Aviseringar
Rensa alla

Schizofren


Ämnesstartare

Hej! Jag undrar om någon känner till något om sjukdomen schizofren? Eller vet någon som är det? vad får människorna för sig och skulle dom kunna döda en om det blir riktigt allvarligt?


   
Citera
Ämnesstartare

Hannaahannaa:
Hej! Jag undrar om någon känner till något om sjukdomen schizofren? Eller vet någon som är det? vad får människorna för sig och skulle dom kunna döda en om det blir riktigt allvarligt?

Alltså alla skulle kunna döda en om det blir riktigt allvarligt, så jag skulle sägs nej, inte vad jag vet. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En gammal kompis till mig har en mamma som är schizofren, har träffat henne rätt många gånger, var som vilken människa som helst då. Hon sjuknar in lite då och då och får städmani och tror att någon är ute efter henne och hennes familj, så är rätt jobbigt hos dom ibland. Tror inte det är större chans att hon skulle mörda någon än någon icke-schizofren.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hannaahannaa: får människorna för sig och skulle dom kunna döda en om det blir riktigt allvarligt?

Att få vanföreställningar osv är inte så vanligt som man kan tro, det som är det stora problemet är att man har svårt att sortera bort sinnesintryck vilket vanligt folk kan. Ser inte hur schizofrena skulle vara farligare än någon annan, det är mest fördomar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varsågod, mycket intressant föreläsning!

Hoppa fram till 23:39 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hannaahannaa: Hej! Jag undrar om någon känner till något om sjukdomen schizofren? Eller vet någon som är det? vad får människorna för sig och skulle dom kunna döda en om det blir riktigt allvarligt?

Järn: Att få vanföreställningar osv är inte så vanligt som man kan tro, det som är det stora problemet är att man har svårt att sortera bort sinnesintryck vilket vanligt folk kan. Ser inte hur schizofrena skulle vara farligare än någon annan, det är mest fördomar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

min mor jobbar med schizofrena missbrukare, bl.a


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alla har väl schizo? ibland är vi arga, ibland glada osv...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

den_fete:
alla har väl schizo? ibland är vi arga, ibland glada osv...

mmm så är d 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

att  ha schitzofren innebär inte att man har olika personligheter, utan man inbillar sig människor/saker/djur som inte finns osv


   
SvaraCitera