Aviseringar
Rensa alla

Samband mellan depression och lång tid framför datorn


Lounge
Ämnesstartare

En omfattande studie visar att ju längre tid barn och unga sitter stilla framför datorn desto högre är risken för att utveckla depression. En timmes datorsittande har låg risk medan över två timmar har signifikant ökad risk. Kanske inte särskilt häpnadsväckande, tycker jag, då att sitta framför datorn innebär lika med noll fysisk aktivitet. Vi måste ju röra på oss för att må bra.

Mer specifikt varför risken för depression ökar beskrivs såhär:
"Långvarigt sittande innebär en sänkt produktion av proteiner, så kallade myokiner, med antiinflammatoriska och humörhöjande effekter på centrala nervsystemet."

PIX-MPWCXX.jpg

Det finns ju en anledning till att folk sitter mycket eller länge vid datorn. Så själva datorsittandet kanske är svårt eller motigt att förändra i många fall. Men man kan däremot påverka hur mycket man går upp och rör på sig.

Folkhälsomyndigheten menar att man under datorsittande ska ta regelbundna korta pauser med någon form av muskelaktivitet under några minuter, för att undvika att de stillasittandet får vissa negativa effekter. Däribland tänker jag att man kan minska riskerna för depression.

Skänker det här något tanke hos er? Brukar ni tänka på att gå upp och röra på er när ni sitter vid datorn?


   
Citera
Lounge
Ämnesstartare

Jag tänker aldrig på att gå upp och röra på mig när jag sitter vid datorn. Iofs så enda gången jag verkligen kan sitta i timmar stillasittande är nog när jag pluggar. När jag bara nöjesdatorar (bra ord) så rör jag på mig rätt mycket ändå, typ går och fixar kaffe. Dock är det ju ingen aktivitet för musklerna direkt.

Jag blir skitgrinig om jag inte rör på mig på en hel dag. Som lätt åtgärdas genom typ en promenad. Så jag kan tänka mig att datorsittandet kanske gör mig grinig på samma sätt. Att jag skulle må lite bättre av att avbryta stillasittandet med några minuters muskelaktivitet. Jag ska fan bli bättre på det.


   
SvaraCitera

Har länge hävdat träning som typ lösningen på allt. Får bara mer vatten på min kvarn.


   
SvaraCitera

Sedan kan man ju också ta i beaktande att kausaliteten kan vara omvänd, det vill säga att deprimerade ofta sitter länge framför datorn.


   
SvaraCitera

hehe nja, tror inte riktigt att den studien stämmer. Tror mer som InABox säger att det har med att många deprimerade sitter framför datorn... inte att datorn gjort de deprimerade....


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

InABox:
Sedan kan man ju också ta i beaktande att kausaliteten kan vara omvänd, det vill säga att deprimerade ofta sitter länge framför datorn.

Jo, vet inte riktigt hur de gjorde studien. Kan ju vara så att de jämförde hur depressiva symptom utvecklades med olika datortider utifrån folk som var tillsynes "friska" ifrån depressiva symptom. 

Men jag tror absolut att deprimerade mer och längre vid datorn. Var lite det jag tänkte på när jag skrev:

Lounge: Det finns ju en anledning till att folk sitter mycket eller länge vid datorn. Så själva datorsittandet kanske är svårt eller motigt att förändra i många fall. Men man kan däremot påverka hur mycket man går upp och rör på sig.

Om det är så att man redan är deprimerad och sitter vid datorn på ett sätt som underhåller depressionen så är det ju verkligen värt att blir medveten om det i sin depression.


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

adaq: hehe nja, tror inte riktigt att den studien stämmer. Tror mer som InABox säger att det har med att många deprimerade sitter framför datorn... inte att datorn gjort de deprimerade....

Utesluter de varandra? Kan det inte vara två komponenter?


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

Jag är övertygad om att stillasittande med dator kan utveckla depressiva symptom. Jag är extremt beroende själv av fysisk aktivitet. Mår jättelätt dåligt annars.


   
SvaraCitera

Lounge:

Utesluter de varandra? Kan det inte vara två komponenter?

nää, det finns säkert dom som blir deprimerade av att sitta vid datorn... å de som inte blir det. Men jag tror inte att datorn är det som orsakar en depression mest. Något får en att man blir deprimerad, man har inte lust och och ork att göra så mycket och då blir det att man  spenderar mycket tid framför datorn. Skulle man göra en studie på TV tittande så skulle man nog få samma resultat som med de som sitter vid datorn. 


   
SvaraCitera

Lounge: Jo, vet inte riktigt hur de gjorde studien. Kan ju vara så att de jämförde hur depressiva symptom utvecklades med olika datortider utifrån folk som var tillsynes "friska" ifrån depressiva symptom.

Det är ju en metaanalys som undersöker sambandet mellan depression och stillasittande skärmtittande, inte stillasittande skärmsittande och depressionssymptom. Sådana distinktioner är viktiga vid undersökningar.

Lounge: Om det är så att man redan är deprimerad och sitter vid datorn på ett sätt som underhåller depressionen så är det ju verkligen värt att blir medveten om det i sin depression.

Ja, verkligen, oavsett hjälper det ju både fysisk och psykisk hälsa att röra på sig, så sådana här budskap kan det nästan inte bli för många


   
SvaraCitera

finns inte ens nåt att göra på datorn o över 2 timmar, ja tröttnar rätt fort


   
SvaraCitera

jag har samma upplevelse som du. när man jobbar så måste man sitta stilla och det är ett lätt sätt att bla. gå upp i vikt på. när jag surfar av nöjesskäl så går jag också och fixar kaffe och så. 


   
SvaraCitera

Lounge:
Jag tänker aldrig på att gå upp och röra på mig när jag sitter vid datorn. Iofs så enda gången jag verkligen kan sitta i timmar stillasittande är nog när jag pluggar. När jag bara nöjesdatorar (bra ord) så rör jag på mig rätt mycket ändå, typ går och fixar kaffe. Dock är det ju ingen aktivitet för musklerna direkt.

Jag blir skitgrinig om jag inte rör på mig på en hel dag. Som lätt åtgärdas genom typ en promenad. Så jag kan tänka mig att datorsittandet kanske gör mig grinig på samma sätt. Att jag skulle må lite bättre av att avbryta stillasittandet med några minuters muskelaktivitet. Jag ska fan bli bättre på det.

gillar dina monologer (:


   
SvaraCitera

en hinner inte träna ibland. det är prioriteringar som gäller.


   
SvaraCitera

sociala nätverk räddade mig ur depression. eller den är ju inte helt botad, men definitivt mindre dödlig, utan dator hade jag nog tagit livet av mig för 10 år sedan ungefär. sad but true 


   
SvaraCitera