Aviseringar
Rensa alla

Sammlingstråd Nationella Proven ÅK 9


Ämnesstartare

Tja! Hade nationella proven i Svenska del B idag, gick la helt okej men har fortfarande inte fått kläm på allting. Skulle vara intressant om vad ni tyckte om provet, upplägg, system, frågorna, osv. 

Själv tycker jag svårighetsgraden överlag var 8/10, man fick riktigt tänka till. Uppläggningmässigt tycker jag det var en aning för mycket text och allt för få rader att uttrycka sina svar på, stort minus! Dessutom stör jag mig grovt på systemet, i skolan lär vi oss att poängen inte spelar roll utan det är hur man motiverar och resonerar. På nationella bedömer dom poängmässigt! Aldrig någonsin har jag fått poäng i grund skolan men på NP så ska jag allt få poäng..... 

Dessutom får man ett fel på en 4 poängars fråga ryker A:et direkt, 60 + = A    max poäng: 64 
Och vid det här laget vet jag att jag skrev fel eftersom mina kamrater svarat exakt likadant förutom jag, om det inte  finns flera alternativa svar i texten är jag golvad =/

Dela gärna mer er eller fråga frågor! 🙂


   
Citera
Ämnesetiketter

Tycker texten var bra längd.  Men jag hatade att det var bara en rad man kunde skriva sina svar på och alla mina vänner kände detsamma.

al capone: Dessutom stör jag mig grovt på systemet, i skolan lär vi oss att poängen inte spelar roll utan det är hur man motiverar och resonerar. På nationella bedömer dom poängmässigt! Aldrig någonsin har jag fått poäng i grund skolan men på NP så ska jag allt få poäng..... 

Hur menar du här?

al capone
Dessutom får man ett fel på en 4 poängars fråga ryker A:et direkt, 60 + = A    max poäng: 64 

Nej, alltså på en 4 poängs fråga är 4 max. Du kan ex. få 3 poäng på ett svar om det kände som det saknades något, men resten var bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyckte katt artikeln var svår


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HeyIJustMeetYou: Nej, alltså på en 4 poängs fråga är 4 max. Du kan ex. få 3 poäng på ett svar om det kände som det saknades något, men resten var bra.

Ah, det underlättar ju det hela! Tackar för den infon 

schim:
Tyckte katt artikeln var svår

Ja den var svår indeed, och för att försvåra den ännu mer så la dom till personer som man inte förstod vem det var, kände så för hon Maura.

Fatta fan inte vem Maura var, jag uppfattade det som det var en spegelbild av författaren som pratade med sig själv och resonera om det var godtagbart att posta sin kattbild på kitler eller vart gränsen gick.

En del av mina kompisar uppfattade Maura som en helt ny karaktär i det hela... =S 

Sen så var ju 8 poängars frågan out of my space, kändes som en fråga för lärarna mer än eleverna. Tycker hela kattsekvensen var skit och ointressant till tusen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amen tagga skrivning på torsdag då


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

schim:
Tyckte katt artikeln var svår

Den var rätt kul


Jag tyckte den sista om superhjältarna samt fråga 2 på det om hundar var svår. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tyckte superhjälten var lätt. Förstod ungefär hur hon tänkte och vad hennes (kommer inte på ordet så vi säger liknelser) var


   
SvaraCitera

Men liksom oh my. Igår började jag läsa "ge mig arsenik" och så var den med på provet 😮


   
SvaraCitera
Semlan

schim:
amen tagga skrivning på torsdag då


   
SvaraCitera
wwahab

Vad skrev ni att "den tomma bänken skrattade åt mig" var? Jag skrev först bildspråk och sen ordspråk, jag blev osäker :/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wwahab:
Vad skrev ni att "den tomma bänken skrattade åt mig" var? Jag skrev först bildspråk och sen ordspråk, jag blev osäker :/

Det var ett talesätt, ett ordspråk är typ "borta bra men hemma bäst"


   
SvaraCitera

200 min uppsats skrivning idag då! Tagga tagga tagga! Hoppas man får krönika som val!


   
SvaraCitera
wwahab

Lotus Elise:
200 min uppsats skrivning idag då! Tagga tagga tagga! Hoppas man får krönika som val!

Jag vill skriva en novell eller nyhetsartikel haha^


   
SvaraCitera