Aviseringar
Rensa alla

Saker vi konstaterade första gången


Ämnesstartare

Denna tråd tänkte jag att vi kunde diskutera minnen om olika saker vi konstaterade för första gången. T.ex. när jag var typ fem och steg upp på morgonen så insåg jag att det var mörkt ute. Väldigt konstigt och ologiskt enligt mig just då, eftersom jag hade förstått att det skulle vara mörkt på natten och ljust på morgonen.

En sak var när jag på dagis såg en namnskylt där namnet hade två likadana bokstäver. Vilket återigen bröt mitt dåtida logiska mönster; det kan bara vara olika bokstäver i mitt namn. Det baserades på mitt egna namn Anders.

Så vad har ni för minnen då ni fick aha-upplevelser som barn?


   
Citera

Tyckte det var konstigt att man t.ex inte fick ljuga fö gud, vrf hade gud skapat så många egenskaper som den inte ville att vi skulle använda??

Och att såfort ett par satte på varandra ringarna blev honan gravid. Var ju alltid gifta par som fick barn


   
SvaraCitera

Hade svårt att förstå att klockan ej var lika mycket överallt och blev nog en liten aha-upplevelse när någon förklarade för mig så att jag förstod. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En annan isbrytare till aha-upplevelse var när jag insåg att alla länder inte är varsin ö. Istället så gränsade i princip alla länder till varandra och i praktiken kunder man köra bil vart som helst 😀


   
SvaraCitera
Paseo

1999 - 5 år gammal, för första gången fick jag höra att man räknade år. Nu var det 1999. Sen 2000.

Kommer också ihåg att jag fick en chock när jag insåg att Norge och Danmark inte har samma flagga som Sverige. Tänkte typ; men vaaaa den som man är så van vid. eller nåt


   
SvaraCitera

Trodde alla andra länder talade engelska <\3


   
SvaraCitera

fick nys om en andra pontus, hade trott alla namn var unika


   
SvaraCitera

insåg att mamma brukade fisa och skylla på mig

när jag var arton år.

🙁


   
SvaraCitera

förstod inte hur min lillebrorsa kunde fylla år på julafton.


   
SvaraCitera

när jag var yngre fattade jag inte hur man kunde hålla koll på vad det var för datum eller vad för årstid 


   
SvaraCitera

trodde att folk som fyllde år efter datumet jag fyllde år var yngre än mig. minns att jag stod och käftade med min pojkvännen storebror om d. jag var fem, han var tolv. 


   
SvaraCitera

Som 1,5-åring fattade jag inte varför det inte funkade att byta TV-kanaler med miniräknaren. Sedan en vacker dag insåg jag att man var tvungen att ha en särskild fjärrkontroll parkopplad med rätt TV. 


   
SvaraCitera
time
 time

kukoxo:
Trodde alla andra länder talade engelska <\3

Trodde alla länder talade engelska, att svenska var mammas och mitt hemliga språk vi pratade när vi inte ville att pappa skulle fatta, att ryskan var min+pappa+nannyns hemliga språk när mamma inte skulle fatta och finska var mammas och pappas när jag inte skulle fatta. </3

Detta klarnades upp vid ett besök i Stockholm när jag var typ fyra och helt förtvivlad ropade till mamma över hela Humlegården att HALLÅ DE PRATAR JU SVENSKA???


   
SvaraCitera

hur man beter siggg


   
SvaraCitera

mehh


   
SvaraCitera