Aviseringar
Rensa alla

Samhällsvetenskapsprogrammet


DPope:

man måste plugga extremt mkt mer än tidigare

Det beror nog på hur lätt man lär sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kör natur eller teknik istället de e roligare utbildning + att man kan förtsätta plugga till i princip vad somhelst


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trimstrams:

Det beror nog på hur lätt man lär sig.

mjo sant.. men det är ändå sjukt mkt läxor o prov o sån skit


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

senda:

plugga till i princip vad somhelst

man kan inte göra det när man går samh nej [rolleyes][ops]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Köttbullepytt:

Meeen, många säger att det är mkt plugg

Vad jämför du med?

Köttbullepytt:

dåligt program

Beror helt på vilken skola och kommun programmet finns i.

Var söker du?


   
SvaraCitera

DPope:

sjukt mkt

Waha. Orka överdriva.
Jag tycker att det är slappt.


   
SvaraCitera

Gillar du språk och so eller matte och no?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trimstrams:

Waha. Orka överdriva.
Jag tycker att det är slappt.

vi gick väl inte på smama skola då o jag överdriver inte.. iof fanns det veckor då det var lugnt med plugget men ibland var det 5 inlämningar 3 prov och 7 läxor på samma vecka.. det är ju.. hmm.. kul


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag gick sam/sam.

Köttbullepytt:

Är det svinmkt plugg?

Beroende på vad man jämför med, kanske. Grundskolan tyckte jag, rent kunskapsmässigt, var mer krävande än gymnasiet. Detta möjligen mycket på grund av att man läste flera ämnen och dessutom tråkiga sådana (exempelvis naturämnen i "större" utsträckning - fler timmar i veckan). Sedan kanske det berodde på mognadsgraden också - i högstadiet tog jag definitivt inte studierna på samma allvar som jag gör nu och gjorde på gymnasiet.

I jämförelse med arbetsbelastningen på universitetsnivå är gymnasiet (åtminstone den samhällsvetenskapliga programmet) rena barnleken.

Köttbullepytt:

Fördelar?

Är man någorlunda teoretiskt lagd och gillar samhälls- och humanistiskt inriktade ämnen är det ett toppenprogram. Man läser i princip bara roliga kurser och ja, det är lite som på dagis. Man gör det man tycker är roligt, mest hela tiden.

Köttbullepytt:

Nackdelar?

Möjligen att arbetsbelastningen på universitet/högskola i ett senare skede kan komma att tyckas betungande i förhållande till hur den var på gymnasiet.

En annan nackdel är att Matematik C inte är en obligatorisk kurs, vilket jag tycker att den borde vara, eftersom det allt som oftast krävs för att få behörighet att läsa ämnet samhällsvetenskap på högre nivå. Den kursen kan man emellertid välja till och skolan skall erbjuda den, jag anser det mer vara en nackdel eller en miss ur ett skolpolitiskt perspektiv.


   
SvaraCitera

DPope:

5 inlämningar 3 prov och 7 läxor

Låter som du gick på en bra skola då. Där man sätter lite krav på eleverna.
Fast jag gillar vår skolas policy, att man får ha max 2 prov per vecka. Men lärare har en tendens att komma undan genom att göra ett "stort läxförhör".. "miniprov".. som de inte skriver in, även om det räknas som ett prov.

Till trådskaparen:
Kolla upp din lokala skola. Samhäll är ett så brett program att det är svårt att veta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ni sammare som tkr sam är plugg är värdelösa för ni vet inte vad vi naturare genomlider![no-no][sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trimstrams:

Fast jag gillar vår skolas policy, att man får ha max 2 prov per vecka.

det är det alla skolor har, lr iaf ska ha men lärarna bryr sig inte utan sa: " men jag satte detta datumet lååångt innan alla andra så jag kommer inte ändra det" -.- hade vissa lärare som man kunde skjuta fram det med som tur var 😀 sen överdrev jag lite med antalet inlämningar, prov o läxor 😛 men det var iaf mer än det tillåtna


   
SvaraCitera

DPope:

sen överdrev jag lite

Du är bara lat [badgrin]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trimstrams:

Du är bara lat [badgrin]

haha den har man inte hört under flera år nu 😉 jag är latmaskarnas latmask 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Köttbullepytt:

Är det svinmkt plugg?
Fördelar?
Nackdelar?

Beror sig på hur mycket man är van vid att plugga, men i generell mening talas det om att sam bara är en förlängning av högstadiet.


   
SvaraCitera