Aviseringar
Rensa alla

Saker som alla vuxna bör veta


Ämnesstartare

Något som jag shamefully måste acceptera är att jag alltid har varit efterbliven när det kommer till saker som "ska vara självklara" som man ska kunna om samhället. Lite har väl kompenserats på senare dagar, men det är ändå ett väldigt störande återkommande inslag.

Allting som hör till det vuxna livet, som att söka jobb, betala räkningar och liknande saker förväntas det att man ska kunna. Jag minns inte att man lärde sig sådana här saker i skolan (lol svenska skolan), utan där höll man ju på att bråka eller läste meningslös historia. Är det bara jag som måste missat detta av någon anledning?

Häromdagen exempelvis så slutade min internetbank att fungera. Eftersom jag är väldigt livsovan, så är det enda jag kan tänka mig att posta och dessa termer plusgiro, bankgiro, postgiro, faktura, check, tortilla, etc... vimlar runt i skallen med dess tvetydighet. Det finns ju hur många begrepp som helst och jag förstår inte heller hur alla andra håller reda på dessa. I synnerhet folk som knappt pysslat med det tidigare, de kan det bara automatiskt! Andra människor kan bara allting automatiskt, till och med kompisar som sitter isolerade hela dagarna, jag förstår inte hur.
Exempelvis så hade jag ingen aning om att man behöver en betalningsorder när man ska betala en räkning (genom såkallat plusgiro). Men det är samtidigt självklart att jag inte hade koll på det, då jag aldrig gjort det tidigare. Jag är däremot nyfiken hur alla andra automatiskt har koll på allt sådant här fast de aldrig pysslat med det. Det konfunderar mig till vansinne.

Så vad tusan finns det för något som alla bör veta som vuxna? Detta kan vara bra för många av färskingarna här att veta också. Nämn allting ni kommer på, för det är inte direkt så att man hittar en Tutorial över "How to learn everything you need to know about the fucken boring adult life.". Utan det är bara en massa byråkratsidor som förväntar sig att man vet, och ingen information om något och vad man bör kunna. Ska tametusan få ordning på detta en gång för alla. Vi kan ju diskutera saker man bör veta, ta vad som helst.


   
Citera
Ämnesstartare

sylar:

som att söka jobb

Finns gott om guider för jobbsökande på webben, ett enkelt sätt att skaffa sig kunskap om detta. Därefter så handlar det ju helt enkelt om att träna på det hela och skaffa sig erfarenhet just genom att söka en massa jobb.

sylar:

betala räkningar

I regel så framgår det ju rätt tydligt på räkningen om hur den ska betalas (summa, vart pengarna ska osv). Fast här låter det ju som att fina föräldrar har daltat med dig rätt mycket? Själv fick jag börja betala mina egna räkningar redan när jag gick på högstadiet, minns inte om jag automatiskt förstod hur det skulle gå till då eller ej, tror jag gjorde det men i annat fall så frågade jag väl mina föräldrar.

sylar:

Häromdagen exempelvis så slutade min internetbank att fungera. Eftersom jag är väldigt livsovan, så är det enda jag kan tänka mig att posta och dessa termer plusgiro, bankgiro, postgiro, faktura, check, tortilla, etc... vimlar runt i skallen med dess tvetydighet.

Jag är ganska säker (men kan ha fel) på att när du skaffade internetbank och konto kopplat till det och så första gången så fick du också med skriftlig information om det hela som omfattade även andra alternativ som telefonbank. Det fick i alla fall jag.

När det kommer till termologin så kan även internet ge snabb och enkla svar här. Tex har Wikipedia tydliga beskrivningar på orden du nämnde ovan.

Sedan så finns ju alltid alternativet att helt enkelt gå in på banken och fråga dom om hjälp, betala dina räkningar där.

sylar:

I synnerhet folk som knappt pysslat med det tidigare, de kan det bara automatiskt!

Snarare så tar väl dessa personer reda på sakerna, tex genom att kolla upp dem på internet, fråga föräldrar eller andra vuxna i ens närhet eller genom att gå in på banken och be dem gå igenom och förklara allt.

sylar:

Så vad tusan finns det för något som alla bör veta som vuxna?

Om jag inte minns helt fel så finns det faktiskt böcker som just handlar om detta.


   
SvaraCitera
Åtta

Jag håller med TS om att vuxenlivet behöver ordentlig dokumentation. Saker såsom att ingå hyreskontrakt, betala räkningar, deklarera, o.s.v. är inte alltid så självklara. Jag har då aldrig tyckt att de varit det i alla fall (möjligen med undantag för hyreskontraktet, då de varit förhållandevis smidiga affärer i mitt fall).

Gentlemannen:

betala dina räkningar där.

Jag gjorde detta en gång när min internetbank fallerade. De förbannade judarna skulle ha 50 kronor bara för att jag skulle kunna betala min räkning genom dem. Jag ska börja ta ut 50 kronor varje gång de vill att jag ska läsa ett årsbesked, skriva på ett papper eller göra någon annan manuell uppgift. [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Saker såsom att ingå hyreskontrakt, betala räkningar, deklarera, o.s.v. är inte alltid så självklara.

Personligen så anser jag att en kurs vid namn Privatekonomi och sparande borde bli obligatorisk för alla på gymnasiet.


   
SvaraCitera

mina livserfarenheter:

att tappa bort nyckeln till en hyresrätt kan bli dyrt när man flyttar då de kräver pengar för byte av lås (typ 1500).

ajax universalspray var 2008 års bästa köp Dold text: (förutom lägenhet [tard])

stora flaskor soya är värre att tappa än små.

det finns ingen som säger att man måste ha paj för att äta vaniljvips [party]

tv-licensppl är huvudjägare.

muskot är awesome i bechamelsås.


   
SvaraCitera
Åtta

Gentlemannen:

Personligen så anser jag att en kurs vid namn Privatekonomi och sparande borde bli obligatorisk för alla på gymnasiet.

Jag håller inte riktigt med dig. Jag tycker snarare att hemkunskapen i högstadiet bör skärpas och innehålla mer praktiska exempel på hur man hanterar sin privatekonomi. Gymnasiet är en rent akademisk utbildning. Det är inte tänkt att man nödvändigtvis ska lära sig "livskunskap" där.

variabel:

ajax universalspray var 2008 års bästa kö

Håller med!

variabel:

att tappa bort nyckeln till en hyresrätt kan bli dyrt när man flyttar då de kräver pengar för byte av lås (typ 1500).

Typ en månad efter att min kära sambo fått en nyckel lyckades hon tappa bort den. [cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Jag tycker snarare att hemkunskapen i högstadiet bör skärpas och innehålla mer praktiska exempel på hur man hanterar sin privatekonomi. Gymnasiet är en rent akademisk utbildning. Det är inte tänkt att man nödvändigtvis ska lära sig "livskunskap" där.

Jag tycker att du har rätt i sak i det du skriver om att gymnasiet borde vara mer en akademisk utbildning och det hade varit väldigt bra om allt gick att genomför på ett bra sätt redan i grundskolan.

Problemet som jag ser är att när barnen läser hemkunskap så är min uppfattning att det i regel ligger för långt bort från det praktiska användandet, dvs att det i många fall kommer att gå flera års tid innan de faktiskt har användning av kunskaperna, risken är stor att när Kalle väl flyttar hemifrån så minns han inte mycket av vad magistern sa när han var 13.

Säg att Kalle i stället skulle läsa kursen privatekonomi och sparande under sista året på gymnasiet, där får han lära sig allt från hur han deklarerar till hur han sparar och investerar till hur han lägger upp en budget till hur en löneförhandling går till, till hur ett anställningsavtal ska vara utformat osv så sker det i praktiken nästan samtidigt som han faktiskt kommer att ha nytta av att börja använda sig av dessa saker.


   
SvaraCitera

Åtta:

Typ en månad efter att min kära sambo fått en nyckel lyckades hon tappa bort den.

jobbigt som fan. snackat med hyresvärden om det? de kanske står för byte nu? [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlemannen:

I regel så framgår det ju rätt tydligt på räkningen om hur den ska betalas (summa, vart pengarna ska osv). Fast här låter det ju som att fina föräldrar har daltat med dig rätt mycket? Själv fick jag börja betala mina egna räkningar redan när jag gick på högstadiet, minns inte om jag automatiskt förstod hur det skulle gå till då eller ej, tror jag gjorde det men i annat fall så frågade jag väl mina föräldrar.

Vadå daltat mycket? Jag hade ju inte ens månadspeng när jag gick i högstadiet. Vad för räkningar skulle jag ha när jag var så ung? Jag skulle isåfall gärna vilja veta vilka föräldrar som tvingar sina barn i högstadiet att betala deras skulder.

Gentlemannen:

Om jag inte minns helt fel så finns det faktiskt böcker som just handlar om detta.

Det skulle vara perfekt, för jag har nämligen letat efter något liknande som sammanfattar sådana här saker. Har dock aldrig hittat någon :/

Gentlemannen:

Finns gott om guider för jobbsökande på webben, ett enkelt sätt att skaffa sig kunskap om detta. Därefter så handlar det ju helt enkelt om att träna på det hela och skaffa sig erfarenhet just genom att söka en massa jobb.

Just detta finns det väl skapligt med information om ändå, fast det är nog det ända. Det värsta med att söka jobb är att själva sökningsprocessen är relativt enkel. Det jag är mer orolig för är alla dessa byråkratsaker man ska hålla reda på och frågor om saker man inte har någon koll på alls. Exempelvis om de försöker lura en med olika avtal. Man kan ju läsa om hur alla avtal och liknande fungerar, men man har ju inte stenkoll på det. Så det blir lite moment-22 här.

Men visst, information om just söka jobb finns det väl.

Åtta:

Jag gjorde detta en gång när min internetbank fallerade. De förbannade judarna skulle ha 50 kronor bara för att jag skulle kunna betala min räkning genom dem.

Surt, vilken bank är detta?


   
SvaraCitera
Åtta

Gentlemannen:

Problemet som jag ser är att när barnen läser hemkunskap så är min uppfattning att det i regel ligger för långt bort från det praktiska användandet

Jo, jag tänkte också på det. Men å andra sidan så är det en del som flyttar hemifrån i och med att de börjar gymnasiet (jag t.ex.). Att de får lära sig hur man betalar räkningar när de redan bott själva i 2-3 år är ju lite onödigt då. Men visst, jag håller med dig om själva principen att unga bör få chansen att lära sig om sånt här i skolan.

sylar:

vilken bank är detta?

Swedbank.

variabel:

snackat med hyresvärden om det? de kanske står för byte nu?

Nej, jag har inte vågat prata med dem ännu. Fruktar inför att behöva skiljas från en massa pengar. [sad]


   
SvaraCitera

Gentlemannen:

Personligen så anser jag att en kurs vid namn Privatekonomi och sparande borde bli obligatorisk för alla på gymnasiet.

Tur att jag har en bror som lärt mig dessa saker, annars hade jag varit stekt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Jag hade ju inte ens månadspeng när jag gick i högstadiet. Vad för räkningar skulle jag ha när jag var så ung? Jag skulle isåfall gärna vilja veta vilka föräldrar som tvingar sina barn i högstadiet att betala deras skulder.

Själv skaffade jag mobiltelefon när jag gick på högstadiet, kostnaden för den samt de månadskostnader som uppstod fick jag själv stå för. Detta gjorde jag för pengar som jag tjänade ihop genom att sommarjobba varje sommar.

Likaså när jag ville ha dyrare saker, som tex en dator, så jobbade jag ihop till dessa och köpte för egna pengar.

När jag blev 16 år, vilket jag blev i nian så fick jag mitt studiemedel mot att jag själv stod för alla kostnader utöver boende och mat. Så då vart det allt från kläder till prenumerationer på tidningar till medlemsavgift i idrottsklubb osv.

sylar:

Exempelvis om de försöker lura en med olika avtal. Man kan ju läsa om hur alla avtal och liknande fungerar

Har aldrig varit med om att någon försökt lura mig, det förekommer säkert men jag skulle gissa på att det är rätt ovanligt. Skulle det inträffa så skulle jag inte se det som något katastrof utan som en erfarenhet och snarast sett mig om efter en annan arbetsgivare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Nämn allting ni kommer på, för det är inte direkt så att man hittar en Tutorial över "How to learn everything you need to know about the fucken boring adult life."

Jag ska göra en som projektarbete! [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Utöver ekonomi så borde man få lära sig trafikregler i skolan också. När jag var i mopedåldern så hade jag ingen aning om trafikreglerna alls, utan jag bara körde på med vetskapen om att man ska köra i höger fil i princip.

eklektisk:

Jag ska göra en som projektarbete! [y]

Det var ett fint sammanträffande, du får gärna visa slutprodukten sedan : )

Gentlemannen:

Själv skaffade jag mobiltelefon när jag gick på högstadiet, kostnaden för den samt de månadskostnader som uppstod fick jag själv stå för. Detta gjorde jag för pengar som jag tjänade ihop genom att sommarjobba varje sommar.

Ja det gjorde jag också. Jag betalade den dock kontant, tog från banken. Fast just själva processen i bakgrunden lärde jag mig inte då, det var väl ett konto som föräldrarna öppnade åt mig när jag var liten som de skickade in pengar ibland på. Du fick väl göra många saker själv så att du lärde dig mycket helt enkelt.

Gentlemannen:

Har aldrig varit med om att någon försökt lura mig, det förekommer säkert men jag skulle gissa på att det är rätt ovanligt. Skulle det inträffa så skulle jag inte se det som något katastrof utan som en erfarenhet och snarast sett mig om efter en annan arbetsgivare.

Jo ovanligt lär det vara, fast det har hänt om jag inte misstar mig. Det är i sådana lägen man vill ha koll på vad som gäller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan ju tillägga att jag var över till polisstationen för några dagar sedan för att min cykel försvunnit och jag vill förstås få ut ett nytt föremål på försäkringen.

Tydligen så måste man gå till polisens hittegodsavledning minst 15 dagar efter man gjort polisanmälan för att få ett intyg på att de inte har fått in föremålet i fråga. Detta intyg skickar man med brevet till försäkringsbolaget tillsammans med nycklarna och skadeanmälan för cykel. Skadeanmälan finns som mall att hitta på nätet.

Då lärde man sig något nytt då för att någon tokstolle snodde ens cykel : /


   
SvaraCitera