Aviseringar
Rensa alla

Sänk myndighetsåldern


KhuderMosavi:

Jag kan hålla med dig om att partier som idag redan får 90% av stödet från ungdomarna som miljöpartiet exempelvis växa, men det innebär att ett antal partier kommer att växa med, och med tiden skulle ungdomar se sig skyldiga att förstå den politiska systemet korrekt, när rösträtt för alla infördes, och sedan sänktes från 21 till 18, visste knappt 50% av 18 åringarna vad det innebär, men med tiden blev man indirekt tvungen att lära sig om det, vilket är ett positivt utveckling.

jo jag är med på det.

dazed:

En 16-åring är inte mogen på samma sätt som en 18 eller kanske 21-åring är oavsett hur bra skolan har lyckats med sina Deweyska ambitioner. Dessutom föredrar jag att basera policy på verkligheten snarare än socialliberalt önsketänkande.

en 18- eller 21-åring är inte lika mogen som en 50-åring. ingen är lika mogen som den mognaste i landet. låt oss ha en diktatur. det följer av ditt resonemang.

sänk hellre myndighetsåldern till 0 år så kan fattiga människor starta enorma barnfarmar så de får fler röster till sitt förfogande och röstar in dumma idiotpartiet, gratis meth-partiet osv


   
SvaraCitera

Absolut inte, snarare höj den


   
SvaraCitera

KhuderMosavi:

Jag tror inte att vi kommer komma överens här, men hur många kvinnor var politiskt medvetna när de fick rösträtt exempelvis? 

För det första kan du inte jämföra en 16-åring slyngel med en vuxen kvinna, där får vi banne mig börja, ett taffligt om inte rent osmakligt historiebruk från din sida där.
Ja en hel del, det var delvis därför de fick rösträtt till att börja med, genom politiskt intresse och kamp.


   
SvaraCitera

När man är en unge så ska man inte få göra stora val själv. Hjärnan slutar utvecklas vid 25 års ålder (kan ha fel men tror det var något sådant). Man ska inte bli myndig om man fortfarande dricker för att "vara cool"...


   
SvaraCitera

en av sakerna som skadat mig mest var att saker delas upp i "barngrejer" och "vuxengrejer"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jungman:
Absolut inte, snarare höj den

Jag har inget emot att man höjer den för denna delen, men då bör man också höja övningsåldern inför körkort från 16 till 18, eller till den åldern du föreslår att man höjer den till, samt att man höjer obligatorisk utbildning till samma ålder som myndighetsåldern.

Meningen med myndighetsåldern är att man inte vet sitt bästa, som mindreåring. Varför får man då välja mellan att gå i Gymnasiet eller börja jobba efter grundskolan, medan man fortfarande är omyndig? rent lagligt har inte föräldrar heller rätten att tvinga sina barn att börja gymnasiet, eller att lämna gymnasiet för denna delen heller.


   
SvaraCitera

SvenskWithAttitude:
När man är en unge så ska man inte få göra stora val själv. Hjärnan slutar utvecklas vid 25 års ålder (kan ha fel men tror det var något sådant). Man ska inte bli myndig om man fortfarande dricker för att "vara cool"...

alla vuxna gör allting för att uppskattas av varandra hela tiden.

det är inte ett stort val att ha kroppslig autonomi och möjlighet att påverka en 1/6000000del (dvs ganska exakt ingenting) av valresultatet. vad är det du befarar ska hända egentligen. det är inte som att vi ger alla 16-åringar detonationsknappen till atombomber

+ hjärnan slutar inte bara utvecklas vid ~30, den börjar försämras också..... oj då!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SvenskWithAttitude:
När man är en unge så ska man inte få göra stora val själv. Hjärnan slutar utvecklas vid 25 års ålder (kan ha fel men tror det var något sådant). Man ska inte bli myndig om man fortfarande dricker för att "vara cool"...

I sådant fall, bör man inte heller få välja mellan att gå i Gymnasiet eller jobba vid 16-årsåldern, eller få övningsköra innan man är myndig heller.


   
SvaraCitera

thl*kt N.: en 18- eller 21-åring är inte lika mogen som en 50-åring. ingen är lika mogen som den mognaste i landet. låt oss ha en diktatur. det följer av ditt resonemang.

sänk hellre myndighetsåldern till 0 år så kan fattiga människor starta enorma barnfarmar så de får fler röster till sitt förfogande och röstar in dumma idiotpartiet, gratis meth-partiet osv

Jag tror att det finns fog för att vänta tills man är biologiskt vuxen och någorlunda mogen intellektuellt ja, sedan mognar man hela livet förstås.
Ja av ett motsatt argument följer alla får röstakonsekvensen som inte heller är bra, ett allt för vidsträckt demokratibegrepp blir ganska opraktiskt och nästan tandlöst, även om man bör inkorperera vissa saker man vanligen inte gör idag.
Men av ditt resonemang kanske man kan uttyda att du inte är så seriös?


   
SvaraCitera

dazed:

Jag tror att det finns fog för att vänta tills man är biologiskt vuxen och någorlunda mogen intellektuellt ja, sedan mognar man hela livet förstås.
Ja av ett motsatt argument följer alla får röstakonsekvensen som inte heller är bra, ett allt för vidsträckt demokratibegrepp blir ganska opraktiskt och nästan tandlöst, även om man bör inkorperera vissa saker man vanligen inte gör idag.
Men av ditt resonemang kanske man kan uttyda att du inte är så seriös?

jag tror inte det jag skrev är en realistisk prognos. spännande att tänka sig bara.

successivt sänkt myndighetsålder är imo att betrakta som en naturlig del av demokratisering och sociala/teknologiska/civilisatoriska framsteg, i och med att man inkluderar fler i offentligheten och beslutsprocesser i allt lägre grad måste anpassas efter de konservativa och fega fördomarna, varibland ålders-fördomar är en. fördomar är ju egentligen säkerhetsspärrar och marginaler, och blir allt mindre viktiga ju bättre levnadsstandard vi får. det kanske är dags att sänka nu. jag ser i alla fall mer bra än dåligt med det.


   
SvaraCitera

Nej jag vill inte att en massa naiva 16-åringar ska rösta på Fi.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

presidente:
Nej jag vill inte att en massa naiva 16-åringar ska rösta på Fi.

Felet är alltså att man kommer rösta på FI? inte att man röstar överhuvudtaget?


   
SvaraCitera

KhuderMosavi:

Felet är alltså att man kommer rösta på FI? inte att man röstar överhuvudtaget?

Nej jag var inte superseriös. 
Men tror inte de flesta har tillräckligt stor koll i den åldern. Har väl inte de flesta i 18 åringar heller men det är ändå en hyfsat bra ålder.


   
SvaraCitera

presidente:
Nej jag vill inte att en massa naiva 16-åringar ska rösta på Fi.

det kan på sikt att leda till att befolkningen mognar politiskt och mer seriösa politiska analyser normaliseras i lägre åldrar. barnsjukdomar är alltid att förvänta när man rubbar ett ekvilibrium, men om man aldrig möter dom konsekvenserna så blir det heller aldrig bättre.


   
SvaraCitera

Detta var det dummaste jag hört på länge!!


   
SvaraCitera