Aviseringar
Rensa alla

Saknar du nyktra mötesplatser där du bor?


Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Njä, inte direkt ... (Du röstade på detta alternativ)
66.7% (8 st)

Kan jag inte påstå. Kyrkor finns, IOGT-NTO (eller UNF och Junis) finns. Fritidsgårdar finns.
Men undersökningen syftar mer på någon krogliknande miljö utan alkoholen som jag fattar det som. Då finns det inget direkt.

nubbie:

Tror de flesta anser att det är rätt så ocoolt att hänga på sådana ställen, som det är just nu.

Dem senaste åren har det blivit allt fler "coola" ungdomar som kommer dit. Främst är det ungdomar som inte sportar, rör sig i fel kretsar och annat liknande som fyller fritidsgårdar.
Vilka som kommer beror mycket på vad för aktiviteter som eventuellt erbjuds.

Paranormal_Cannabis:

finns inga nyktra mötesplatser där jag bor, bortsett från pingstkyrkan och IOGT NTO då.

Med andra ord så FINNS det där du bor!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

Med andra ord så FINNS det där du bor!

dom räknas fan inte[chocked]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Paranormal_Cannabis:

dom räknas fan inte[chocked]

Du räknas inte!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

Du räknas inte!

nykterister och pingstkyrkoförsamlingar räknas jag verkligen inte till nej[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

Med andra ord så FINNS det där du bor!

Dock så kan det vara viktigt med politiskt och/eller religiöst oberoende mötesplatser för att människor ska känna sig bekväma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En krog utan alkohol? Lycka till att få det att gå runt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Nä fan, fulla mötesplatser är roligare! (Du röstade på detta alternativ)

vadå "mötesplatser"?[shake]

André Vifot Haas:

- Alla unga förtjänar en schysst och nykter mötesplats, där de kan hångla på riktigt

hahahha wtf[cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

och vadå finns väl gott om nyktra "mötesplatser" där man kan hänga med sina kompisar osv utan att vara full?[shake] liks, cafeer osv?

eller menar dom något ställe i stil med typ krogen fast nyktert? känns ganska värdelöst, enda anledningen till att man går ut är ju för att döda sin själ med hjälp av alkohol och knark. vill man bara "träffa nya människor" osv så har man väl ett socialt nätverk osv?[shake] känns ganska tragisk att gå ut på krogen av bara den anledningen.

och ofta man spontanhånglar med folk om man är nykter.[shake] det hela känns mest som ett tragikomiskt försök av någon medelålders tant att försöka "förstå ungdomar" eller w/e.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Njä, inte direkt ... (Du röstade på detta alternativ)

nubbie:

För att fritidsgårdar och dylikt ska ha någon positiv effekt tror jag dock att de måste marknadsföras mer samt att man t.ex. bjuder in personer som kanske kan prata om inspirerande saker osvosv. Bra personal är också viktigt. Tror de flesta anser att det är rätt så ocoolt att hänga på sådana ställen, som det är just nu.

Har redan ett sådant ställe där jag hänger ibland [love] Underbar personal, mysig atmosfär och helheten är dunder.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Dock så är ju stället inte öppet på helgerna och efter kl 20 vanligtvis [sad] Men hänger i ett kollektiv ibland [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Verkligen! (Du röstade på detta alternativ)

De enda som finns är knutna till religiösa organisationer. Jag tycker det är ett problem när det inte finns andra sociala ytor än de alkoholknutna, och det är definitivt något som jag tror bidrar till att skapa alkoholism och en skev alkoholkultur. Tycker inte att det bara borde finnas nyktra mötesplatser för unga, utan även för vuxna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Nä fan, fulla mötesplatser är roligare! (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nubbie:

För att fritidsgårdar och dylikt ska ha någon positiv effekt tror jag dock att de måste marknadsföras mer samt att man t.ex. bjuder in personer som kanske kan prata om inspirerande saker osvosv. Bra personal är också viktigt. Tror de flesta anser att det är rätt så ocoolt att hänga på sådana ställen, som det är just nu.

Håller med om detta, och tror även det är viktigt att ungdomarna själva har inflytande över fritidsgården, vilka föreläsare som bjuds in och liknande. Tycker att fritidsgårdarna ofta är allt för hårt knutna till staten och kontrollerade uppifrån. Det ska inte vara förvaringsplatser utan de ska vara till för ungdomarna och deras behov.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Var ibland på en fritidsgård som ung. Men vi fick dricka och röka utanför den, så det var liksom lite samma sak som att hänga på terminalen som vi annars gjorde. Kan inte tänka på fritidsgårdar utan att med lite fasa minnas att en kille jag hånglat lite med försökte strypa mig i ett obevakat rum. Det var läskigt. Jag var så liten. Både fysiskt och åldersmässigt. Idag har han en massa barn tror jag. Jävla svin. Såg honom för några år sedan på en badstrand när jag bodde i närheten igen. Han började flirta och verkade ej känna igen mig. Fy.
Fritidsgårdar är alltså bra om det finns ordentligt med kunnig personal där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Njä, inte direkt ... (Du röstade på detta alternativ)

Karen Eliot:

Ja, på sätt och vis, men i verkligheten skulle dessa hypotetiska platser vara folktomma eller krylla av frikyrkliga


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Njä, inte direkt ... (Du röstade på detta alternativ)

Vi har ju UM [wink]


   
SvaraCitera