Aviseringar
Rensa alla

Samhälle med läkare


Ämnesstartare

Hej! Jag vill gå samhällsprogrammet men sedan kanske gå i komvux för att plugg upp for att bli läkare. Kommer jag ha mindre chans att komma in i Sverige och måste plugga utomlands eller spelar det ingen roll? Tacksam for svar!


   
Citera

Ja, eftersom reglerna kommer ändras nu 2010. Bara 1/3 av de som läst upp betyg på Komvux kommer kunna konkurrera om högskoleplatser. Så gå NV om du vill bli Läkare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

StenenSven:

Bara 1/3 av de som läst upp betyg på Komvux kommer kunna konkurrera om högskoleplatser.

Men, de kommer ha samma chans som andra? Vet du var kan man plugga utomlands?


   
SvaraCitera

fastthink:

Men, de kommer ha samma chans som andra? Vet du var kan man plugga utomlands?

Ja, har du skitbtra betyg så, men det lär kanske bli lottning eller liknande om många har maxbetyg (vet inte hur det fungerar, men antar att de lottar). Nej jag har ingen koll på var man kan plugga utomlands, vet egentligen inget speciellt om just Läkarprogrammet, ska inte bli det själv så [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

StenenSven:

StenenSven

Tack[wink] Nagon annan som vet var kan man plugga utomlands?


   
SvaraCitera

Om du läser naturvetenskapligt basår så påverkar det nog ingenting.


   
SvaraCitera

Jag har en gammal klasskompis från grundskolan som pluggar till läkare på högskola i Tjeckien atm. Vet inte hur det funkar, om hans examen kommer vara likgiltig med en svensk eller så, ingen aning. Vet bara att han gör det 😛 (sett på facebook) ^^

För att få plugga till läkare i Sverige verkar det ju som att man måste ha fullständig behörighet och full pott i betyg eller på högskoleprovet, plus att ha en jävligt stor portion tur. Typ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fastthink:

Hej! Jag vill gå samhällsprogrammet men sedan kanske gå i komvux för att plugg upp for att bli läkare. Kommer jag ha mindre chans att komma in i Sverige och måste plugga utomlands eller spelar det ingen roll? Tacksam for svar!

Du kan göra så. Det bör inte spela någon roll om du läser in de kurser du behöver för behörighet på komvux. Är en annan femma om du redan fått betyg i dem i gymnasiet och sedan läser upp dem på komux (tror jag). Inse dock att det blir väldigt många kurser att läsa på komvux efter gymnasiet om du går samhälls, så fråga dig själv om det verkligen är värt det att mer eller mindre slösa bort tre år på gymnasiet om du ändå inte vill utbilda dig i den riktningen.

Jag gick själv teknikprogrammet i gymnasiet, men läser nu till läkare i Umeå. Dock är det inte tillnärmelsevis lika många kurser att läsa till för att få behörighet om man gått teknikprogrammet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, det kommer att bli svårt att komma in på läkarlinjen i sverige om man tentar upp sina betyg på komvux.. men att läsa utomlands kan ju va ett alternativ.. en bra sajt om läkarutbildningar är www.lakarutbildningar.se

Här hittar du mer info om antagningsreglerna 2010 www.gymnasium.se/Antagningsregler_2010_Meritpoaeng__d1107.html


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera