Aviseringar
Rensa alla

Sanning?


Gloria
Ämnesstartare

Vad är viktigast för dig, om din tro tilltalar ditt ego eller om den bygger på sanning? Jag tänker i första hand på dem som grundar sitt troende på Bibeln och särskilt dom som kallar sig kristna.
Psalmisten skrev:
”Led mig i din sanning, lär mig,
du som är min Gud, min räddare,
ständigt hoppas jag på dig.”
Jesus sade:
”Gud är ande, och de som tillbedja honom måste tillbedja i ande och sanning.” (Joh. 4:24)
Sir Isaac Newton sade:
”Platon är mig kär, Aristoteles är mig kär, men sanningen är mig kärare.”
Som exempel kan nämnas att Newton ansåg att treenighetsläran var en hädelse mot det första budordet i Mose lag och att Guds avsikt är att vi människor ska få evigt liv här på jorden.


   
Citera

Gloria:

din tro tilltalar ditt ego

[cool][cool]


   
SvaraCitera

Gloria:

Vad är viktigast

Ärlighet, ödmjukhet och andlig medvetenhet.


   
SvaraCitera
nrg89

Gloria:

Vad är viktigast för dig, om din tro tilltalar ditt ego eller om den bygger på sanning?

Det som är viktigast för mig är att tron är rimlig. Ingenting kan vara 100% sanning, men saker kan vara mer eller mindre rimligt.


   
SvaraCitera

i reject reality and substitute my own


   
SvaraCitera
Gloria
Ämnesstartare

nrg89:

Det som är viktigast för mig är att tron är rimlig. Ingenting kan vara 100% sanning, men saker kan vara mer eller mindre rimligt.

Skönt med människor som inte ställer höga krav!

Sanningen är alltid sanning, dvs. 100% vara. Vi människor är som vi är. Det är en process att komma sanningen närmare.

Vill vi? Eller vill vi kanske blunda, för att de köttsliga fördelarna tillfredsställer oss och vi struntar i framtiden och konsekvenserna?

Paulus förutsade att människor i "dagarnas slutskede", skulle ha ett "sken av gudsfruktan, men inte vilja veta av dess kraft".

Vi har utöver våra andra behov också ett andligt. Vi kan tillfredsställa detta med "skräpmat" eller den rena näringsrika som skulle inte bara ge oss största lyckan idag, även ge oss den mest underbara framtid, i evighet!


   
SvaraCitera

Gloria:

Sanningen är alltid sanning, dvs. 100% vara. Vi människor är som vi är. Det är en process att komma sanningen närmare.

lite hyckleri ur en religiös synvinkel att prisa sin egen religion då.


   
SvaraCitera

Gloria:

Vi kan tillfredsställa detta med "skräpmat" eller den rena näringsrika som skulle inte bara ge oss största lyckan idag, även ge oss den mest underbara framtid, i evighet!

Man kan också tillfredställa ett "andligt" behov genom att begrunda naturen med vetenskapliga och filosofiska ögon. Med hjälp av de redskap vi har fått genom dessa två kommer man, enligt mig, mycket närmare sanningen än vad man någonsin kommer med religion. Sant är att vi inte kan veta allt med hjälp av vetenskapen, men där vetenskapen slutar är det inte religionen (eller hur som helst inte en religion där allt från början är fastslaget) som bör ta över, utan filosofin.


   
SvaraCitera
nrg89

Gloria:

Vi har utöver våra andra behov också ett andligt. Vi kan tillfredsställa detta med "skräpmat" eller den rena näringsrika som skulle inte bara ge oss största lyckan idag, även ge oss den mest underbara framtid, i evighet!

Jag måste hålla med hovnarren. Där vetenskapen inte längre når får filosofin ta över. Och det som våra köttsliga begär och vetenskapen ger oss är inte på något sätt skräpmat.

Tack vare att vi tvättade händerna utrotade vi pesten. Tack vare att man kritiskt granskade hur bakterier reagerar på mögelsvamp så upptäckte man penicillinet, och fler sjukdomar blev mindre bekymmer. Tack vare vetenskapen förstärktes våra ekonomier, och vi blev mer beroende av varandra och freden bredde ut sig och svälten minskade. Tack vare vetenskapen ger man möjlighet för folk att hålla kommunikationen med varandra, och på så sätt kan flera människor dela med sig av mer kunskap för att lösa fler problem.

Inget av detta är skräpmat, och även om religionen får en att må mycket bättre skulle jag aldrig byta allt det här mot att vi alla känner oss lyckligare. Jag, tyvärr bland få, tackar människor som gör saker rationellt och kritiskt granskande istället för att följa sin tro varje dag.


   
SvaraCitera

Personligen är sanningen viktigast. Eller, snarare; Trolighetsgraden. Och att inte det jag tror på bryter mot någonting logiskt.


   
SvaraCitera

Religiös tro har väldigt lite med vad jag uppfattar som sanning att göra.


   
SvaraCitera

OF 5:

i reject reality and substitute my own

gillar. vad kommer det ifrån?


   
SvaraCitera

nrg89:

Det som är viktigast för mig är att tron är rimlig. Ingenting kan vara 100% sanning, men saker kan vara mer eller mindre rimligt.


   
SvaraCitera

Penstrokes:

Religiös tro har väldigt lite med vad jag uppfattar som sanning att göra.

Kan det inte vara intressant i sanningen tecken att veta vad svaren på meningen med livet är, varifrån vi kommer, varför vi ät här och vart vo är på väg?


   
SvaraCitera

Erik112:

Kan det inte vara intressant i sanningen tecken att veta vad svaren på meningen med livet är, varifrån vi kommer, varför vi ät här och vart vo är på väg?

Tillåt mig småle en smula.


   
SvaraCitera