Aviseringar
Rensa alla

Saker som är bra med Ryssland


frukt
Ämnesstartare

Här listar vi saker vi tycker om med Ryssland.


   
Citera

Pavel Datsyuk


   
SvaraCitera
frukt
Ämnesstartare

Vet inte om jag vågar avslöja min ogrundade ryssofili när jag aldrig ens varit öster om Polen vad Europa gäller.

edit: slavofili kanske


   
SvaraCitera

de har eventuellt någon form av matkultur som känns okänd och främmande
lays1.jpg
(Lays med smak av laxrom)


   
SvaraCitera

Har generellt bara träffat riktigt sköna ryssar. Var ihop med en under gymnasiet. De hade ett jättegulligt Eurovision-bidrag häromåret.


   
SvaraCitera
frukt
Ämnesstartare

Zymba:
Har generellt bara träffat riktigt sköna ryssar. Var ihop med en under gymnasiet.

Relationer mellan Armenien och Ryssland är ju rätt så bra i allmänhet va.


   
SvaraCitera

frukt:

Relationer mellan Armenien och Ryssland är ju rätt så bra i allmänhet va.

Blink

Jo, det kan man nog säga.


   
SvaraCitera
mynona

Gör sig bra i skönlitterära verk och episka filmer, särskilt i historisk miljö. 


   
SvaraCitera
mynona

Så har de massor med vackra gamla palats från 1700-talet, jag älskar Rastrelli. 


   
SvaraCitera

De vet hur man skapar en totalitär superstat


   
SvaraCitera

Min far ser lite ut som Nikita Kruschev vilket är rätt coolt.

De har rätt god mat också! I Armenien äter man en del mat från Ryssland och de har en jättegod grej som är typ fyllda pannkakor... Tror de heter ungefär "Blinchik". Vanligtvis är de fyllda med köttfärs, men finns vegvarianter med. Jag brukar äta dem fyllda med svamp eller spenat, är asgott. Ja nu sökte jag på YouTube och det kom fram recept! Fast bara på pannkakorna, ej fyllningarna. Naw söt tant. Hjärta


   
SvaraCitera

De har rätt mycket pondus som stat. Liksom, Sverige kissar på sig av paranoia över att "RYSSEN KOMMER!!!!11".. Måste vara rätt coolt att vara självaste ryssen. Cool Intressant med maktbalans osv. Okej nu börjar jag statsvetarnörda mig igen...

Andra coola grejer:

  • Sjukt STORT land till ytan ju! Täcker väl en sjundedel av jordens yta? Asballt!
  • Volga verkar fin, och om jag minns rätt är det den längsta floden i Europa.
  • Tchaikovsky. Hjärta Fantastisk tonsättare!
  • Dostojevskij. Hjärta Behöver jag ens säga mer?
  • Sputnik! 

   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Troligen det coolaste språket på denna planet. - Ryska alltså. Tror inte Ryssland är ett språk. 

...t.A.T.u. ...? förutom den pantade tjejen, om inte båda är det förstås. Men musiken lyssnar man ju på i smyg iaf


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Zymba: Tchaikovsky.  Fantastisk tonsättare!

Jaaaa!


   
SvaraCitera
frukt
Ämnesstartare

Tetris kom från ryssland, ett underhållande spel som har sjukt bra soundtrack. På tal om bra soundtracks så har de världens bästa nationalsång ever (no como), Putin hade vett nog att återinföra den om än med omskriven text. På tal om Putin så för han enväldigt en realpolitisk hållning både utåt och inåt som åtminstone är lätt att sammanfatta även om krig inte är så najs. På tal om krig så är sovietunionens insats i försvaret mot nazi-tyskland extremt underskattad jämfört med de på västfronten, historien har omformats något av media och vi har svårt att förstå hur pass mycket idén av invasion har genom historien påverkat det ryska nationalpsyket. På tal om historia så har landet en väldigt intressant tillkomst som kan tänkas angå Sverige och Roslagen såväl som Ukraina, sistnämnda som anses vara en central aspekt av slavisk kultur. På tal om kultur så har det ur sprickorna i tsarregimen grott en mängd gripande konstnärer som nästan alla brann för att förmå uttrycka vad de upplevde som den ryska folksjälen och de idéer som präglade deras samtid. På tal om idéer så har den ryska överklassens intellektuella sugit åt sig de brödsmulor av kultur och idéer som sipprade genom säkerhetsapparaten och tagit dem till sin spets. På tal om spets så lär ryska kvinnor klä (jag vet jag vet) i det mesta, även om de tenderar att slås av the babushka bomb och bär lätta genetiska drag av steppfolk. På tal om steppen så har den länge tjänat som en spelplan för allehanda spännande nomader och kaukasus som hem åt bergsfolk som alla bidragit till den ryska karaktären, tvetydigt vagt bekant för västeuropén men ändå helt främmande och lätt att romantisera.


   
SvaraCitera