Aviseringar
Rensa alla

Säkerhetskopiera macbook


Ämnesstartare

Om man vill säkerhetskopiera en macbook pro, räcker det med en vanlig extern hårddisk? Hur stor bör den vara då?
Är det kanske värt med en Time Capsule?


   
Citera
Ämnesstartare

loom:

Om man vill säkerhetskopiera en macbook pro, räcker det med en vanlig extern hårddisk? Hur stor bör den vara då?

Vill du göra en spegling på hela hårddisken eller bara spara din personliga mapp?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Vill du göra en spegling på hela hårddisken eller bara spara din personliga mapp?

Vet inte? Vill väl i princip ha kvar bilder, dokument och musik...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loom:

Vet inte? Vill väl i princip ha kvar bilder, dokument och musik...

Kolla hur mycket det tar upp och köp sedan en extern som är mycket större än det - sedan är det bara att kopiera över. [party]


   
SvaraCitera

För daglig säkerhetskopiering fungerar en vanlig extern hårddisk, USB-minne eller liknande, och den bör självfallet vara minst lika stor som datan du vill kopiera. 500 GiB och 1 TiB är vanligt idag.

Är det viktig data lämpar det sig bättre med redundans, alltså ett sorts överflöd, att du sparar datan på två eller flera ställen samtidigt. Exempelvis kan du ha två externa hårddiskar du lägger samma saker på, och om en går sönder har du kvar allt på den andra. Det är föga troligt att båda går sönder samtidigt (vid normal användning).

Detta kan även förenklas genom att skaffa flera hårddiskar och montera dem i diverse RAID-konfigurationer. Sätter du upp det som en lokal filserver i nätverket får du även åtkomst till datan från flera maskiner på köpet!

Läs mer på wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

Om du har tangentbordet mitt i handen kan du istället kika på diverse "molnbaserad lagring", där man kan spara data i det såkallade "molnet" ute på Internet. Då kan du enkelt komma åt din data vart som helst, vilket fungerar bra för säkerhetskopiering men även dagligt arbete där man måste komma åt filer från flera maskiner, exempelvis skoluppgifter hemma och i skolan.

De mest kända molntjänsterna är Wuala och Dropbox:
http://wuala.com
http://dropbox.com

För säkerhetskopior under längre tid är även readonly-medium som CD och DVD bra. Bränn ut identisk data på flera skivor för redundans, och lagra på olika geografiska platser, så kan du vara ganska säker på att datan finns tillgänglig någonstans [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iodgram:

För säkerhetskopior under längre tid är även readonly-medium som CD och DVD bra.

Nej. Långtidslagring av data är INTE rekommenderad på cd/dvd.


   
SvaraCitera
Åtta

aristoteles:

Långtidslagring av data är INTE rekommenderad på cd/dvd.

Nu vet jag inte vad du anser är långtidslagring, men en DVD har en livstid på minst 20 år, förutsatt att du inte utsätter den för ogynnsamma förhållanden. Skulle du köpa DVD:er av hög kvalitet och förvara dem i ett bankfack så skulle de kunna hålla i 100 år (jag misstänker att problemet då blir att hitta en DVD-spelare).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Nu vet jag inte vad du anser är långtidslagring,

Långtidslagring i mina ögon skall iaf kunna lagra under hela min livstid. Efter min död bryr jag mig föga.


   
SvaraCitera
Åtta

aristoteles:

Långtidslagring i mina ögon skall iaf kunna lagra under hela min livstid.

Då är frågan: vad har en längre livstid (inom en rimlig budget)? Jag ställer mig djupt tveksam till huruvida en extern hårddisk skulle överleva längre, med tanke på att den har rörliga delar. Hur är det med SSDs?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Då är frågan: vad har en längre livstid (inom en rimlig budget)? Jag ställer mig djupt tveksam till huruvida en extern hårddisk skulle överleva längre, med tanke på att den har rörliga delar. Hur är det med SSDs?

SSD klarar sig "troligen" mycket bra men ingen vet säkert än.

En hårddisk är nog det bästa om den aktivt övervakas. Den kan med andra ord inte bo i ett bankfack isf. Band är annars bra, men kan vara mindre behändigt för användaren.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Köp en extern med 1TB, räcker säkert till säkerhetskopiering, förmodligen med en hel del över...

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

loom:

Är det kanske värt med en Time Capsule?

Time capsule är otroligt överprissatt. Visserligen får du en hygglig router men du får också en enhet som blir så varm att den smälter innan den hunnit säkerhetskopiera klart...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sftd:

Time capsule är otroligt överprissatt. Visserligen får du en hygglig router men du får också en enhet som blir så varm att den smälter innan den hunnit säkerhetskopiera klart...

Ja, tyckte den var lite väl dyr men det kändes så enkelt när det var sladdlöst...
Men kör på en vanlig extern hårddisk då.

iodgram:

sparar datan på två eller flera ställen samtidigt

Fast drygt...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Extern hårddisk 2 TB. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?​p=538962

700 kr på Webhallen.


   
SvaraCitera

loom:

Fast drygt...

Beror på om du tycker datan är viktig eller inte [wink]


   
SvaraCitera