Rensa alla

SAABs nya ägare:


Ämnesstartare

Idag skrevs en artikel i tidningen Trollhättans Tidning Elfsborgs läs Allehanda(förkortat TTELA)
Det var 27 intressenter till en början, som bantades ner till 10, som fick lov att besöka fabriken och titta med egna ögon.
Sen hoppade FIAT med i bilden, och nu är det enligt TTELA 3-4 intressenter kvar.

The renco Group - ett investmentbolag med säte i New York. Ägs av miljadären Ira Rennert. Äger bolaget AM General som tillverkar Humvee och Hummer(militärjeepar).

En kinesisk tillverkare som inte har namngivits(dock inte Geely som var med i början).

det tredje alternativet är Koenigsegg - det svenska sportbilsföretaget med säte i Ängelholm. Klarar Koenigsegg att gå ifrån att tillverka i småskala till en massproduktion?

Det fjärde alternativet som fortfarande är med i leken är Fiat, som vill köpa Saab och Opel samt äger redan Chrysler. Ett stort bilföretag i Europa kommer att bildas ifall Fiat köper.

Vad tror ni är det bästa för Saab?


   
Citera

SAAB dog för länge sedan. I alla fall allt som är bra med SAAB.


   
SvaraCitera

Myksa:

SAAB dog för länge sedan. I alla fall allt som är bra med SAAB.

Inte allt. Kom igen. Var inte sån! [sad]

F.ö. är 9000 CSE typ världens bästa bilar.


   
SvaraCitera

Libertad:

nte allt. Kom igen. Var inte sån! [sad]

De delar av SAAB som var speciella är bortom all räddning. De var ju innovatörer på motorsidan men att något företag skulle låta dem starta med det igen finns det i stort sett noll chans till.

Libertad:

F.ö. är 9000 CSE typ världens bästa bilar.

Antar att du kör en sådan... [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borgeus:

Vad tror ni är det bästa för Saab?

Tycker då att fiat är bäst för saab[y]

Hu det rä stort snacko om det i thn nu ju[n]


   
SvaraCitera

Myksa:

Antar att du kör en sådan... [rolleyes]

Nej, jag har ingen bil.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[y]

Myksa:

SAAB dog för länge sedan. I alla fall allt som är bra med SAAB.

Nejdå det finnsfortfarande lite bra saker med saab


   
SvaraCitera

Libertad:

F.ö. är 9000 CSE typ världens bästa bilar.

Bra bilar är gjorda innan 70-talet.


   
SvaraCitera

Sovande:

Nejdå det finnsfortfarande lite bra saker med saab

Men det kommer ju inga nya bra saker. [n]
Sen GM tog över så stoppades ju allt innovativt. När företagen köps upp så blir ju allt samma sak.
Samma sak för Volvo. De gör jättebra och säkra grejer men de trycks ner eftersom de inte får vara bättre än resten av Fård... [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Men det kommer ju inga nya bra saker.
Sen GM tog över så stoppades ju allt innovativt. När företagen köps upp så blir ju allt samma sak.
Samma sak för Volvo. De gör jättebra och säkra grejer men de trycks ner eftersom de inte får vara bättre än resten av Fård...

Okej du har en poäng[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

De delar av SAAB som var speciella är bortom all räddning. De var ju innovatörer på motorsidan men att något företag skulle låta dem starta med det igen finns det i stort sett noll chans till.

De är innovatörer i design av bilen också. Än idag så tycker jag saab är den vackraste bilen(som inte är specialdesignad och kostar jättemycket). Saab har en fantatisk form av sin kaross.

Sovande:

Tycker då att fiat är bäst för saab

jag tycker Fiat är det sämsta för saab för jag tror det blir ett nytt "GM Europa" fast med Fiat, och det har beviserligen inte gått så bra. Jag tror på Koeningsegg.

Sovande:

Hu det rä stort snacko om det i thn nu ju

Jo, det är ju det.


   
SvaraCitera

Borgeus:

De är innovatörer i design av bilen också.

Tycker du. [rolleyes]

Borgeus:

Än idag så tycker jag saab är den vackraste bilen

Borgeus:

Saab har en fantatisk form av sin kaross.

Tycker du. [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Tycker du.

Den första ursaaben använde sig av flygtekniker i utformningen av karossen. De använde kunskaperna om hur ett flygplan skulle vara stabilt uppe i luften o hög fart och omvandlade denna kunskap till en bil som var stabil och lättstyrd, trots att det körde i hög hastighet.

Ja, jag är inte objektiv i frågan.


   
SvaraCitera

Borgeus:

flygtekniker

Blablabla.
Du kan inte stirra blint på SAABs historia. Kolla på hur det ser ut idag. Kolla "formgivningen" på deras SUV - vad är det om inte en Cadillac med framlyktor från SAAB.

Borgeus:

Ja, jag är inte objektiv i frågan.

Okej om du gillar SAAB - men du måste ju medge att det verkligen gått ner sig sedan GM tog över. Det kommer ju inga nya och bra saker i SAAB-anda...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borgeus:

Koenigsegg

Luls?

Själv hoppas jag på att det kinesiska företaget köper upp. Mer samarbete med framtidens ekonomier är bara bra.


   
SvaraCitera