Aviseringar
Rensa alla

Samhälleuppgift


Ämnesstartare

Hando:

Du gillar't [wink]

Nej.

Jag hade gillat det om det hade hjälpt mig med min uppgift.


   
SvaraCitera
Hando

SPiDERMANNEN:

Jag hade gillat det om det hade hjälpt mig med min uppgift.

Meeh, förlåt då [cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hando:

Meeh, förlåt då

[zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hando:

det borde vara huvudprioriteringen inom politiken, både på höger-och vänsterskalan så att samhället är den snälla tanten istället för den sura farbrodern

Att hindra nöd är väl också ett av de absolut viktigaste områdena för både höge och vänster? Det är hur man bäst gör detta som sedan skiljer dem åt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SPiDERMANNEN:

Liberalism

Vilken av böckerna du nämnde ska vara "liberalism"?


   
SvaraCitera
Exner

Jakob_E:

Vilken av böckerna du nämnde ska vara "liberalism"?

SPiDERMANNEN:

"Mesta möjliga lycka åt största antal människor" J. Bentham

Utilitarism räknas väl vanligen till liberalism?

[mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner:

Utilitarism räknas väl vanligen till liberalism?

Hur kan något där någon annan bestämmer vad som är bäst vara liberalism? Liberalismen handlar ju just om dig som individ, inte om ett kollektiv.

Utilitarism låter i mina ögon betydligt mer likt kommunism än liberalism:
Utilitarism


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jakob_E:

Utilitarism låter i mina ögon betydligt mer likt kommunism än liberalism:
Utilitarism

Båda tycks dock ha samma tidiga förespråkare, som James Mill och John Stuart Mill...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Båda tycks dock ha samma tidiga förespråkare, som James Mill och John Stuart Mill.

James Mill var aldrig någon liberal? Och inte heller någon tidig förespråkare för liberalismen? Däremot var hans son det, i alla fall delvist.

Men det du glömmer är att vi nu är så långt tillbaka i tiden att tex liberalismen bara var i sin vagga och många på den här tiden la fram flera olika teorier och hade olika ställningstaganden under sin livstid. Så här står det tex på wikipedia om JSM:
although Mill's account is primarily influenced by Jeremy Bentham and Mill's father James Mill. His conception of utilitarianism is so different from Bentham's, however, that some modern thinkers have argued that he demonstrates libertarian ideals and that he was not as much a consequentialist as was Bentham

När det gäller JSM så trodde han i början av sitt liv, inspirerad av sin fader på utilitarismen för att sedan bli allt mer liberal. Men eftersom liberalismen knappt fanns som term på den tiden så såg han sig naturligtvis inte som liberal utan som utilitarist hela tiden, grejen var ju bara den att när han utvecklade sin liberalism så såg han det som utilitarism och han var övertygad om att för att nå maximal lycka så krävdes att varje individ var fri att styra över sina egna liv, dvs liberalism.

Grejen var ju bara den att så fort varje människa fick makten över sina egna liv så var det ju inte utilitarism längre utan liberalism.

Utilitarism (och kommunism) = någon annan bestämmer över våra liv (och har förhoppningsvis goda avsikter och som mål att göra oss så lyckliga som möjligt

Liberalism = du bestämmer själv över ditt liv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jakob_E:

James Mill var aldrig någon liberal? Och inte heller någon tidig förespråkare för liberalismen? Däremot var hans son det, i alla fall delvist.

Man lär så länge man lever! Intressant.


   
SvaraCitera

Liberalismen är om något en vidareutvecklign av utilitarismen. Utilitarismen själv har ju inte allt för mycket gemensamt med liberalism (som Jakob_E säger).

Förövrigt förstår jag inte riktigt varför TS uppgift säger att utilitarismen är knuten till någon specifik ideologi.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera