Aviseringar
Rensa alla

Sär skrivningar


Ämnesstartare

Och ja, jag vet att rubriken är särskriven, men det var för att väcka uppmärksamhet.

Är det bara jag som stör ihjäl mig på särskrivningar?
Fattar man inte att ett ord som exempelvis "fotboll" ska sitta ihop och inte skrivas "fot boll"?

STÖRANDE.

Åsikter, tack.


   
Citera

Jag tycker också att detta är grymt störande. [confused]

Om man inte är säker på om ett ord skall sitta ihop eller inte, så kan man väl använda några sekunder på att kolla upp det? Eller?

Sen har jag stor förståelse jag om man har dyslexi eller något liknande. Det kan man ju inte hjälpa.


   
SvaraCitera

Flashed:

Och ja, jag vet att rubriken är särskriven, men det var för att väcka uppmärksamhet.

Clever.

Flashed:

Är det bara jag som stör ihjäl mig på särskrivningar?

Absolut inte. Jag är nog minst lika petig.
Dock är det roligt hur innebörden av särskrivna meningar helt plötsligt kan ändra betydelse!

Exempelvis: "En sjuk sköterska äter stekt röd tunga på lunchrasten."


   
SvaraCitera
Nollan

Tycker sär skrivningar är jätte jobbigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nollan:

Tycker sär skrivningar är jätte jobbigt.

DU GÖR MIG GALEN, KVINNA!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

litenhårigfisk:

Exempelvis: "En sjuk sköterska äter stekt röd tunga på lunchrasten."

Det är precis det där jag menar!

Androiden:

Sen har jag stor förståelse jag om man har dyslexi eller något liknande. Det kan man ju inte hjälpa.

Visst att folk kan ha läs- och skrivsvårigheter som påverkar deras sätt att verbalisera sig på, men har man inte tillräckliga kunskaper för att förstå hur ord hör samman?

Vi har väl alla (förhoppningsvis) gått en sisådär 10 år i skolan, där svenska är såväl ett obligatoriskt ämne, som en grundpelare för att så småningom kunna få läsa vidare på gymnasium. Hur kan då särskrivningar fortfarande finnas i ett så pass stort omfång som det gör? Lär man sig inte av sina misstag? ÖGH. Jag blir galen. GALEN.

Det finns till och med människor som inte ens vet VAD en särskrivning är. Om någon av dessa, mot förmodan, skulle läsa denna tråd - se bifogad länk! Vad är särskrivningar?


   
SvaraCitera

JA, varje gång jag skall registrera en ny kull så stör jag mig enormt på detta: http://www.svemusregistrering.se/


   
SvaraCitera

Jag vill avrätta alla som särskriver på reklamskyltar. "PREEM kort fixar allt!" etc. m.m. osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

Jag vill avrätta alla som särskriver på reklamskyltar.

Jag är på!


   
SvaraCitera

stör mig på alla som röker


   
SvaraCitera

jag är jätte bra på sär skrivning. alla stör sig. det är as kul


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[n]


   
SvaraCitera

Flashed:

Vi har väl alla (förhoppningsvis) gått en sisådär 10 år i skolan, där svenska är såväl ett obligatoriskt ämne, som en grundpelare för att så småningom kunna få läsa vidare på gymnasium. Hur kan då särskrivningar fortfarande finnas i ett så pass stort omfång som det gör?

Svaret är enkelt: korkade svenskar.


   
SvaraCitera
mynona

Man vill inget annat än att placera mustangenten -> "|" på mellan rummet och deleta det.


   
SvaraCitera

dinmamma


   
SvaraCitera