Aviseringar
Rensa alla

SCUM-Manifestet blir Teater


Ämnesstartare

Det är mycket möjligt att det undgått varenda en här inne om denna högst sensationella nyhet, kanske för att det inte hör ungdomen till att läsa kultursidorna men det är helt sant, SCUM-manifestet har blivit teater. Och givetvis hade det även undgått mig ifall driftiga människor på internet valt att uppmärksamma det här.

För er alla som inte vet vad SCUM-manifestet är för något så är det ett radikal feministiskt litterärt verk skriven av den högst motbjudande Valerie Solanas. Här skildras mest solanas fantasier om mannen som ett uselt komplement till kvinnan då den i alla avseenden är defekt och undermålig i sin natur som drivs av reflexer och impulser att knulla och vara våldsam. En sorts Apmänniska som fastnat i utvecklingen.

Solanas slutsats är alltså att alla kvinnor måste göra sig av med männen genom att resa sig upp och göra revolution och kasta omkull hela den samhällsordningen som byggts upp av patriarkatet och anpassats för att förtrycka kvinnor.

Jag har läst stora portioner av manifestet själv, och jag kan säga med största sannolikhet att det är den värsta och mest hatiska text jag någonsin läst. Den är som Mein kampf, om inte mycket värre än så.

Det här är alltså inget som är det minsta roligt att skämta om. Och det bör definitivt inte sättas upp för teater eller uppmuntras och stödjas någonstans. Men det har dock gjorts. På just kultursidorna så får den stående ovationer. Att säga till män att dem är värdelösa avskum som går att beskyllas för allt ont och inte har någon plats i historien är alltså helt okej, såpass okej att Statens Kulturråd helt samtycker om detta.

Till själva föreställningen så genomfördes den också helt i mall med författaren själv där pojkar särbehandlas negativt. Redan tidigt vid ingången aå delade man upp publiken mellan pojkar och flickor. Där flickor fick sitta åtnjöt man av gott underlag och godis och vindruvor. Pojkarna å andra sidan fick sitta på hårda träbänkar där man oavbrutet under föreställningens gång attackerades.

Och som inte detta var nog så riktar sig denna föreställningen till ungdomar i gymnasieålder.

Vi behöver alla med ett sunt minne i behåll, tänka oss på vad som hade gjorts ifall föreställningen hade ett helt omvänt tema, nämligen att kvinnorna var dem stora syndabockar som skulle häcklats oavbrutligen. Det hade varit så långt bortom positiv kritik man kunnat komma, och det hade förmodligen blivit ett mediastorm. Det hade inte fått hända bara.

Men nu är inte så fallet. Utan detta mottas beröm från kritiker. Många andra som finner det här lika motbjudande som jag har dock höjt kritiska röster genom internet i brist på någon annan offentlig kanal.

Så, vad tycker ni själva?

http://turteatern.se/sc​um-manifestet-skolforestallning/

SCUM-manifestet av Valerie Solanas är ett våldsamt angrepp mot manligheten. Männen anklagas för att ha gjort världen till ett skitställe. Solanas radar upp allt som männen är skyldiga till: krig, våld, pengasystemet, fantasilöshet, fula byggnader mm. Hon lägger fram tesen att män är biologiskt underlägsna kvinnor och att det är grunden till alla problem.

Vi sätter nu upp föreställningen som en monolog. Vi tycker att texten är rolig, vass, provocerande, fantasieggande och befriande. Den är en reaktion på årtusenden av kvinnoförtryck. Det finns ingen motsvarighet. Hon drar sina slutsatser så långt att männen inte längre har något existensberättigande.

Detta är naturligtvis provocerande. Och det är precis det som är meningen. Vi vill skapa diskussion. Inte säga sanningen. Poängen med vår föreställning är att man som publik tvingas till ett eget reflekterande.

Kritiska röster på bloggar

​PelleBilling

Axess​ Här sammanfattas flera mottagna recensioner.

​Genusnytt


   
Citera
Ämnesstartare

Det är en ganska naturlig reaktion till samhället i stort kan jag tänka mig.


   
SvaraCitera

Valerie var ej en feminist.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Yttrandefrihet är jag helt okej med faktiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Yttrandefrihet är jag helt okej med faktiskt.

Har du ens läst vad som står eller bara ratat väck 90% av innehållet innan du bestämde dig för att skriva?

Det är som om man skulle göra en föreställning om Judar efter Hitler Mein Kampf.

Judar och icke-judar delas upp vid ingången till pjäsen. Medan arierna får mjuka sittplatser och god tysk mat så får judarna trängas in i en gas-kammarliknande miljö. En skådespelare föreställande Hitler skulle elda upp publiken med antisemitiska tal och visa kortsnuttar ur Der ewige Jude. Under föreställningens gång kommer man också ur dem installerade duscharna spruta ut lite ofarlig gas på judarna.

Uppe på det här så är staten med och sponsrar. Fast det kanske faller dig i smaken det här med?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Håller inte med men har inte ambition nog att bry mig tillräckligt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skulle bry mig långt mer om inte kvinnohat och kvinnoförakt var ett genomgående tema i den litteratur som ofta är en obligatorisk del av gymnasieundervisningen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

känner du dig kränkt eller bryr du dig bara för sakens skull


   
SvaraCitera
tigr
 tigr

Ganthuc:

Så, vad tycker ni själva?

Du protesterar ju. Det betyder att du är skyldig. Sitt ner och håll käften. Är du kanske rasist också?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ganthuc:

Har du ens läst vad som står eller bara ratat väck 90% av innehållet innan du bestämde dig för att skriva?

Eller så är han bara för yttrandefrihet oavsett ordens innehåll?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ganthuc:

Det är som om man skulle göra en föreställning om Judar efter Hitler Mein Kampf.

Vilket man ska kunna göra om man vill, du väljer själv om det är något du vill betala för och gå på. Gå inte dit om du inte vill - problemet löst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tigr:

Du protesterar ju. Det betyder att du är skyldig. Sitt ner och håll käften. Är du kanske rasist också?

Och vad fan vill du säga med detta inlägget egentligen din lilla fjant?

Dan_the_ironman:

Eller så är han bara för yttrandefrihet oavsett ordens innehåll?

Det är inte ofta jag säger något, men det här är fan långt bortom yttrandefriheten och "humorns" gränser. För det vore precis som att göra med judarna i mitt exempel, fast med kvinnor istället. Det hade inte kommit på tal bara.

Du får även betänka på att det här är en förmodligen erkänd teatergrupp som anordnar denna föreställningen, som får hjälp från organisationer som i sin tur är finansierade av skattepengar. Och utan att kolla närmare in på exemplet så får dom nog stöd med hallar också för sina föreställningar. Det är ingen sliskig bar i småland, det är inte vid ett bord på en privat fest. Det här är ute i offentligheten.

Men det som gör mig mest upprörd är inte själva sketchen i sig, utan det att den fått rosande betyg av våra kritiker. Finns det någon som skrivit en kritisk artikel i någon av våra dagstidningar över det här? Åter igen med det här om Mein Kampf, hade en sådan föreställning fått samma stående ovationer i som den i det aktuella exemplet tror du? Knappast.

Men nu fick jag i varje fall ett intyg på DAC:s lilla Samhällsfetish. Oroande men inte särskilt förvånande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ganthuc:

Men nu fick jag i varje fall ett intyg på DAC:s lilla Samhällsfetish. Oroande men inte särskilt förvånande.

Vad skulle den vara?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ganthuc:

Åter igen med det här om Mein Kampf, hade en sådan föreställning fått samma stående ovationer i som den i det aktuella exemplet tror du?

Det är en ganska idiotisk jämförelse, judarna har varit förfljda i tusentals år, detta är ett angrepp på den patriarkala maktstrukturen som absolut inte redan ligger ner.

Som mediakatt sa, det är inte direkt som att det kommer från ingenstans.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Vad skulle den vara?

Ja du verkar ju finna det helt acceptabelt att skämta om män som..

mindervärdiga
äckliga
vandrade dildos
apmänniskor
genom reflexer och instinkter går på per automatik
defekter

och mycket mer...

Du verkade inte ha något att invända mot att samma simulation mycket väl kunde appliceras på judar, och förmodligen andra grupper i samhället med. Detta bör placera dig[Dina åsikter] rätt långt ut på knasboll-skalan.


   
SvaraCitera