Aviseringar
Rensa alla

Samhället


Ämnesstartare

Är det någon som vet svaren på dessa frågor?

6. Budgetpolitiken är ett av de ekonomisk-politiska medlen som politikerna har till förfogande för att styra ekonomin. Tänk dig att vi har lågkonjunktur i landet och förklara hur vi med hjälp av budgeten ska ta oss ur detta läge. Vad ska vi göra? Förklara utförligt!

7. I Sverige har vi valt att ha väldigt höga skatter på alkohol, tobak och bensin. Vilka motiv kan ligga bakom en sådan strategi tror du?

Tack på förhand!


   
Citera

wonderwoman95:

Är det någon som vet svaren på dessa frågor?

google ?


   
SvaraCitera

Din lärare.


   
SvaraCitera

någon annan än jag?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vill veta vad ni har för olika svar och funderingar kring detta [wink]


   
SvaraCitera

wonderwoman95:

7. I Sverige har vi valt att ha väldigt höga skatter på alkohol, tobak och bensin. Vilka motiv kan ligga bakom en sådan strategi tror du?

Barnsligt enkelt, för att man vill göra det svårt och dyrt för medborgarna att köpa sådana produkter, man vill inte att du ska supa/röka/släppa ut koldioxid. Problemet är bara att det inte får bli för dyrt eftersom att det då kan motivera illegal handel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Byråkratjäveln:

Barnsligt enkelt, för att man vill göra det svårt och dyrt för medborgarna att köpa sådana saker, man vill inte att du ska supa/röka/släppa ut koldioxid. Problemet är bara att det inte får bli för dyrt eftersom att det då kan motivera illegal handel.

Det var det jag tänkte med, men fråga 6 då har funderat lite men vet inte riktigt hur hur det ska vara.


   
SvaraCitera

wonderwoman95:

Det var det jag tänkte med, men fråga 6 då har funderat lite men vet inte riktigt hur hur det ska vara.

Vill du ta dig ur lågkonjunkturen snabbt eller stabilt? Finns många olika metoder med olika för respektive nackdelar.


   
SvaraCitera

Byråkratjäveln:

Vill du ta dig ur lågkonjunkturen snabbt eller stabilt? Finns många olika metoder med olika för respektive nackdelar.

[rolleyes]


   
SvaraCitera

Randroid:

[rolleyes]

Va?


   
SvaraCitera

Byråkratjäveln:

Vill du ta dig ur lågkonjunkturen snabbt eller stabilt? Finns många olika metoder med olika för respektive nackdelar.

[rolleyes]


   
SvaraCitera

passaro:

[rolleyes]

Inte en till![no-no]


   
SvaraCitera

Byråkratjäveln:

Vill du ta dig ur lågkonjunkturen snabbt eller stabilt? Finns många olika metoder med olika för respektive nackdelar.

[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stabilt tror jag, eller vad är det för skillnad egentligen?


   
SvaraCitera

wonderwoman95:

stabilt tror jag, eller vad är det för skillnad egentligen?

Detta är ett väldigt subjektivt område som infuleras av tyckande. Jag vill påpeka att jag inte är någon ekonom.

Enligt min mening så innebär en snabb insats att man stimulerar ekonomin med statliga pengar för att skapa en illusion av att landets ekonomi förbättras. Detta är ett alternativ som populistiska politiker föredrar då de kan säga att de invsterar statliga pengar för att skapa jobb. Problemet är att pengarna måste komma någonstans ifrån, att spendera sig ur en lågkonjuktur innebär att skujta problemen framför sig.

Ska man ta sig ur en lågkonjuktur stabilt så sänker man skatten, avreglerar och gör det lättare för den fria marknaden att agera. Man låter den fria marknaden återhämta sig självt.

Denna filmen är rätt insiktsfull:

Sedan är det upp till politikerna att besluta vilken väg man ska gå.


   
SvaraCitera