Aviseringar
Rensa alla

Sänka gränsen för körkort?


Ämnesstartare

Hej, jag skriver ett arbete i skolan om man ska sänka åldersgränsen på körkort från 18-16. Jag har väldigt blandade tankar om detta och jag undrar om nån har några tankar om detta som kan hjälpa mig med mitt arbete. Tacksam för både för- och emot argument. [wink]


   
Citera
Ämnesetiketter

Framförallt har inte barn på 16 en fullt utvecklad hjärna, vilket försämrar förmågor. -Just därför nästan alla uthyrningsfirmor har en gräns på 25år för att hyra bil.

Sedan kan man fundera på hur många 16åringar som är mogna för körkort [confused]

I USA på de flesta ställen om inte alla är det 16års gräns på körkort. Hur statestiken ser ut på olyckor har jag ingen aning om 😛

Men det är klart att det finns fördelar, inte minst sagt att unga kan ta sig till och från jobb och ev. skola. Personligen tycker jag 18år är bra. Ställde du frågan för 15år sedan och före så skulle jag lätt sagt 16år.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack så jättemycket[smile] Hjälpte mycket[wink]


   
SvaraCitera

med tanke på hur jävla dåligt många som har körkort kör så aldrig, hö om något


   
SvaraCitera

Tänk på miljön! Låt inte körkortet krypa ner i åldrarna!
Underlätta för kollektivtrafiken så mycket som möjligt!


   
SvaraCitera

OF 5:

med tanke på hur jävla dåligt många som har körkort kör så aldrig, hö om något

This.


   
SvaraCitera

En sak som är intressant i denna debatt är ju faktiskt att USA har en åldersgräns för körkort på 16 år, vore ganska intressant att jämföra svensk statistik med amerikansk gällande olyckor i trafik. Jag själv pluggar nu febrilt inför min körkortsteori. Uppkörning väntas tills våren.


   
SvaraCitera
Bakric

Borde vara lägre ålder men högre krav. PUNKT!


   
SvaraCitera

Finns det några argument för?


   
SvaraCitera