Aviseringar
Rensa alla

Screenshots vs foton


Ämnesstartare

När jag tar kort på mig själv (med Framkameran inte den som är på mobilens baksida) blir fotona annorlunda när jag kollar på det i efterhand än hur de ser ut på skärmen då jag tar kortet. Ljuset/färgen är annorlunda och rent allmänt är det två helt olika bilder fastän det är samma. Brukar därför ta screnshots när kameran är på, så det blir exakt som att ta kort fast ändå inte (ni fattar). Det stora problemet är att man måste använda båda händerna, blir därför svårt att stå normalt på ett kort.

Min fråga är varför det är såhär och om det finns någon mobil, med en kamera (framkamera, ej baksida), som inte har det såhär. Och nej, jag inbillar mig inte... 


   
Citera
Ämnesetiketter
time
 time

Ta ett kort och ta en screenshot på samma sak och lägg upp här!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kom på att det inte är så konstigt att det inte är likdant... Det är ju två helt olika funktioner. Det är som att alla kameror är olika. Har väl med linsen och övriga egenskaper att göra...

Så frågan är mer konkret om det finns någon kamera som inte ändrar ljus i efterhand, dvs. att kortet ser exakt likadant ut som det gör när man ser det på skärmen, innan man knäppt kortet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:
Ta ett kort och ta en screenshot på samma sak och lägg upp här!

Ska göra snart men

gammalumare: Kom på att det inte är så konstigt att det inte är likdant... Det är ju två helt olika funktioner. Det är som att alla kameror är olika. Har väl med linsen och övriga egenskaper att göra...


   
SvaraCitera
time
 time

gammalumare:

Ska göra snart men kom på att det inte är så konstigt

Mm, när du tar ett kort med kameran så arbetar ju linsen, så det återger vad kameran fångat, inte vad du har på skärmen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

Mm, när du tar ett kort med kameran så arbetar ju linsen, så det återger vad kameran fångat, inte vad du har på skärmen.

Tumme upp


   
SvaraCitera