Aviseringar
Rensa alla

Säger du "finländare" eller säger du "finne" [poll]


Ämnesstartare

Kunzit: Finnarna vill INTE bli kallade finländare. Om en "finne" blir rasande för att han/hon kallas för finne, då har ni träffat en äkta finländare 😉

Jag kallar nog alla som bor i Finland för finnar. Gör ingen skillnad på om det är enbart finskpråkiga eller svenskspråkiga utan för mig är alla finnar. Har heller aldrig träffat på någon som tagit illa upp att jag kallat honom finne. Detta gäller alltså talspråk. Skriftspråk vet jag ärligt talat inte.

Åland är ju däremot en liten känsligare punkt eftersom ex Mariehamn ligger mycket närmare Sverige än vad det gör Finland. Mig veterligen talar väl de flesta enbart svenska på Åland.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kunzit: Finland har vi tvångssvenska

oj visste inte Förvånad

vrfr ? 


   
SvaraCitera
Kunzit

behappyok:

oj visste inte Förvånad

vrfr ? 

Det är en form a rasism emot finnarna. Finländarna har makt i politiken, de sitter i alla ledande positioner och rakt ut sagt ser de ner på finnarna, anser att de är "tjänstefolk". Freudenthal-filosofin är ännu stark i politiken, varje år delas de ut Freudenthal-medaljer. Freudenthal var en av de värsta rasisterna mot finnarna.

Finländarna skulle gärna se att finska språket slopas helt och hållet. I stället har de infört obligatoriska svenskan för alla finnarna, de har svenska skolor, svenska teater osv., alla gatunamn skrivs på finska och svenska, alla dokument är på finska och svenska så att finländarna bara inte känner sig "kränkta" och "diskriminerade". Det är faktist ganska uselt för finnarna, vi lever inte i en demokrati. Finländarna har mera rättigheter än vad finnarna har. Det senaste finländarna har hittat på är att gråta till Sveriges press om hur kränkta de är i Finland. Det är inte sant! Skulle en finländare bli slagen så skulle alla tidningarna skrika över det, eftersom finländarna äger våra tidningar.

Finnarna får inte deras röster hörda. De har försökt med medborgarinitiativ - regeringen slopade initiativet. Det enda vi ber är att svenskan skulle vara alternativ, eftersom det tar så mycket tid att plugga svenska och flera vill lära sig andra främmande språk.

Dessutom klarar många inte språkprovet till universitetet, oberoende att de är mycket begåvade i matematik osv., klarar de inte det svenska språkprovet kommer de inte in. Därför hamnar finnarna plugga svenska hela livet, de kommer ingestans utan att klara språkprovet.

Finländarna får gärna hålla sin kultur och tala svenska, det enda vi begär att 95 % finnar inte behöver lära finlandsvenska för deras skull. Vi skulle gärna lära oss rikssvenska, men vi blir lärda finlandsvenska.

Hoppas ni förstår oss? Finnarna är mycket stolta över deras kultur, språk och ras, vår identitet blir starkare och starkare eftersom vi blir konstant "försvenskade" - vilket vi inte vill. Vi är finnar 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kunzit:

Det är en form a rasism emot finnarna. Finländarna har makt i politiken, de sitter i alla ledande positioner och rakt ut sagt ser de ner på finnarna, anser att de är "tjänstefolk". Freudenthal-filosofin är ännu stark i politiken, varje år delas de ut Freudenthal-medaljer. Freudenthal var en av de värsta rasisterna mot finnarna.

Finländarna skulle gärna se att finska språket slopas helt och hållet. I stället har de infört obligatoriska svenskan för alla finnarna, de har svenska skolor, svenska teater osv., alla gatunamn skrivs på finska och svenska, alla dokument är på finska och svenska så att finländarna bara inte känner sig "kränkta" och "diskriminerade". Det är faktist ganska uselt för finnarna, vi lever inte i en demokrati. Finländarna har mera rättigheter än vad finnarna har. Det senaste finländarna har hittat på är att gråta till Sveriges press om hur kränkta de är i Finland. Det är inte sant! Skulle en finländare bli slagen så skulle alla tidningarna skrika över det, eftersom finländarna äger våra tidningar.

Finnarna får inte deras röster hörda. De har försökt med medborgarinitiativ - regeringen slopade initiativet. Det enda vi ber är att svenskan skulle vara alternativ, eftersom det tar så mycket tid att plugga svenska och flera vill lära sig andra främmande språk.

Dessutom klarar många inte språkprovet till universitetet, oberoende att de är mycket begåvade i matematik osv., klarar de inte det svenska språkprovet kommer de inte in. Därför hamnar finnarna plugga svenska hela livet, de kommer ingestans utan att klara språkprovet.

Finländarna får gärna hålla sin kultur och tala svenska, det enda vi begär att 95 % finnar inte behöver lära finlandsvenska för deras skull. Vi skulle gärna lära oss rikssvenska, men vi blir lärda finlandsvenska.

Hoppas ni förstår oss? Finnarna är mycket stolta över deras kultur, språk och ras, vår identitet blir starkare och starkare eftersom vi blir konstant "försvenskade" - vilket vi inte vill. Vi är finnar 😉

Oj jag har verkligen missat något stort här.. Ledsen Nu kmr ja sitta o googla o grejja


   
SvaraCitera
Kunzit

stoner:

Jag kallar nog alla som bor i Finland för finnar. Gör ingen skillnad på om det är enbart finskpråkiga eller svenskspråkiga utan för mig är alla finnar. Har heller aldrig träffat på någon som tagit illa upp att jag kallat honom finne. Detta gäller alltså talspråk. Skriftspråk vet jag ärligt talat inte.

Åland är ju däremot en liten känsligare punkt eftersom ex Mariehamn ligger mycket närmare Sverige än vad det gör Finland. Mig veterligen talar väl de flesta enbart svenska på Åland.

Tro mig, finländarna vill inte bli kallade för finnar, åtmistone i Finland. Freudenthal kom upp med benämningen "finländare" för svenskar som hade bosatt sig i Finland. Meningen var att finländarna på det sättet kunde visa att de inte är finnar och att de är ett mera intelligent och bättre folk än finnarna. Sveriges kolonisering av Finland var ganska grym, finska språket var förbjudet, finska historien förbjuden, finska skolor förbjudna, finsk litteratur förbjudet (alla finska böccker var brända), därför tog finnarna emot ryssarna med öppna armar. Ryssland lät oss bygga finska skolor och befrämja finsk litteratur, finnarna fick själva bestämma över skattepengarna osv.

Finländarna blev kvar i Finland, därför är svenskan obligatorisk. Vi hatar inte svenskarna, finländarna däremot kallar dem själva för Ankdammen, de vill inte umgås med finnarna och de vill inte att finnarna lever i deras bostadsområden. Åland hör till Finland och finländarna ser upp mot Ålands politik. Finnar får inte köpa fastigheter eller starta bolag i Åland, finskan är förbjuden. Om två finska polismän talar finska blir dom genast tillsagda att använda tolk.

Åland vill höra till Finland fastän finskan är totalt förbjuden där, eftersom de drar in massor av pengar från Finland - de är ju en "stackars minoritet" och behöver pengar för att upphålla deras kultur osv. Sverige skulle inte ge pengar åt Åland, därför vill dom höra till Finland.

Förlåt att jag låter negativ, man blir alltid deprimerad när man inser att folk inte vet ett dugg om hur djup klyftan mellan finnar och finländare är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kunzit: Finländarna skulle gärna se att finska språket slopas helt och hållet. I stället har de infört obligatoriska svenskan för alla finnarna, de har svenska skolor, svenska teater osv., alla gatunamn skrivs på finska och svenska, alla dokument är på finska och svenska så att finländarna bara inte känner sig "kränkta" och "diskriminerade".

Men handen på hjärtat dvs ärligt talat, vore det inte bättre om Finland skrotade finländskan och helt gick över till svenska? Om vi bortser från Island och bara snackar om Sverige, Norge, Finland och Danmark så kan vi ju alla förstå varandra UTOM just de finsktalande finnarna. Alla svenskar, norrmän och danskar kan besöka varandras länder och snacka sitt eget modersmål och alla förstår hyfsat varandra. Men med finskan är det ju dyngkört. Ingen svensk, norrman eller dansk har någon som helst möjlighet att förstå finska.


   
SvaraCitera
Kunzit

behappyok:

Oj jag har verkligen missat något stort här.. Ledsen Nu kmr ja sitta o googla o grejja

Tack snälla du, du räddade min dag xxx


   
SvaraCitera
time
 time

Kunzit: eftersom de drar in massor av pengar från Finland - de är ju en "stackars minoritet" och behöver pengar för att upphålla deras kultur osv.

Jag tycker att du skriver intressant och vettigt om klyftan som sker mellan finnar och finländare och därför fann jag just den här meningen lite tråkig. Alla ålänningar betalar skatt till Finland och sedan får landskapet en klumpsumma på 0,45% tillbaka (plus flitpeng om de betalat mer i skatt än nödvändigt) - det är inte ett kulturbidrag. 


   
SvaraCitera

Kunzit: Åland vill höra till Finland fastän finskan är totalt förbjuden där,

det är väl lite av en överdrift etc


   
SvaraCitera
time
 time

vonKissekatt:

det är väl lite av en överdrift etc

Det är helt fel, faktiskt. Svenskan är skyddad enligt vår lagstiftning och vi har lagstiftad rätt att bli bemötta på svenska av myndigheter och liknande men finskan är inte på något sätt förbjuden och de flesta läser finska i skolan ända upp till studenten. 


   
SvaraCitera
Kunzit

stoner:

Men handen på hjärtat dvs ärligt talat, vore det inte bättre om Finland skrotade finländskan och helt gick över till svenska? Om vi bortser från Island och bara snackar om Sverige, Norge, Finland och Danmark så kan vi ju alla förstå varandra UTOM just de finsktalande finnarna. Alla svenskar, norrmän och danskar kan besöka varandras länder och snacka sitt eget modersmål och alla förstår hyfsat varandra. Men med finskan är det ju dyngkört. Ingen svensk, norrman eller dansk har någon som helst möjlighet att förstå finska.

Det skulle vara underbart! Många finnar har klagat över att de gör ingenting med finländskan, de pratar hellre engelska med svenskar än finländska. Sverigefinnarna pratar rikssvenska, men de har berättat historier om deras resor i Finland. Tex. om finländarna fattar att de har ett finsk efternamn tar de omedelbart en översittares attityd och pratar finländska, så att de kan klaga över hur dåligt de kan finlänska, men genast när finländarna hör sverigefinnen svara på rikssvenska vänder dom på klacken och vägrar prata med dom.

Tvångssvenskan är ämnad endast för finnarna, eller tvångsfinländskan. Situationen i Finland är den att 5 % finländare kräver att finnarna lär deras språk, oberoende om det skulle vara mycket lättare om finländarna antingen lärde sig finska eller flyttade till Sverige eller Åland. Då borde de inte ha så mycket att klaga på som de har i Finland. Eller om de vore nöjda med att de får prata och lära sig finlandsvenska i lugn och ro.

Det blev stora rubriker när en kvinna från Närpes inte blev betjänad på svenska i en glasskiosk på en finsk ort. De måste be henne om ursäkt och mannen som hade glasskiosken hamnade sluta sitt företag. Ingen skriver om de otaliga gånger när finländarna vägrar betjäna på finska. Det är bedrövligt att vi är så hatade av finländarna.

En tid sedan skrevs det oavbrutet om hur finländska journalister får hotfulla hatbrev av finnar, i stilen "Vi dödar er familj och vi vet var ni bor" osv.

De största tidningarna skrev oavbrutet om "finnarnas hat mot finländare" i flera veckor. Päivi Storgård från Svenska Folkpartiet arrangerade demonstrationer vilka fick stor publicitet.

Överallt hölls ämnet "språkhatet i Finland" konstant i rubrikerna. Finnarna var förstås hatarna och finländarna oskyldiga och kränkta offer.

Eftersom ingen finländare gjorde polisanmälan började polisen undersöka saken på eget initiativ.

Efter en tid konstaterade polisen att det är frågan om en människa som står bakom alla hatbrev.
Han var en finländare som hette Jan Sundberg. Alla hatbrev skickades från hans personliga dator.

Efter det slutade tidningarna att skrika om finnarnas "språkhat" mot de stackars finländarna.

Tidningarna skriver aldrig om finnar som får stryk av finländare. Men herregud om en tant från Närpes inte får betjäning på svenska i en glasskiosk!!! Stora rubriker och diskussioner där finländarna är helt shockade över hur dåligt de blir behandlade!!!

Sex finländare ströp och slog ihjäl en polsk gästarbetare i Pargas. 30 finländare tittade på. Polisen sade att det var säkert frågan om en naturlig död. Endast ett ljus hämtades till platsen där han dödades. Finska median var tyst om saken, vi vet inte ens vad stackars mannen hette. Jag fick reda på saken när jag läste ett svensk forum.

Hade han blivit dödad av en finne skulle händelsen ha fått mycket publicitet. Men kom ihåg; det är finnar som är rasister, inte finländarna.. Obeorende av att det nyss var skrivet på Sundomsvägen: "kom int hit finnjävlar och negrer" - det är ju inte rasism, eller hur?

Finnarna anser att finländarna stänger dörren till nordiska länder för oss finnar. Finnarna gör hellre handel med andra länder. Ni kommer säkert ihåg alla rubrikerna "En finne igen" i Sverige? Visste ni att varje artikel var skriven av en finländsk journalist?

Det är svårt att vara vänner med människor som odlar hat i Ankdammen, de är inte vänliga mot finnar. Min pappa är finländare så jag vet vad finländarna tänker. Vi barn var förbjudna att prata finska hemma och kunde inte ett ord finska när vi flyttade till en finsk stad. Vi visste inte ens om att finnarna existerade. På gården skakade vi av rädsla när vi inte förstod ett ord vad andra barn sade till oss. De lärde oss finska och var aldrig elaka emot oss. Vi har bara finska vänner och pratar svenska endast med våra föräldrar. Vi blev så förbannade över hatet mot finnarna och valde våra finska rötter från mamma.

Men som du sade, om vi skulle få äkta svenska lärare och lära äkta svenska åt finska barn, då skulle motivationen vara mycket stark och barnen skulle ivrigt lära sig svenska. Rikssvenskan låter mycket bättre än finlandsvenskan.


   
SvaraCitera
Kunzit

time:

Jag tycker att du skriver intressant och vettigt om klyftan som sker mellan finnar och finländare och därför fann jag just den här meningen lite tråkig. Alla ålänningar betalar skatt till Finland och sedan får landskapet en klumpsumma på 0,45% tillbaka (plus flitpeng om de betalat mer i skatt än nödvändigt) - det är inte ett kulturbidrag. 

Tack för upplysningen och jag ber om förlåtelse xx Vi vet inte mycket om Åland, klyftan mellan Finland och Åland är stor, vilket är synd 🙁


   
SvaraCitera
Kunzit

time:

Det är helt fel, faktiskt. Svenskan är skyddad enligt vår lagstiftning och vi har lagstiftad rätt att bli bemötta på svenska av myndigheter och liknande men finskan är inte på något sätt förbjuden och de flesta läser finska i skolan ända upp till studenten. 

Tyvärr är det inte fel. Ja, ni har "lagstiftad" rätt att bli bemötta på svenska av myndigheter, men ni kräver ändå att bli betjänade på svenska var än ni är. Tänk på vilka mängder av pengar används för att översätta alla dokument till svenska.

Men som sagt, lagstiftningen skyddar er. Som en finländare har du en annan syn på saken, har du någonsin tänkt på hur det skulle vara om finnarna var 5 % och finländarna 95 % - hur skulle du tänka då?


   
SvaraCitera
time
 time

Kunzit:

Tyvärr är det inte fel. Ja, ni har "lagstiftad" rätt att bli bemötta på svenska av myndigheter, men ni kräver ändå att bli betjänade på svenska var än ni är. Tänk på vilka mängder av pengar används för att översätta alla dokument till svenska.

Men som sagt, lagstiftningen skyddar er. Som en finländare har du en annan syn på saken, har du någonsin tänkt på hur det skulle vara om finnarna var 5 % och finländarna 95 % - hur skulle du tänka då?

Jag respekterar till fullo att finnarna inte är bekväma med svensktvånget. Jag tycker att man ska få välja själv och talar själv finska eller engelska om jag rör mig på fastlandet, men så länge Finland har två nationalspråk är det inte konstigt att vilja kunna bli bemött på ett av dem. Jag tycker alltid det är en bonus att kunna fler språk än sitt modersmål så jag gillar språkundervisning i skolan. Om 95% av Finland var finlandssvenskt och 5% var finska skulle väl de flesta ändå respektera att de fem procenten vill bli bemötta på finska?


   
SvaraCitera

behappyok:

Oj jag har verkligen missat något stort här.. Ledsen Nu kmr ja sitta o googla o grejja

Finland blir mer och mer finskt och de finskspråkiga har många fördelar. Men annars upplever jag stämmningen som trevlig även om det ibland är svårt att få svenskspråkig service. Själv är jag finlandssvensk. Det vill säga att jag inte har några anknytningar till sverige utan  hör till de 6% av finländarna som är svenskspråkiga. Här i Österbotten är det mesta svenskt. I kommunen jag bor i är svenska majoritetsspråket vilket gör att skolorna är svenskspråkiga. Finns en finskspråkig lågstadieskola. Även nästan alla grannkommuner är svenskspråkiga. En finskspråkig grannkommun finns 5 km härifrån var det endast pratas finska. Orsaken till varför vi måst lära oss finska och de finskspråkiga svenska är för att vi bör lära oss de båda inhemska språken. Att ha två språk är en tillgång och inte en börda. Jag är själv usel på finska men skulle önska att jag var tvåspråkig, då skulle jag ha fler möjligheter. Finland är bara ett tvåspråkigt land, och både svenska och finska är våra nationalspråk. Finskspråkiga lär sig svenska bara för att vi i Finland ska kunna använda båda språken, samma orsak som vi lär oss finska. 


   
SvaraCitera