Aviseringar
Rensa alla

Sam/sam eller sam/beteende?


Ämnesstartare

Hej, jag har lite beslutsångest. Gymnasievalet närmar sig och jag har bestämt vilket gymnasium jag vill börja på, dock har jag inte bestämt inriktning på programmet. Jag tänker gå samhälle men vet inte vilken inriktning.

Så det jag undrar är ifall ni som går något av sam/sam eller sam/beteende kan skriva några för/nackdelar med det ni går på? 🙂 Eller ni andra kanske vet något om inriktningarna?

Jag vet att man säger att sam sam är "nian i tre år till" men jag vet inte riktigt.. jag är relativt intresserad av politik, världsfrågor osv men jag vet faktiskt inte alls om det är det man riktar in sig på när man går sam/sam? Sam/beteende har jag hört är roligare men jag är inte så jätteintresserad av sociologi, filosofi m.m...

Lite rörigt inlägg men hoppas någon förstår. 🙂 Vill bestämma mig snarast.


   
Citera

Men ring och fråga skolan om sam/sam och sam/beteende läser t ex första året tillsammans eller så, och hur möjligheterna för att byta inriktning under året ser ut. jag har gått natur, så jag har inget att säga till om när det gäller sam, egentligen, men man borde ju kunna byta i alla fall.

jag personligen hade valt sam/beteende för jag tycker psykologi, sociologi osv är intressant och det vore skönt med lite omväxling. men du får ju välja det du tycker är intressant!


   
SvaraCitera
reben

kolla va d ingår för kurser kanske lättare o ta beslut om du vet vilka alternativ du har o inte bara gissar va d e


   
SvaraCitera

Jag tycker du ska välja det du tycker verkar roligast. Det kan vara bra att titta vilka kurser som skiljer de olika inriktningarna, och om du redan nu vet vad du vill utbilda dig till efter gymnasiet kan du ta reda på vilka kurser du kommer behöva för att bli behörig.


   
SvaraCitera

Jag hade valt sam/beteende för att det verkar mer intressant + lite omväxling men det beror mycket på dig & vad du vill läsa för linjer på universitet, vad du är intresserad av osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

poängplan.png

Det här är ämnena som skiljer sig från varandra i de olika inriktningarna. Så svårt att välja 🙁


   
SvaraCitera

om du inte tycker att psykologi, betendevetenskap, sociologi osv är intressant så bör du inte välja sam/beteende. där är det mycket kurser i just det. om du istället vill fokusera på typiskt breda samhälleliga frågor, typ politik, världsfrågor osv kan du gå sam/global vilket jag vet att vissa gymnasier har, alternativt sam/sam. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förresten så har jag ingen aning om vad jag vill jobba med! Jag vet att jag är smart och har kapacitet för att kunna jobba med något man behöver utbilda sig mycket för men jag är också ganska lat om jag inte är intresserad av det jag arbetar med.. Har tidigare funderat på att bli målsägande eller någon sorts ekonom men det är bara funderingar.


   
SvaraCitera