Forumet - Särbegåvning

Särbegåvning

5651 0 85
Vi citerar Mensas hemsida.
http://www.mensa.se/

"Kännetecken på särbegåvning
Översatt från Mentiqas hemsida www.mentiqa.dk



Negativa till skolan.

Duktiga på att tala men dåliga på att skriva.

Uttråkade.

Rastlösa och ouppmärksamma.

Uppslukade av sin egen värld.

Kränkande och intoleranta(?) mot långsammare kamrater.

Har ofta äldre vänner.

Självkritiska.

Dåliga relationer till kamrater och lärare.

Känslomässigt instabila.

Självgoda.


Dessutom kan de:





Vara kreativa när de är motiverade.

Lära snabbt.

Vara bra på att lösa problem.

Ställa provocerande frågor.

Vara otåliga när de är motiverade.

Tänka abstrakt.

Vara uppfinningsrika när det gäller att hitta svar till obesvarade frågor.


Källa: "Teaching Bright Pupils", Nottingham University School of Education



Andra kännetecken på särbegåvning:





Bra minne, bättre än jämnåriga.

Speciell humor. Förstår ordspråk och ironi tidigare än jämnåriga. Skrattar ofta inte när andra skrattar och skrattar åt något som andra barn inte tycker är roligt.

Extremt vetgiriga vilket kan leda till att deras frågor uppfattas som provocerande.

Ser lösningar som ingen annan ser.

Stor energi.

Har större alllmänbildning.

Har större ordförråd och högre grad av grammatik och syntaxförståelse.

Är ofta intresserad av abstrakta begrepp tex tid rum mm.

Vill förstå orsak-verkan.

Stor koncentrationsförmåga inom självvalda aktiviteter.

Är ofta mycket duktiga på pussel och labyrintspel.

Ser oändligt många möjligheter i olika situationer och för hur saker kan användas.

Mycket fantasifulla och dagdrömmande.

Kan vara så uppslukade av tankar att man måste fysiskt röra vid dem för at få kontakt.

Högt utvecklad känsla för rättvisa vilket kan ge problem i förhållandet med kamrater.

Är ofta extremt motiverade av aktiviteter inom deras intresseområden men vägrar delta i annat.

Kan ha mycket svårt att släppa en aktivitet för att gå vidare till nästa. Önskar gå till botten med allt. Avbrott kan orsaka stor frustration.

Kan använda inlärt vetande i nya situationer.

Har ofta stora luckor i kunskaperna som beror på intensivt intresse inom ett fåtal områden.

Har svårt att arbeta med lätta ämnen men trivs med komplexitet.

Har ofta vårt att skriva och har svårtydd handstil.

Har ofta välutvecklad hand-öga-koordination.

Är känsliga, känslor upplevs mer intensivt.

Har ofta stor talförståelse.

Samlar ofta på saker.

Har ofta mer än en fantasivän som ofta kan beskrivas detaljerat.


Källa: The Gifted Children's Association of British Columbia.



En annan sammanfattning av beteendemönster





Är för det mesta välartikulerade men kan inte göra en bra skriftlig uppgift som ser prydlig ut.

Rastlösa, ouppmärksamma och dagdrömmande.

Tysta och ovilliga att dela sina kunskaper med andra, låtsas som om de inte kan.

Ovilliga att följa instruktioner som läraren givit, vill göra sakerna på sitt sätt.

Generelt likgiltiga med avseende på skolarbetet, verka vara tvära, osamarbetsvilliga eller apatiska.

Väldigt kritiska, ifrågasätter hela tiden de fakta som gives.

Snabba att påpeka felaktigheter i fakta och logik.

Obehagligt rättframma i sina omdömen i olika situationer och påpekar skillnader mellan vad folk säger och vad de gör.

Tillbakadragna, ovilliga att delta i grupparbeten, ser ut att föredra sitt eget sällskap.


Källa: "Helping the Child of Exceptional Ability", Susan Leyden 1985



Kännetecken på den underpresterande särbegåvade eleven (pojkar dominerar kraftig) kan vara:





Många uppfattas som dumma av både sig själva och lärarna.

Många är självgoda och fungerar dåligt socialt.

Har generellt dålig studieteknik.

Många har svårt att koncentrera sig.

De arbetar utan mål.


Källa: "Begavede børn i skolen - duelighedens dilemma?" s.49, Gunilla o. Wahlström 1998.



Exempel på problem som kan uppstå till följd av hög begåvning:





Språk:Talar mycket och över huvudet på jämnåriga.

Stor koncentrationsförmåga: Vill inte bli avbruten, vill inte utföra rutinarbete.

Snabb uppfattningsförmåga: otålighet gentemot andra.

Kreativ tankegång/innovativa: Flyr in i fantasin, vägrar att följa regler, kan uppfattas som distraherande.

Oberoende, arbetar helst ensamma: ur stånd att ta emot hjälp från kamrater, ovilliga att anpassa sig, litar endast på sig själva.

Kritisk tankegång: Mer kritisk än andra, utpräglad perfektionist, ställer för stora krav på sig själv vilket skadar självtilliten.

Önskan om att arbeta med komplexa ting: Avvisar enkla lösningar, ställer upp komplicerade regler, dominerande.

Allsidiga: jobbar oorganiserat (stökigt rum, skrivbord, kommer för sent mm) alltid frustrerad över att tiden inte räcker till.

Extremt känslosamma, har medkänsla med alla: Har svårt att ta kritik och tillrättavisning av kamrater."

Spana också in:

Underbarnet:

Extremt känslosamma, har medkänsla med alla: Har svårt att ta kritik och tillrättavisning av kamrater."


Stämmer väldigt väldigt mycket in på mig [crazy]

För övrigt gjorde rätt mycket av det andra det också, dock inte allt

Underbarnet:

Självkritiska


Underbarnet:

Vara otåliga när de är motiverade.


Underbarnet:

Bra minne, bättre än jämnåriga.

Speciell humor. Förstår ordspråk och ironi tidigare än jämnåriga. Skrattar ofta inte när andra skrattar och skrattar åt något som andra barn inte tycker är roligt.


Underbarnet:

Har större ordförråd och högre grad av grammatik och syntaxförståelse.


Underbarnet:

Har större ordförråd och högre grad av grammatik och syntaxförståelse.


dessa stämmer väldigt bra, men mest denna:

Underbarnet:

Vill förstå orsak-verkan.


Kan omöjligt gå vidare med saker jag lärt mig om jag inte förstår varför det fungerar som det gör, inte bara hur det fungerar
Allting är bullseye förutom följande punkter.

Underbarnet:

Stor energi.
Har större alllmänbildning.


Underbarnet:

Kan ha mycket svårt att släppa en aktivitet för att gå vidare till nästa. Önskar gå till botten med allt. Avbrott kan orsaka stor frustration.


Underbarnet:

Har svårt att arbeta med lätta ämnen men trivs med komplexitet.


Underbarnet:

Tysta och ovilliga att dela sina kunskaper med andra, låtsas som om de inte kan.


Underbarnet:

Stor koncentrationsförmåga: Vill inte bli avbruten, vill inte utföra rutinarbete.


Underbarnet:

Oberoende, arbetar helst ensamma: ur stånd att ta emot hjälp från kamrater, ovilliga att anpassa sig, litar endast på sig själva.


Alltså 92% av punkterna stämmer.
Känner igen många punkter från ADHD/Asperger.

Tilda1988:

känner 1 person som passar in på det men den personen är vuxen nu


Vad spelar det för roll om denne är vuxen nu?
Fantah:

Låter som jag


metafor:

det mesta stämmer in på mig


Underbarnet:

är 4


dazed_and_confused:

Typ 95% stämmer in på mig ju.


bourgeoisie:

HAHA är typ så ju


Wanking BC:

Stämmer väldigt väldigt mycket in på mig


dazed_and_confused:

OMFG jag känner mig som en Särbegåvning...


ingen av er är särbegåvade skulle jag tro. hur vet jag? jag fick det diagnostiserat i tredje ring på gymnasiet. o det suger