Aviseringar
Rensa alla

Samlingstråd för frågor om arbete


Ämnesstartare

Har du en fråga om arbete, arbetsmiljö, anställningsformer, kollektivavtal, fackföreningar, vilka lagar som gäller, osv. så ställ dem här så kan jag eller någon annan på forumet med koll försöka hjälpa dig!

Dyker ofta upp den här typen av trådar så tänkte en samlingstråd kunde vara bra. Eftersom vi är några stycken här som är aktiva i fackföreningar och har lite koll på sånt borde vi försöka hjälpa de som är nya på arbetsmarknaden. Glad Jag är själv aktiv i fackföreningen SAC Syndikalisterna och utbildad facklig organisatör.


   
Citera
Ämnesstartare

hej vad fint, gick med i kommunal i torsdags 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har försökt googla vad man får i ob inom handel, men inte hittat. Kanske är en dålig googlare. Någon som vet?


   
SvaraCitera
Exner

Fingerprints: Har försökt googla vad man får i ob inom handel, men inte hittat. Kanske är en dålig googlare. Någon som vet?

Fastställs i lokalt avtal.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:
Har försökt googla vad man får i ob inom handel, men inte hittat. Kanske är en dålig googlare. Någon som vet?

Som Exner skriver varierar det beroende på lokalt avtal. När jag arbetade på Jula hade vi 100% OB på lördagar efter 18 och hela söndagen om jag minns rätt. OB på vardagar kommer jag inte ihåg. Letar du jobb i handel eller har ett redan?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln: Letar du jobb i handel eller har ett redan?

Jag har redan!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

Jag har redan!

Okej. Då är det ju bara att fråga. 😛 Du har som anställd rätt att se alla avtal. Tycker du det är läskigt kan du ju fråga en arbetskamrat istället. Eller så kontaktar du din fackförening.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Okej. Då är det ju bara att fråga. 😛 Du har som anställd rätt att se alla avtal. Tycker du det är läskigt kan du ju fråga en arbetskamrat istället. Eller så kontaktar du din fackförening.

Nä, ska fråga chefen, har bara inte pallat och insåg plötsligt att jag inte har koll på ob - vilket är katastrof. Måste ändå förnya mitt anställningsavtal så kan kolla allt sånt då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

Nä, ska fråga chefen, har bara inte pallat och insåg plötsligt att jag inte har koll på ob - vilket är katastrof. Måste ändå förnya mitt anställningsavtal så kan kolla allt sånt då.

Ja gör det. Viktigt att ha koll på vad som gäller. Tumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Ja gör det. Viktigt att ha koll på vad som gäller. Tumme upp

Ja, det är ju det 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det här med samlingstrådar verkar inte funka nåt vidare med nya systemet. Galen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är med i IFMetall. 

Gillar facket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hej alla! Just nu så har LO i Sverige en nationell satsning/kampanj som heter "Facket på sommarjobbet", det här behöver du ha koll på när du börjar sommarjobba!

Se till att få ett anställningsbevis redan när du blivit lovad ett jobb så slipper du tråkiga överraskningar och undviker missförstånd. Det är både bra för dig och arbetsgivaren att det är tydligt vad du ska göra, när du göra det och hur mycket du får betalt för att göra det. Enligt lagen ska du få ett anställningsbevis en månad efter påbörjad anställning. 

Anställningsbeviset ska innehålla: 

1. Ditt och arbetsgivarens namn
2. Arbetsplatsens adress och organisationsnummer
3. Dina arbetsuppgifter
4. Eventuella avdrag för kost och logi
5. Uppsägningstid
6. Anställningsform
7. Anställningsdatum
8. Start- och slutdatum
9. Hur lång arbetstiden är per dag eller vecka
10. Din rätt till betald semester 
11. Ersättning för övertid eller obekväm arbetstid
12. Din lön

2. DIN ÅLDER BESTÄMMER

För att du inte ska komma till skada finns lagar och regler om vilka jobb du får ta och hur länge du får arbeta. Detta är extra viktigt för dig som är under 18 år. Du får sommarjobba redan innan du fyllt 13 men bara med enklare saker som att jobba i trådgård, plocka frukt eller sälja majblommor. Innan du fyller 18 och bli myndig får du inte jobba med farliga maskiner eller kemikalier. Du ska heller inte jobba ensam eller själv ha hand om pengar.

3. SE TILL ATT DU ÄR FÖRSÄKRAD

Innan du börjar arbeta bör du ta reda på vilka försäkringar din arbetsgivare har för dig. Även den mest försiktiga kan råka illa ut eller klanta till det för någon annan. Jobbar du svart gäller inga försäkringar alls.

Finns det kollektivavtal på ditt jobb? För att så många som möjligt ska vara tillräckligt försäkrade har facket förhandlat fram så kallade avtalsförsäkringar. Finns kollektivavtal på din arbetsplats är du automatiskt försäkrad. Avtalsförsäkringar kan ge ytterligare ersättning vid sjukdomar och skador samt innehåller dessutom en livförsäkring! Saknar de kollektivavtal: be att få försäkringarna specificerade på anställningsbeviset!

4. DU HAR RÄTT TILL SEMESTERERSÄTTNING

Alla som arbetar har rätt till betald semester. Det spelar ingen roll om du bara arbetar extra på helger eller sommarjobbar. Semesterersättningen är minst 12% på den lön du tjänat in totalt. Vid korta anställningar får du ofta semesterersättningen varje månad. Annars ska du få den på den sista lönen. Semesterersättningen kan aldrig bakas in i lönen utan ska specificeras separat på lönebeskedet. Tyvärr slarvas det, så håll koll!

5. SKATT, JÄMKNING OCH SVARTJOBB

Om du bara arbetar tillfälligt behöver du oftast inte betala lika mycket i skatt som om du jobbar hela året. Det kallas för jämkning. För att få jämkning beställer du en blankett från skatteverket, det går oftast att göra via telefon eller vi nätet. Du får tjäna ganska mycket pengar utan att betala någon skatt alls! För exakt belopp, gå in på lo.se/ung och läs mer.

Det är olagligt att jobba svart.
Det är olagligt att anställa någon svart.

Att jobba svart innebär att du står helt utanför alla system. Det är ingen bra merit och du är dessutom helt oförsäkrad på jobbet. Dina egna, din familjs eller företagets försäkringar gäller inte om du jobbar svart. Skadar du dig själv, någon annan eller något annat så står du helt ensam. Du avsäger dig alla dina rättigheter.

Du tjänar inte på att jobba svart. Någon tjänar på att du jobbar svart - men det är inte du!

6. LÖNEBESKEDET ÄR DITT KVITTO

Varje gång du får lön ska du få en lönespecifikation. På den ska det stå hur många timmar du arbeta och vilken lön du får. Det ska också stå hur mycket som dragits i skatt och hur stor din semesterersättning är. Spara dina lönebesked. Du kan behöva dem när du deklarerar!

Är du eller din arbetsgivare osäker på hur lönebeskedet ska vara utformat kan du hämta ett på lo.se/ung

7. BE ALLTID OM ARBETSINTYG

Be alltid din arbetsgivare om ett arbetsintyg. Där ska det framgå att du haft en anställning, hur länge du varit anställd och vilka arbetsuppgifter du haft. Förhoppningsvis skriver arbetsgivaren också ett par positiva meningar om dig som person =)! Ett arbetsintyg förbättrar dina chanser när du söker jobb i framtiden

Är du eller din arbetsgivare osäker på hur arbetsintyget ska vara utformat, se ett exempel på lo.se/ung

CHECKLISTAN!

1. Anställningsbevis 
2. Rätt ålder, rätt plats
3. Försäkringar
4. Semesterersättning
5. Skatt, jämkning och svartjobb
6. Lönebesked
7. Arbetsintyg

Jag vet att det är rätt mycket att hålla koll på men det är väldigt viktigt för dig att trivas på din arbetsplats och ha schyssta villkor. Du, och alla som arbetar,  är inga slavar utan är med och bidrar för ett bättre Sverige! 

Behöver ni veta mer är det bara att fråga, läsa på LO.SE/UNG eller ringa till deras hjälptelefon gratis: 020-56 00 56


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JOBBA SÄKERT I SOMMAR UNGDOMAR!!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kan ngn ge mig ett diplom? fett trött i händerna, gjorde detta för er skull :-/


   
SvaraCitera