Aviseringar
Rensa alla

Säga upp kontakten med föräldrarna


Någon som vet hur man ska gå till väga?
När man fyller 18 har man ju rätt i att göra vad man vill utan att föräldrarna ska lägga sig i.
Men om man tänker säga upp kontakten med dom och byta namn så dom inte hittar en sedan? Hur gör man då?
Man kan ju inte bara ta sitt pick och pack och bo hos någon ett tag utan att någon vet, och sen bara gå till vad-dom-nu-heter och byta namn..
Eller kan man kontakta någon och säga att man vill säga upp kontakten och att man måste byta namn fort? Någon som vet?


   
Citera

[rolleyes]


   
SvaraCitera

Varför vill du byta namn? Det är ju bra att flytta, dom kan inte göra något. Dessutom så är dom ju skyldiga till uppehåll i några år medans du studerar, så det är ju bara att nyttja dom ifall du nu känner som du gör inför dom.

Bara stick, helt enkelt.


   
SvaraCitera

Mawns:

Varför vill du byta namn?

Så att de inte kan kontakta mig? Har ett ovanligt namn som bara jag och några till har, hur lätt som helst för dom att söka upp mig..

Mawns:

Bara stick, helt enkelt.

Det är nog inte så enkelt. Isåfall måste man ju leta jobb och lägenhet i smyg, innan man har flyttat hemifrån? Kan ju inte vara så lätt att undanhålla en sådan sak..


   
SvaraCitera

Schavone:

Men om man tänker säga upp kontakten med dom och byta namn så dom inte hittar en sedan?

Schavone:

och sen bara gå till vad-dom-nu-heter och byta namn..

http://www.skatteverket.se/privat/blanketterbroschyrer/blanketter/info/7630.4.39...

Men om det skulle hindra dem från att hitta dej är de ju ganska korkade.
Det verkar enklare att flytta långt bort så de inte orkar köra i timmar för att sedan stå utanför din dörr och plinga på i evigheter i trapphuset, du behöver ju inte öppna.

Om du vill vara ohittad måste du ju ha skyddad adress och det verkar dessto mer komplicerat.


   
SvaraCitera

Schavone:

Så att de inte kan kontakta mig? Har ett ovanligt namn som bara jag och några till har, hur lätt som helst för dom att söka upp mig..

Men vad ska de göra? Om de vägrar att lämna dig ifred så kan du polisanmäla dom.

Schavone:

Isåfall måste man ju leta jobb och lägenhet i smyg, innan man har flyttat hemifrån?

Det måste du ändå göra.


   
SvaraCitera

Mawns:

Det måste du ändå göra.

Men man måste ju skriva på massa grejer, tänk om dom måste skriva på? Dom kanske upptäcker det innan jag ska dra och då får dom väl något vredesutbrott.


   
SvaraCitera

Men vad är det? Varför?


   
SvaraCitera

Schavone:

Så att de inte kan kontakta mig? Har ett ovanligt namn som bara jag och några till har, hur lätt som helst för dom att söka upp mig..

du tror inte att det kan vara så att de har ditt personnummer? jag menar, med tanke på att de är dina föräldrar, och så.


   
SvaraCitera

Schavone:

Men man måste ju skriva på massa grejer, tänk om dom måste skriva på?

Skriv på det när du fyllt arton då?


   
SvaraCitera

Av ren nyfikenhet skulle jag gärna vilja höra anledningen till varför du vill säga upp kontakten med dina föräldrar, varför?


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

du tror inte att det kan vara så att de har ditt personnummer?

Man borde ju kunna skydda det på något sätt..

x_marty:

Av ren nyfikenhet skulle jag gärna vilja höra anledningen till varför du vill säga upp kontakten med dina föräldrar, varför?

Dom är så gravt religiösa att man mår illa av dom.
Dom har sagt upp kontakten med min bror för att han sa att han kanske var homosexuell. Bara det säger ju en hel del om dom tycker jag..


   
SvaraCitera

Schavone:

Man kan ju inte bara ta sitt pick och pack och bo hos någon ett tag utan att någon vet, och sen bara gå till vad-dom-nu-heter och byta namn..

Jo det kan du.

Schavone:

Dom är så gravt religiösa att man mår illa av dom.
Dom har sagt upp kontakten med min bror för att han sa att han kanske var homosexuell. Bara det säger ju en hel del om dom tycker jag..

Spontant tänker jag att du kanske skulle kunna få hjälp av antingen en kvinnojour eller någon "bryta ur en sekt"-jour. Även om dina föräldrar inte är med i en sekt skulle nog en sådan jour vara villiga att hjälpa dig. Vet inte exakt hur de sköter sådant men möjligheten finns ju att de kan hjälpa till med boende osv.

Du kan inte ta hjälp av din bror annars då? Alltså exempelvis flytta till honom för att sedan byta namn...


   
SvaraCitera

Luna Lovegood:

Du kan inte ta hjälp av din bror annars då? Alltså exempelvis flytta till honom för att sedan byta namn...

Nej han bor utomlands och vill inte veta av från någon i familjen. 🙂


   
SvaraCitera

Schavone:

Nej han bor utomlands och vill inte veta av från någon i familjen. 🙂

Aj då... :/
Men kolla runt bland olika hjälpjourer, finns säkerligen någon som kan hjälpa dig...


   
SvaraCitera