Aviseringar
Rensa alla

Satanist?


PennieLane:

var han?

Lucifer var den ärkeängel som gjorde uppror mot Gud och hans skapelse Adam. Lucifer vägrade att buga inför något så simpelt som en varelse gjord utav lera. Gud blev förnärmad och störtade Lucifer, och de änglar som följde med honom, ned till helvetet.

Satan är ett annat namn på denna ängel.


   
SvaraCitera

svårt att säga om han är satanist på den vaga faktan du berättat

Malachi jag ahr hört att satan/djävulen är en kvinna.Hört det med?

Satan skall vara en symbol för mannens förakt mot kvinnan.


   
SvaraCitera

Fruxo:

Satan skall vara en symbol för mannens förakt mot kvinnan.

Det har jag aldrig hört. Det jag har läst och fått berättat för mig talar för att han skulle vara en manlig varelse.

På vilket sätt skulle Satan vara en symbol för det föraktet?


   
SvaraCitera

För att förr i tiden tyckte männ att kvinnan ahde för sotr makt och inflytande,det var därför man brände häxor tex.

Från det skulle jag kunna tro att det kommer ifrån.

Säger ej att det är så men det är vad jag hört. Min körskolelärare har också sagt att han hört det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PennieLane:

Min SO-lärare började igår snacka om djävulen, och att han kunde vara snäll? ;S Det var ganska läskigt..[chocked]

Muslimer är fortfarande läskigare [confused]


   
SvaraCitera

Fruxo:

För att förr i tiden tyckte männ att kvinnan ahde för sotr makt och inflytande,det var därför man brände häxor tex.

Visa gummor och kvinnor brändes som häxor eftersom att prästerna ansåg att dessa haft kontakt med Satan. Satan sågs likväl som en manlig varelse.


   
SvaraCitera

lärare säger så mycket


   
SvaraCitera

PennieLane:

Vad tror ni? Är han satanist? Vet ni nån som är det eller något sånt?

Jag skulle gissa på att han i högsta grad uppskattar de rektala samlagen djävulen ger honom under påsken, och därför valt att framstå som en raelistik, satansdyrkande, scientologilärare. Jag känner ett flertal satanister, varav 2 stycken föredrar rektalt framför vaginalt. De penetrerar ofta även varandra nasalt med strap-on's, till Gut's vackra musik, iklädda bigfootdräkter samt aluminiumfolie. Jag kan dock, på grund av tystnadsplikt, ej ge ut deras fullständiga hornamn, så låt oss kalla dem Cleopatra och Olivia. Kom ihåg dessa namn, då de är väldigt stora inom både satanismen och scientologikyrkan. De har även medverkat i en uppsjö av psykadeliska porrfilmer. Leta reda på filmerna "Ancient nipplewhores - giant strap-on in rectum", samt "Scientologists in a bathtub full of 3000 year old semen". Jag kan medje att man får som uppfattning, efter en viss granskning av titlarna, att det är softcore, men helvete så fel man kan ha.


   
SvaraCitera

Malachi:

Visa gummor och kvinnor brändes som häxor eftersom att prästerna ansåg att dessa haft kontakt med Satan. Satan sågs likväl som en manlig varelse.

jo men ja chansar på att d msåte ah nånting med varför vissa hört att satan var en "hon"

nånstans kommer det ju ifrån


   
SvaraCitera

Fruxo:

nånstans kommer det ju ifrån

Det finns miljontals tolkningar på Bibeln.
Jag tycker om dig.


   
SvaraCitera

Fruxo:

nånstans kommer det ju ifrån

Skulle uppskatta om du tog reda på vart ifrån. Det låter intressant. [y]


   
SvaraCitera

SUKOF:

Det finns miljontals tolkningar på Bibeln.
Jag tycker om dig.

och vad har det med samtalsämnet att göra?

tycker om dig med


   
SvaraCitera

Din lärare kan möjligtvis vara anhängare av Lavey's tolkning av satan och/eller lucifer.

Lavey använde ordet satan/lucifer i sin ursprungliga, hebreiska mening vilken betyder "Han vars uppgift det är att söka sanningen". Satan är personifikation av människans inre begär och lust, som girighet eller den sexuella lusten. Lavey uppmanade till att leva ut dessa begär eftersom det är en del av människan, och att undertrycka dessa begär att därför att undertrycka sig själv.

Lavey ansåg inte att några som helst högre makter existerade utan använde satan endast som en symbol. Den enda varelsen man "tillber" i satanism är en själv, eftersom du själv är den enda som ultimat har makt över ditt liv.

The First Church of Satan

Om din lärare nu är anhängare av detta failar han:
1. Han prackar på er religion.
2. Han är inte "äkta" satanist som en konsekvens av 1.


   
SvaraCitera

[love]


   
SvaraCitera
Misael

Malachi:

Hon ser dock Lucifer och Satan som olika personer.

För att reda ut ett par begrepp här i ditt svammel: Satan är en fallen ängel tillika ond, en demon medan Lucifer är en människa, inte Satan i en annan skepnad. Satan försöker "ständigt omvandla sig till en ljusets ängel" för att verka god

I det ordspråksmässiga budskapet i Jesaja, kapitel 14, kallas den skrytsamme och ärelystne kungen i Babylon (dvs. den babyloniska dynasti som representerades av Nebukadnessar) för ”du lysande” (hebr.: hēlẹl; ”Lucifer”, KJ), och det sägs om honom att han försökte lyfta upp sin tron ”ovanför Guds stjärnor”. (Jes 14:4, 12, 13) Metaforen ”stjärna” används profetiskt om Judas kungar i Davids släktlinje (4Mo 24:17), och Bibelns historiska berättelse visar att den babyloniska dynastin under en period ”upplyfte” sig över de judeiska kungarna genom att erövra Jerusalem.

Malachi:

Lucifer var den ärkeängel...

Mera svammel. I Bibeln omnämns bara en ärkeängel och det är Mikael. I Daniel 10:13 kallas ärkeängeln Mikael "en av de främsta änglafurstarna" (ord., en av de första/största furstarna [heb., rishon sar]). (Judas 9) Satan eller Gabriel har aldrig varit några ärkeänglar. Det finns bara en ärkeängel. Vi har ju bara en ärkebiskop, eller hur? [smile] I Daniel 10:13 kallas ärkeängeln Mikael "en av de främsta änglafurstarna" (ord., en av de första/största furstarna [heb., rishon sar]). (Judas 9)

Ärkeängeln Mikael är en ängel med en särskild position. I kyrkotraditionen och i den judiska traditionen fanns det flera ärkeänglar, men i Bibeln finns bara en - Mikael - och han omtalas som ärkeängeln med bestämd artikel samt som "den store fursten". (Daniel 10:13, 21; 12:1; Judas 9; Uppenbarelseboken 12:7) "Ärkeängel" är översatt från ett uttryck som betyder "den främste ängeln". Den enda andra person som omnämns med denna egenskap är Jesus. (1 Thessalonikerna 4:16)


   
SvaraCitera