Aviseringar
Rensa alla

Sanning?


Sanning & logik är mina mentorer.


   
SvaraCitera

Erik112:

Kan det inte vara intressant i sanningen tecken att veta vad svaren på meningen med livet är, varifrån vi kommer, varför vi ät här och vart vo är på väg?

Hade varit väldigt intressant. Problemet är att ingen religion erbjuder nån som helst verifierbar sanning what so ever.

Så;

Lambda89:

Tillåt mig småle en smula.


   
SvaraCitera

Penstrokes:

de varit väldigt intressant.

Bibeln Berättar och ger svaren om man vill ha dem.


   
SvaraCitera

Erik112:

Bibeln Berättar och ger svaren om man vill ha dem.

Åh, ja just det; Den där paradoxen igen. Vi människor måste förstå Gud för att kunna förstå Gud. Haha ...


   
SvaraCitera

Erik112:

länk

Watchtower? Jehovas... det förklarar ju en hel del.

Jag kan bara uttrycka en önskan om att du någon dag släpper slöjan som du har framför dina ögon och ser hur världen ser ut i logiken & sanningens ljus.

MvH före detta kristen


   
SvaraCitera

Gloria:

Vad är viktigast för dig, om din tro tilltalar ditt ego eller om den bygger på sanning?

Sanningen är olika för alla, det är omöjligt att säga exakt vad som är sanning.
Dock anser jag att man inte ska skada vare sig natur djur eller människor i onödan.
Lever själv enligt två regler.
"Harm none do what you will" samt "May you walk in love and light"


   
SvaraCitera

Peacemaker:

MvH före detta kristen

Du menar väl kristenheten?

Sanningen är att vi fixar vå egen undergång vilken tro vi än omfattar:

Men som väl är finns det en räddning!

Hyresvärden!
Tänk dig in i situationen att du är hyresvärd för att antal lägenheter. För att allt ska funka bra har du som hyresvärd instiftat regler för hyresgästerna… för allas trevnad.

Hur går det då?
Du har en/fler hyresgäster som inte betalar hyran. Det tycker du väl är anmärkningsvärt eftersom ni skrivit ett kontrakt på detta? Denne får åtnjuta de bekvämligheter lägenheten har, mot en rimlig kostnad. Detta har pågått en längre tid nu, att hyran uteblir.

Du har en hyresgäst som inte respekterar andra och som ideligen spelar mycket hög musik och dennes sällskap väsnas mycket i trappuppgång och i lägenheten, i veckoslutet!
Dina övriga hyresgäster kommer med klagomål till dig och hotar med att de flyttar om du inte får tyst på den högljudda hyresgästen.

Åsså har vi mannen som dricker på tok för mycket alkohol.
I hans lägenhet har det blivit ett tillhåll för en mängd A-lagare.
Utanför hans entré port ser det alltid eländigt ut… Istället för att fimpar och ölburkar läggs i sopkorgen så slängs de bara på marken.
Vilket i sin tur leder till mer arbete för dig eftersom den ensamstående mamman med tre små barn alltid klagar på att det ligger så mycket fimpar på marken som barnen kan stoppa i sig…

En familj envisas med att ha sina cyklar utanför sin dörr på nedre botten vilket hindrar andra från att komma fram ibland och särskild om ambulanspersonal skulle behöva komma fram. Och för att inte tala om tanten på andra våningen som alltid ställer ut sina sopor i trapphuset där de får stå i timmar och ibland flera dygn… stanken är ibland vidrig.
Visst måste de bort för att det ska bli en fin miljö att leva i.


   
SvaraCitera
Gloria
Ämnesstartare

Lambda89:

Personligen är sanningen viktigast. Eller, snarare; Trolighetsgraden. Och att inte det jag tror på bryter mot någonting logiskt.

Roligt att det finns någon som också tycker så! Visst är det så att sanningen också måste stämma med vårt inre.


   
SvaraCitera
Gloria
Ämnesstartare

Basket_Case:

"Harm none do what you will" samt "May you walk in love and light"

Bra levnadsvisdom! Tänk om alla tänkte och tyckte som du!


   
SvaraCitera

Gloria:

Bra levnadsvisdom! Tänk om alla tänkte och tyckte som du!

I så fall skulle alla vara häxor, för det är just vad jag är. Jag tackar mina förfäder för deras beskydd varje kväll. Jag tackar Moder Jord för maten och Fader Himmel för ljuset. Sedan brukar jag även rådfråga andarna, både naturandar/naturväsen och spöken.


   
SvaraCitera

Homosar är väl muterade människor eller något [zzz]


   
SvaraCitera
Misael

Gloria:

den bygger på sanning

[y]


   
SvaraCitera

Gloria:

Vad är viktigast för dig, om din tro tilltalar ditt ego eller om den bygger på sanning?

Definitivt viktigast att den bygger på sanning och bevisbara fakta. Religioner som medvetet förfalskar sin "sanning" går bort på en gång.


   
SvaraCitera

Erik112:

Hyresvärden!
Tänk dig in i situationen att du är hyresvärd för att antal lägenheter. För att allt ska funka bra har du som hyresvärd instiftat regler för hyresgästerna… för allas trevnad.

Problemet med bibeln är att den inte är skriven som ett precist kontrakt.
Bibeln är främst en samling allegoriska skrifter.
Problemet med allegoriska berättelser är att man kan tolka in lite vad som helst i dem, beroende på vad som passar dagens agenda.

Din analog haltar därför.

Påstår du att om påstående A (din analog med hyresvärden) är sant så måste påstående B (guds kontrakt med mänskligheten) vara sant?

En relativt vanlig följd av abrahamitiska religiösa dogmer är en ideologi som bygger på att detta livet bara är ett test inför 'evigheten'.

Problemet med den inställningen mot livet är att vissa tolkar den som att vi inte har något större ansvar för att bevara den här världen intakt.
Det finns t.ex inget budord som säger "du skall icke förstöra miljön".

Erik112:

Visst måste de bort för att det ska bli en fin miljö att leva i.

Absolut, men jag tror inte att vi behöver ett gudomligt kontrakt för att göra det.

Bevara världen för att framtida generationer ska kunna leva ett bra liv i den, inte för att slippa brinna i skärselden för evigt [smile]

Vi bör inse att det här är enda chansen att göra rätt, det här livet är det enda som med säkerhet ges.
Vad som händer efteråt kan vi bara spekulera i, låt oss vara ödmjuka och säga att ingen levande kan veta vad som händer efter döden.


   
SvaraCitera

Gloria:

Roligt att det finns någon som också tycker så! Visst är det så att sanningen också måste stämma med vårt inre.

Om du menar på ett psykiskt plan, så anser jag att svaret är nej. Människan har förmåga att ljuga både för andra och sig själva, och därmed kan man inte applicera interna "sanningar" som korrekta.


   
SvaraCitera