Aviseringar
Rensa alla

Samsung NX10? Eller annan? (SYSTEMKAMERA!)


Ämnesstartare

Hej! Ska snart (troligtvis) köpa en E72 för att jag tröttnat på SE'S jävla tråkiga men ibland praktiska operativsystem/os. Har varit en stor mobilnörd ett tag men tror jag ska börja spara mina stålar till en Systemkamera efter det! Nån moppe för mig blir det fan inte så köper mig nåt annat fint! (Får ingen moppe och på tok för dyrt för o köpa själv. Cyklar gärna 3år till tills jag skaffar körtkort!!!) Har kollat på Samsung NX10 på Elgiganten o skit o tycker det medföljade objektivet är bara awsome! [love][love][love] Den kostar ganska mycket (6 000 var de väl ?) Kom gärna med tips! Antar att ni kommer komma med era Nikon men föredrar någon annan... Vill vara lite annorlunda och inte ha en Nikon :O
Sen om den är lite tunnare jämfört med andra så är ju det ett stort +!

PS: Har aldrig ägt en riktigt kamera men min pappa har en så att lära mig nya prylar är inga problem! Så behöver ingen jävla nybörjarkamera!(Exempel: Nikon D3000)


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Problemet med att köpa ett mindre märke är att du inte kommer ha lika stor tillgång till objektiv, tror jag. Tror inte att det finns lika många objektiv till t.ex en samsung (om den nu inte använder en nikon/canon bajonett). Och objetiv är det som egentligen spelar roll på en systemkamera, du kan ha en asdyr men ta kassa bilder pga dålig optik. Så jag skulle köra på en nikon eller canon, och då jag började med nikon så kommer jag fortsätta med det.

Köpte en d40x (jag suger, skulle inte köpt x varianten, skulle köpt något som inte var instegskamera) och funderar på att köpa en d90 då det känns som ett prisvärt alternativ innan jag går över till en kamera med FX-sensor om något år.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker inte att man måste köra på Canikon. Visst finns det ett stort utbud av objektiv för dessa kameror, men glöm inte bort Olympus, Panasonic, Samsung och Sony som är de första att komma med spegellösa systemkameror. Verken Canon eller Nikon har kommit med någon egen modell (däremot ska Nikon nu vara på G med en).

Spegellösa systemkameror är framtiden. Jag själv sitter och väntar på ryktade Sony NEX-7 som ska lanseras på Photokina i september. Däremot skulle jag rekommendera de redan lanserade NEX-3/5 för de som är hobbyintresserade av video. Både NEX-3/5 är dock bättre än populära Canon EOS 550D sett till videoinspelning. 550D ger inte så mycket bättre bildkvalité heller. Med tanke på storleksskillnaden blir det svårt att inte vilja ha en NEX.

Vad det gäller just Sonys NEX-kameror så kan jag meddela att det förutom tre specialtillverkade objektiv även finns en adapter så du kan använda vilket Sony/Konica Minolta objektiv du vill. Andra tillverkare såsom Sigma och Tamron kommer troligen också att komma med objektiv. I Japan verkar NEX göra succé och om det håller i sig kan vi förvänta oss en hel del objektiv längre fram.

Nu vill inte jag pracka på dig en Sony NEX (även fast jag verkligen tycker att du ska kika på dem) utan att du inte alls behöva stirra dig blind på Canikon.

Samsung NX-10 är inte dålig men känns omodern i jämförelse med Olympus, Panasonic och Sony. Trots att NX-10 också är spegellös så har Samsung valt att göra den nästan lika stor som en spegelreflex vilket känns väldigt fattigt. Jag skulle istället rekommendera Olympus, Panasonic eller Sony.

Är du även intresserad av video så rekommenderar jag helt klart Sony, är du däremot bara intresserad av stillbild så duger både Olympus och Panasonic. Olympus är bättre. Olympus fungerar även med Panasonics fina pannkaksobjektiv då båda bygger på Micro 4/3-systemet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jo Canon skulle funka bra för mig... Vill helst bara undvika Nikon... När jag föreställer mig en Nikon kamera tänker jag på ett svart fet,klumpig och plastig kamera... Tycker alla ser exakt likadana ut (nästan) så tycker dom är lite tråkiga! Om jag skulle få välja själv så är jag faktiskt bög i vitt så om du hittar en bra vit kamera så jublar jag ! [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rebecka:

Jag skulle istället rekommendera Olympus, Panasonic eller Sony.

Ok... Olympus tycker jag är ett expert knullat cp märke (för att dom kört reklam om Olympus kameror dag efter dag xD) men är väl bara jag som är upptjatad av experts reklam om de. Sökte på Panasonic Systemkamera och fick upp Lumix DMC-GF1. Fin liten sak eftersom jag inte tycker om stora och feta likadana (alla kameror är i princip likadana i min åsikt) men den tyckte jag stack ut lite från mängden och ser bra ut :D. Gillar dock ej att dom skriver på många ställen att den är bra att ha med sig på resan (t.e.x). Skulle den funka bra till en hobbyfotograf? Redigera får jag lära mig av min Pappa som alltid har senaste photoshop (+ photoshop Elements).


   
SvaraCitera