Aviseringar
Rensa alla

Samhällsprogrammet eller Naturvetenskapsprogrammet.


Ämnesstartare

Beror på var du bor, kolla om ni har några spejsade specialinriktningar på SP som du skulle gilla. I uppsala kommer vi få ett kulturinriktat SP-program i höst 😀


   
SvaraCitera

Nintendo:

Samhäll-nationell får åka till englad

Blir de också glada då? [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Riiikard:

Hej ,en dum fråga kanske men, vilket program ska man välja om man gillar Geografi och att resa ?

Det låter som att du ska söka till samhälls, då samhälls är mer världs och samhällsorienterad än NV. Dessutom läser man ohumant mycket matte, men gillar du matten har du möjlighet att läsa matte C på samhälls, vilket ger dig behörighet till i princip allt förutom civilingenjörsutbildningen, som du kan läsa tekniskt basår på högskolan för att klara.

Har du samhälls internationell där du bor bör du kolla upp linjen, vilken är jätterolig. Man får resa, träffa människor, och arbeta i projekt istället för att bara ha prov. =)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Har du samhälls internationell där du bor bör du kolla upp linjen, vilken är jätterolig

Finns - Samhäll - /Samhäll / Kultur / Ekonomi / Språk ...[n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Natur ska man ju bara välja om man har en fallenhet och/eller ett intresse i matematik och dylikt, eftersom studietakten är ganska mycket högre (säger de på min skola iallafall), och man måste läsa matte A-D. Alltså, man klarar inte natur om man är dum i huvudet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

besviken häst:

iallafall), och man måste läsa matte A-D. Alltså, man klarar inte natur om man är dum i huvudet.

hehe inget för mig asså [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Riiikard:

Finns - Samhäll - /Samhäll / Kultur / Ekonomi / Språk ...[n]

Rent konkret, är sam-sam mer inriktat mot prov, politik, och den allmänna linjen för de som inte har någon aning om vad de ska bli.

samhäll kultur är lite mer för de studiemotiverade, ekonomi är lite som sam-sam, jag vet inte så mycket om dem, och språk är också för studiemotiverade, bra ifall du gillar språk, är bra på det 🙂

jag har även gått natur, och det är för de som gillar matte, för det är i princip det enda man läser under alla åren, matte, matte, fysik(matte) och åter matte. Men det är ju också den bredaste inriktningen, så du har flest valmöjligheter efter gymnasiet (och minst liv under gymnasiet)

Leta upp en syo, det är inte värt att gräma sig över och fråga om råd från oss. =o

var bor du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

five squared:

Blir de också glada då? [cute]

Nej. Eller, jag blir inte det iaf [mad]


   
SvaraCitera

Nintendo:

Nej. Eller, jag blir inte det iaf [mad]

Synd [sad] Annars brukar det ju sägas att som man umgås blir man, och om man åker till en glad (eller englad som du valde att skriva ihop det) så borde iaf nån bli glad [ops]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

five squared:

Synd [sad] Annars brukar det ju sägas att som man umgås blir man, och om man åker till en glad

Eftersom jag umgås med dyslektiker så går det ju inte att vara glad [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Spelar enligt mig, inte någon särskilt stor roll. :/

Jag har en vän som gick floristprogrammet, hon läste till matte C och engelska b och voila, hon ska bli ekonomi-something nu efter gymnasiet! .P


   
SvaraCitera

Nintendo:

Eftersom jag umgås med dyslektiker så går det ju inte att vara glad [mad]

Nä, det är klart, dyslektiker är ju så ledsna av sig :/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Leta upp en syo, det är inte värt att gräma sig över och fråga om råd från oss. =o

var bor du?

SYO:n är utomlands [y] ... Jag bor i Skövde


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Riiikard:

SYO:n är utomlands [y] ... Jag bor i Skövde

bra gjort av syon :O

Men se till att prata med henne när hon kommer tillbaks, det känns bättre att prata med någon kunnig vuxen om det =P

oroa dig inte heller. valet är inte så viktigt, det är inte något som inte går att ändra dig i. Jag valde natur först, men bytte efter tre veckor, och det var helt okej för dem. Kontentan är att välja det du känner är bäst, känna efter, och inte stressa sönder valet och tro att du måste veta det tills januari. Om du vet till sommaren är det nog lika lugnt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Violine:

floristprogrammet,

Wow, finns det såna? :O


   
SvaraCitera