Aviseringar
Rensa alla

Saker som borde kollektiviseras


musik och filmer. Även musikanläggningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Just böcker tycker jag fungerar bra. Och visst finns det andra sektorer där man skulle utgå från någon sorts låneperiod, exempelvis möjlighet till cykel för studenter.

Egentligen kan vi ju tänka likadant för alla leksaker, datorer, telefoner, möblemang och övriga redskap som endast tappar sitt värde genom slitage. Bara att låna tills behovet är mättat och sedan lämna tillbaka, något som såklart aldrig skulle fungera i en stor skala.

Vill vi lösa resursfrågan på bästa sätt i stor skala, utan någon övermyndighet som sitter och gissar sig till folks behov, är det Lean som produktionssätt vi vill ha istället. Skulle alla företag utgå från Lean skulle vi spara tusentals miljarder per år i resurser, arbeta mindre, säkrare och framförallt endast producera sådant det faktiskt finns en efterfrågan på. Kort och gott tillverkning på beställning, ungefär som en lyxbilstillverkare som producerar sådant det finns en order för.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sprit och knark.

Köffein:

det vore nice om det fanns kollektiva cyklar, bara att ta en cykel i cykelstället och sedan cykla iväg. då skulle man kunna lämna cykeln var som helst utan att behöva hämta den igen, man behöver inte heller oroa sig för att den ska bli snodd.

Finns i Barcelona, bland annat!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Allt, typ.


   
SvaraCitera

Bah, verktygslådor...
Snarare sådant som borde nationaliseras är väl skogen, malmen, järnvägen, telekom, och dylikt. D.v.s. sådant där det är viktigt för att nationen ska kunna få in pengar och sådant där det behövs för att hela landet ska kunna leva (försök få bra Internet i Norrlands inland säger jag bara..).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Typ alla jag känner har värsta verktygslådan hemma, ofta med exakt samma verktyg, fast mycket bara används några enstaka gånger om året. Detta är ju ett helt bisarrt slöseri med både pengar och naturresurser.

Håller med! Har faktiskt funderat på en liknande grej rent praktiskt. Jag och ensamvargen har talat om att skapa ett områdesbibliotek, typ ett vattenskyddat skåp med böcker där folk får låna och lämna som de vill. Jag funderade lite på vad man kan göra mer, och kom på att man helt enkelt kan sätta upp en stor lista där folk skriver upp vad de har för verktyg som de kan tänka sig att låna ut. Inte fullt ut kollektiviserat, men praktiskt genomförbart och åt det hållet iaf.

Ganthuc:

Man bryr sig mindre om när någon annan får ta smällen, i detta fallet staten.

Finns ganska fet forskning som tyder på motsatsen; att kollektivt handhållna resurser håller bättre och utnyttjas mindre än privat ägda sådana, så länge kollektivet är inte är större än kring tiotusen personer. Se detta.

Pickaboo:

något som såklart aldrig skulle fungera i en stor skala.

"Såklart" [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

"Såklart" [bigsmile]

KingGurka:

Finns ganska fet forskning som tyder på motsatsen; att kollektivt handhållna resurser håller bättre och utnyttjas mindre än privat ägda sådana, så länge kollektivet är inte är större än kring tiotusen personer. Se detta.

Wiki:

The world population is the total number of living humans on the planet Earth, currently estimated to be 6.93 billion

[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

?

Tror dock inte att folk på Nya Zeeland vill låna min hammare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Tror dock inte att folk på Nya Zeeland vill låna min hammare.

För att även återgå till att kollektiva ting uppstår ur sin egen nödvändighet...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Tror dock inte att folk på Nya Zeeland vill låna min hammare.

Öhm, men kanske någon av de 9 miljoner invånarna i Sverige, eller de 50 000 invånarna i hemstaden? Det jag påstod var att det inte skulle fungera i större skala, så berätta, hur tänker du/ni? Du hänvisar själv till "fet forskning" och nämner siffran 10 000 som gränsen innan man förlorar effektivitet i användningen jämfört med privat ägande.

1. Ska vi har hundratusentals småkollektiv för att hushålla med våra resurser så bra som möjligt? (Bättre än privat ägande, dvs.)

2. Ska kollektiven vara större än 10 000 trots minskad effektivitet, långt komplexare organisation, sämre nyttjande av resurser och därmed större miljöpåverkan?

3. Förslag?

Och sedan kan det ju mycket väl vara så att vi behöver något från Nya Zeeland och tvärtom. Ett land, eller ett "område" om du så vill, kan knappast tillverka och odla allt själv. Det är därför vi har global handel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

1. Ska vi har hundratusentals småkollektiv för att hushålla med våra resurser så bra som möjligt? (Bättre än privat ägande, dvs.)

Låter rimligt.

Men exakt hur vi ska strukturera saker är ganska irrelevant i dagens läge. Väldigt många saker kan kollektiviseras utan problem, och vad gäller saker med långsamt slitage (verktyg, böcker osv) lär det ju verkligen inte vara några problem. Är väl framförallt för mer känsliga resurser det lär uppstå problem.


   
SvaraCitera

bilismen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

Och sedan kan det ju mycket väl vara så att vi behöver något från Nya Zeeland och tvärtom. Ett land, eller ett "område" om du så vill, kan knappast tillverka och odla allt själv. Det är därför vi har global handel.

Detta glömde jag kommentera. Självklart kan man ha behov av saker som finns någon annanstans, och man kan tänka sig massor av olika lösningar. Jag tror dock att när man talar om kollektivisering i de här sammanhangen menar man mer på ett lokalt plan - det förutsätter att det finns en distribuering till de områdena redan, oavsett om denna distribuering är kollektiviserad eller privatiserad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Köffein:

det vore nice om det fanns kollektiva cyklar, bara att ta en cykel i cykelstället och sedan cykla iväg. då skulle man kunna lämna cykeln var som helst utan att behöva hämta den igen, man behöver inte heller oroa sig för att den ska bli snodd.

Finns i Göteborg. man får iofs betala en slant för att låna, men ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

bilismen

!!!


   
SvaraCitera