Aviseringar
Rensa alla

Sänk myndighetsåldern


Ämnesstartare

Skolans officiellt uppgift är att ge barn och ungdomar ett förståelse för hur samhället fungerar, vilket innebär politiskt medvetenhet, förståelse för egen ekonomi och kapacitet att ta självständiga beslut.

Idag får ungdomar välja mellan att gå i Gymnasiet eller jobba, samtidigt får man inte bli myndig när man jobbar. Det bör snarare vara naturligt att myndighetsåldern är 16 år, då man har rätten att välja att fortsätta utbildning eller icke vid denna åldern. Körkortet bör även tas vid 16 kan man börja öva vid 16 års ålder innebär det också att man kan köra vid 16 års ålder, för att jag tror inte att man har satt övningsperiod som innebär risker för förarens säkerhet, när han/hon övningskör.


   
Citera
reben

nä  


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

problemet skulle väl vara att det blir fler röster på partier vilket enligt mig är dåligt. åas blir ju fördelningen ungefär lika. förmodligen fler på vänsterpartierna till en början vilket jag anar är fel riktning.

men är för sänkt myndighetsålder.


   
SvaraCitera

men höja ålder för körkort till 25.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:
men höja ålder för körkort till 25.

Kanske, dock frågan är dock om ens en minoritet på 25% kommer vilja ha det.


   
SvaraCitera

KhuderMosavi: Nej

16-åringar är inte vidare klipska, vilket du säkert kommer att hålla med om när du inte är sexton själv. De kommer att köra ihjäl sig till höger och vänster och de kommer okritiskt att rösta på pajaspartier så som Sverigedemokraterna eller Piratpartiet. En sextonåring har sannolikt inte förvärvat: "politiskt medvetenhet, förståelse för egen ekonomi och kapacitet att ta självständiga beslut."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

thl*kt N.:
problemet skulle väl vara att det blir fler röster på partier vilket enligt mig är dåligt. åas blir ju fördelningen ungefär lika. förmodligen fler på vänsterpartierna till en början vilket jag anar är fel riktning.

men är för sänkt myndighetsålder.

Jag kan hålla med dig om att partier som idag redan får 90% av stödet från ungdomarna som miljöpartiet exempelvis växa, men det innebär att ett antal partier kommer att växa med, och med tiden skulle ungdomar se sig skyldiga att förstå den politiska systemet korrekt, när rösträtt för alla infördes, och sedan sänktes från 21 till 18, visste knappt 50% av 18 åringarna vad det innebär, men med tiden blev man indirekt tvungen att lära sig om det, vilket är ett positivt utveckling.


   
SvaraCitera

åh gud nej

när jag var 16 blekte jag ögonbrynen. jag är glad att jag inte fick fatta några större beslut än så, vem vet hur det hade kunnat sluta


   
SvaraCitera

KhuderMosavi:

Kanske, dock frågan är dock om ens en minoritet på 25% kommer vilja ha det.

Tror du en majoritet vill sänka till 16?? Vet du vilken åldersgrupp som orsakar flest olyckor nu?? Jo, unga män som överskattar sina körvanor. Du tror ej att de ännu mer omogna 16-åringarna kommer höja den statistiken ytterligare?? :$$$


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

16-åringar är inte vidare klipska, vilket du säkert kommer att hålla med om när du inte är sexton själv. De kommer att köra ihjäl sig till höger och vänster och de kommer okritiskt att rösta på pajaspartier så som Sverigedemokraterna eller Piratpartiet. En sextonåring har sannolikt inte förvärvat: "politiskt medvetenhet, förståelse för egen ekonomi och kapacitet att ta självständiga beslut."

Jag är inte sexton än, det är sant. Dock är skolans officiellt uppgift att ge ett politiskt medvetenhet, förståelse för egen ekonomi och kapacitet att ta självständiga beslut men även ett rad andra uppgifter. Att skolan inte gör vad man gjorde göra är en annan sak.

Skolplikten upphör vid 16 års ålder och den
obligatoriska skolan har bland annat till uppgift att
informera om hur samhället fungerar inklusive det politiska
systemet. En 16-åring skall alltså ha fått den information
som staten anser behövs för att kunna deltaga aktivt i
samhällslivet. Det finns därför ingen anledning att behöva
vänta med att få rösträtt ända till 18 års ålder.

Klippt från Motion 1990/91:L427, riksdagen.


   
SvaraCitera

Nej. Ungdomar är i regel korkade, naiva och inte riskmedvetna. 18 år är en bra gräns för att både rösta och få körkort.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Tror du en majoritet vill sänka till 16?? Vet du vilken åldersgrupp som orsakar flest olyckor nu?? Jo, unga män som överskattar sina körvanor. Du tror ej att de ännu mer omogna 16-åringarna kommer höja den statistiken ytterligare?? :$$$

Jag kan hålla med dig här, dock är problemet i hela systemet, inte bara körkortsfrågan. Jag har inget emot att körkortsåldern höjs, men vill man låta folk öva vid 16 års åldern så bör man låta folk ta körkort vid denna åldern med, men inte få öva innan. Det bör vara samma åldern på övningsåldern och när man får ta körkort.


   
SvaraCitera

KhuderMosavi: Jag är inte sexton än, det är sant. Dock är skolans officiellt uppgift att ge ett politiskt medvetenhet, förståelse för egen ekonomi och kapacitet att ta självständiga beslut men även ett rad andra uppgifter. Att skolan inte gör vad man gjorde göra är en annan sak.

En 16-åring är inte mogen på samma sätt som en 18 eller kanske 21-åring är oavsett hur bra skolan har lyckats med sina Deweyska ambitioner. Dessutom föredrar jag att basera policy på verkligheten snarare än socialliberalt önsketänkande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

En 16-åring är inte mogen på samma sätt som en 18 eller kanske 21-åring är oavsett hur bra skolan har lyckats med sina Deweyska ambitioner. Dessutom föredrar jag att basera policy på verkligheten snarare än socialliberalt önsketänkande.

Jag tror inte att vi kommer komma överens här, men hur många kvinnor var politiskt medvetna när de fick rösträtt exempelvis? 


   
SvaraCitera