Aviseringar
Rensa alla

Sarkozy vill förbjuda burkan


Ämnesstartare

Jag är inte en förespråkare för islam, men det finns många kvinnor som vill ha burka och jag kan ärligt talat inte se varför staten ska lägga sig i vad vi ska ha på oss.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Sympatiserar för övrigt med följande:

"Det är redan förbjudet i skolorna men han vill gå steget länge" [cry]


   
SvaraCitera

Wanking BC:

"Det är redan förbjudet i skolorna men han vill gå steget länge" [cry]

Vill ha kvar burken! [mad][mad][mad][mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Vill ha kvar burken!

Den har varit mitt allt under grundskolan [sad]


   
SvaraCitera

Wanking BC:

Den har varit mitt allt under grundskolan [sad]

Egentligen tyckte jag aldrig om den själv, men det var ju skönt att alla andra hade något att göra och lämnade mig ifred. [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Egentligen tyckte jag aldrig om den själv, men det var ju skönt att alla andra hade något att göra och lämnade mig ifred.

Själv var jag grymmast, fridunkarN [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att han är dum i huvudet är ju inte direkt någon nyhet? Hans trevliga människosyn blev ju ganska tydlig under t.ex. pariskravallerna 2005...


   
SvaraCitera

Helt rätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Visst burka är ett helt jävla efterblivet påhitt, men det är ännu mer efterblivet att bestämma över vad folk ska tro- och ha på sig.

Så fu Sarkozy din apa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sheriffen:

Frankrikes president Nicolas Sarkozy vill förbjuda burkan. Det är redan förbjudet i skolorna men han vill gå steget länge.

Fördelar: Det ger tjejerna och kvinnorna någonting att luta sig mot. De kan använda förbudet som ett argument mot fundamentalisterna.

Nackdelar: När slöjor förbjöds i skolan så ledde det till att många muslimska flickor stannade hemma och fick hemundervisning istället. Konsekvenserna var således i stor utsträckning negativa.

Anarkandi:

Jag är inte en förespråkare för islam, men det finns många kvinnor som vill ha burka och jag kan ärligt talat inte se varför staten ska lägga sig i vad vi ska ha på oss.

Jag tror ärligt talat inte att det finns någon kvinna som vill ha på sig burka. En enkel hijab, det kan jag förstå att många faktiskt väljer att bära, men inte en burka. Fast det är klart att man kan lura i människor vilka dumheter som helst, och folk som förtrycks tenderar att utveckla en sorts slavmoral och finna sig i sin underkastelse. Men jag tror aldrig att det är ett fritt val att gömma sig under ett stort täcke.

Det finns heller inte något stöd för burka inom koranen, det är någonting som utvecklats i vissa islamska traditioner i Afghanistan, Pakistan, Bangladesh och Indien.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Spartakus:

Jag tror ärligt talat inte att det finns någon kvinna som vill ha på sig burka.

Jag tror ärligt talat det gör det. Finns ju jättemånga dumma traditioner, t.ex tvingas många fortfarande gå och ha skolavslutning i kyrkan och lyssna på sånger om gud. Lösningen är väl inte att förbjuda, utan istället att arbeta för att avverka traditioner och dumma religioner (t.ex inom Humanisterna). Och ifall man vill prata om något som faktiskt rör sig om tvång och problem, varför inte prata om omskärelse?

Spartakus:

Det finns heller inte något stöd för burka inom koranen

Vi stiftar ju inte heller lagar efter koranen. Många kristna traditioner som vi prakticerar i sverige har ju inte heller något stöd i bibeln.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Jag tror ärligt talat det gör det. Finns ju jättemånga dumma traditioner, t.ex tvingas många fortfarande gå och ha skolavslutning i kyrkan och lyssna på sånger om gud.

Visst är det så, men det är faktiskt på en annan nivå. Att tvingas bära burka är något bland det värsta jag kan föreställa mig.

I "Tusen och en natt", avsnittet om Aladdin och den underbara lampan så smyger Aladdin iväg till badhuset för att få en skymt av prinsessan Jasmine, när han ser kvinnorna där så blir han överaskad av att de minsann inte ser ut som hans mamma som då varit den enda kvinna han faktiskt sett utan ett täcke över hela kroppen. Och då var det förmodligen ändå "bara" en niqab och inte en burka.

Hela den där grejen är helt störd och bara ett sätt att kontrollera kvinnans sexualitet. Alla tre ökenreligioner fyller en sådan funktion, kristendomen har t.ex. spritt myten om mödomshinnan, att det skulle finnas en hinna innuti vaginan som spricker vid samlag eller annan typ av penetrering. Också ett sätt att kontrollera kvinnornas sexualitet.

Anarkandi:

Lösningen är väl inte att förbjuda, utan istället att arbeta för att avverka traditioner och dumma religioner

Vilket måste innebära en social och ekonomisk kamp.

Anarkandi:

Vi stiftar ju inte heller lagar efter koranen. Många kristna traditioner som vi prakticerar i sverige har ju inte heller något stöd i bibeln.

Riktigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Problemet med burka som jag ser det, är att om de till hundra procent tror/tycker att de måste täcka sig själva överallt förutom i hemmet så begränsas dem från så pass mycket att det blir självdestruktivt. De kan inte gå till något ställe som kräver legitimation t.ex. myndighet, bank, post, flygplats, doktorer etc. Att ha ett arbete blir näst intill omöjligt för dem. Det odlar utanförskap och garanterar att kvinnorna inte kan lämna sina män.
Trots detta så tycker jag ej att det ska förbjudas helt och hållet, att skydda folk från deras egna tro är emot mina principer.

Dock är det för mig självklart att det ska förbjudas i skolor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Burka och niqab har inget som helst stöd i Koranen. Det är mullorna och de religiösa ledarna som vill ha kvar den förislamiska vanföreställningen om att männen är fyllda med lusta och inte skulle klara av att se en kvinnas armar utan fyllas av begäret att våldta henne... Däremot nämns slöja som täcker håret och barmen som något "nödvändigt" enligt Koranen. Burka och niqab handlar alltså om att tygla de "syndiga kvinnorna", inte om någon vördnad inför Allah. Utan extrem-hijab blir man piskad med 100 rapp offentligt tex. i de konservativa delarna av Saudiarabien...
Japp! Detta har min helmuslimska goda vän berättat för mig. Hon bär en enkel slöja som döljer håret för att hon inte ska få "religions"-polisen på sig när hon rör sig ute, dock bär hon inte burka.
Jag fattar varför den där presidenten vill förbjuda plaggen, dock tycker jag att det är helt fel väg att gå. Det finns ju de muslimska kvinnor som bär burka för att de TROR att det har att göra med om de får det bättre i himmelen eller inte. Fast det kanske vore bättre om man upplyste dem...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera