Aviseringar
Rensa alla

Sannolikhetsproblem


Ämnesstartare

AndersLKPG:

Citering

Här jag behövde din och andras hjälp!

Om jag slår en sexsidig tärning tolv gånger så har jag ju genomsnittligt slagit två sexor. Men hur beräknar man hur stor chansen att man faktiskt gör det är?
Detsamma gäller i liknande lägen med andra slumptal och så...


   
Citera
Ämnesstartare

(12/2) (1/6) (5/6)^11 = 0.134587985


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ett bra problem behöver inte mer än några sekunders betänketid. Detta är ett dåligt, enerverande problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mow Skwoz:

Ett bra problem behöver inte mer än några sekunders betänketid. Detta är ett dåligt, enerverande problem.

Det är inte en kluring eller så, saken är att jag behöver svaret för lite beräkningar.

Dödsfärd:

(12/2) (1/6) (5/6)^11 = 0.134587985

Hur får du fram detta, och går det att standardisera formeln för x tidningar med y sidor, med måltalet z?


   
SvaraCitera

Stringburka:

Men hur beräknar man hur stor chansen att man faktiskt gör det är?

(1/6)^2 *(5/6)^10*

(12)
(2 ) - Det ska vara stora parenteser över båda raderna inte 2 små

= 0,296...

Sannolikheten att först få 2 sexor sedan 10 inte sexor * hur många sätt man kan placera 2 lika objekt på 12 platser.

(x)
(y)
= x! / ( (x-y)! * y! )

(12)
(2 )

= 12*11 /2

5! = 5*4*3*2*1

Krävs ungefär matte B för att kunna göra själv.
Döds färd rabblade på lite och räknade ut halva sannolikheten att få en sexa på 12 kast.

Jag kan ge en standardformel för sannolikheten att med en x sidig tärning som kastas y gånger och visar ett specifict nummer z gånger.

p = ((x-1)/x)^(y-z) * (1/x)^z * y! / ( (y-z)! * z!)

Tänk på att en kortlek inte är en konstant 52- sidig tärning för när du dragit ett kort blir den 51-sidig.


   
SvaraCitera