Aviseringar
Rensa alla

Samhällets syn på män och våldtäkt


Ämnesstartare

Det är inte många män som våldtar statistiskt sätt. Bara tanken av att våldta en skrikande kvinna skulle uppenbarligen inte hetsa upp majoriteten av män förutom de som är sadister eller har någon konstig läggning. Det säger ju sig självt.

TidenHarFåttFnatt:

Denna föreställning går många människor idag runt och bär på, både kvinnor och män. Och viktigt att notera är också att det även sker i domstolar. Som t.ex. när offer i ett våldtäktsfall bemöts med frågor som ” varför gick du ut så sent på kvällen” ”varför hade du en kort kjol på dig”, och som jag tycker är någon av den mest förnuftsvidriga frågan: ”Vad hade du på dig”, när samma fråga inte ställt till mannen och som helt saknar betydelse i detta fall. Skulle kvinnan ha svarat trosor, bh, kort kjol och ett urringat linne skulle bemötningen bli att hon hade detta på sig för att visa att hon ville bli utnyttjad. Utstyrseln förmildrar i ett sådant här fall straffet för våldtäktsmannen. Vilket jag tycker är fullständigt vidrigt och fåraktigt.

Saken är isåfall. Det är ju enklare att anpassa kläder än att trotsa en biologisk reaktion? Om vi nu antar att det är sant som du säger, hur ska männen då kunna anpassa sig? Om vi antar det så är det kvinnorna som är tjurskalliga och utmanar ödet.


   
SvaraCitera

TidenHarFåttFnatt:

E

Varje man är en potentiell våldtäktsman i den meningen att man vet aldrig vem, det står inte skrivet i pannan.

Att män inte skulle vara några slags slavar under sin kåthet och inte kunna hejda sig från att våldta däremot, det påståendet spyr jag på.

Tyvärr får ju många killar lära sig det här från barnsben. Små pojkar tafsar, tvingar tjejer att klä av sig, kommer med obehagliga sexuella anspelningar, hoppar på tjejer osv, och ursäktas med "pojkar är pojkar" eller "han försöker bara visa att han tycker om dig".

sylar:

Om vi nu antar att det är sant som du säger, hur ska männen då kunna anpassa sig?

Men det är det ju inte, eller hur?

sylar:

Bara tanken av att våldta en skrikande kvinna skulle uppenbarligen inte hetsa upp majoriteten av män förutom de som är sadister eller har någon konstig läggning.

Det är nog inte så simpelt. Dessutom är nog inte offret alltid en skrikande kvinna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Unexpected:

Det är nog inte så simpelt. Dessutom är nog inte offret alltid en skrikande kvinna.

Nej, just för att det inte är simpelt backar upp mitt påstående. Tanken att tvinga på någon människa på det viset skulle knappast vara upphetsande för något som inte har den läggningen. Säger du annorlunda, så visar du benägenhet för att våldta.

Sedan att du är kvinna själv gör ju inte din syn över hur män känner sig trovärdigare.

Unexpected:

Men det är det ju inte, eller hur?

Irrelevant. Jag svarar på tråden.


   
SvaraCitera

sylar:

Tanken att tvinga på någon människa på det viset skulle knappast vara upphetsande för något som inte har den läggningen.

Vad menar du med "läggning" egentligen? För jag är väldigt övertygad om att många, många som våldtar själva har suttit och sagt att dom hatar våldtäktsmän och att dom aldrig skulle våldta någon. Det är ju inte ens ovanligt att våldtäktsmän förnekar vad dom har gjort, och inte ser det som en våldtäkt, trots att det är uppenbart i andras ögon. Kanske just för att offret inte skriker.

sylar:

Säger du annorlunda, så visar du benägenhet för att våldta.

Jaha.

sylar:

Sedan att du är kvinna själv gör ju inte din syn över hur män känner sig trovärdigare.

Har läst en del om våldtäkter och våldtäktsmän.


   
SvaraCitera

TidenHarFåttFnatt:

Vem är det som egentligen ska ändra på sig?

De som generaliserar så grovt att de anser att alla män är potentiella våldtäcktsmän. Och de som färenklar jämställdshetsfrågan såpass att de endast ser hur kvinnorna pbegränsas av våra könsnormer, samtidigt som de kallar alla män för potentiella våldtäcktsmän, de borde verkligen ändra på sig.

majkie2:

Det där är en bild av mannen och kvinnan som "samhället" har, alltså inte den synen som män och kvinnor har (hoppas jag).

Eh, samhället består av män och kvinnor...

Unexpected:

Varje man är en potentiell våldtäktsman i den meningen att man vet aldrig vem, det står inte skrivet i pannan.

Isåfall är ju varje kvinna också en potentiell våldtäcktsbrottsling. Resonerar man så så skulle ju varenda människa vara en potentiell brottsling för alla brott som finns.


   
SvaraCitera

TidenHarFåttFnatt:

En vanlig föreställning idag är den, att mannen har en så stark sexualdrift att han när han väl är sexuellt upphetsad inte kan – och bör hejdas.

Eller inte.

Ingen jag känner har den har uppfattningen, har inte frågat runt, men jag hade blivit jävla förvånad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lanina:

Jag hörde t o m om en man som gick till polisen och blev utskrattad (!).

Fruktansvärt att sånt här sker!

Hobzii:

Skyll inte ifrån dig på allmänheten, ty du är också en del av samhället!

Jag är den delen av samhället som INTE håller med om dessa absurda normer. Tyvärr ingår vi inte i en majoritet [n]

majkie2:

Vem bryr sig, egentligen? Det där är en bild av mannen och kvinnan som "samhället" har, alltså inte den synen som män och kvinnor har (hoppas jag).

Alla vi människor borde bry sig, menar jag på, då vi alla på ett eller annat sätt är dealtiga av allmänheten.

Homunculi:

Nej

Hur definierar du en våldtäkt?


   
SvaraCitera

alter ego:

Tacka den kristna sexualmoralen för det.


   
SvaraCitera

Testosterone:

Eh, samhället består av män och kvinnor...

Det betyder dock inte att män och kvinnor har dessa åsikter.

TidenHarFåttFnatt:

Alla vi människor borde bry sig, menar jag på, då vi alla på ett eller annat sätt är dealtiga av allmänheten.

Varför? Ingen mår ju direkt dåligt av det. Inte jag, iallafall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Unexpected:

Vad menar du med "läggning" egentligen? För jag är väldigt övertygad om att många, många som våldtar själva har suttit och sagt att dom hatar våldtäktsmän och att dom aldrig skulle våldta någon.

Som sagt igen. Man måste vara lagd åt det håller för att man ens ska bli upphetsad. Jag skulle inte få tanken av att våldta någon, dels för att det är omoraliskt och att jag helt enkelt inte skulle bli upphetsad av det. Så enkel är den saken.

Du är väldigt övertygad? Hur kan du vara det som?

Unexpected:

Har läst en del om våldtäkter och våldtäktsmän.

Så du påstår att du vet hur män tänker/känner bara för att du läst lite om våldtäkter?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Satsa på killar som dansar, ska vara ett säkert kort har jag hört.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men ja, håller med om att det är korkat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

majkie2:

Varför? Ingen mår ju direkt dåligt av det. Inte jag, iallafall.

Samhället består av mer än dig[crazy]


   
SvaraCitera

TidenHarFåttFnatt:

Samhället består av mer än dig

Så du påstår att jag ska engagera mig för att hjälpa ändra alltså?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

majkie2:

Så du påstår att jag ska engagera mig för att hjälpa ändra alltså?

Det skulle inte ara något fel med det nej.


   
SvaraCitera