Aviseringar
Rensa alla

SCUM manifestet


Ämnesstartare

Någon som känner till denna bok skriven av Valerie Solanas? Eller kanske hört talas om eller sett teater till och med? 😛

Skulle vara kul om någon gjorde det, då jag själv är med som statist i SCUM manifestet 🙂


   
Citera

ja alla känner till den

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

ww lixom


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nemen så coolt då, för jag vet ju inte riktigt hur välkänd den är eftersom den är så uppenbart bekant för mig [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AvveGC:

Skulle vara kul om någon gjorde det, då jag själv är med som statist i SCUM manifestet som spelas på Turteatern i Kärrtorp just nu 🙂

Jag har sett en pjäs där förut. Är er pjäs värd? 😉

..och ja, känner till'na.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

frukt:

Jag har sett en pjäs där förut. Är er pjäs värd? 😉

Jag tycker definitivt det! Den har fått jättebra recessioner också och har spelat i uppsala och ska spela i götet till hösten, så det skulle nog vara kul att se den ;P


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AvveGC:

Jag tycker definitivt det! Den har fått jättebra recessioner också och har spelat i uppsala och ska spela i götet till hösten, så det skulle nog vara kul att se den ;P

Jag läste recension och om uppdelningen och utskällningen. Vågar inte. 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är mycket intresserad av hur dessa pjäser ser ut. Föreställer mig något väldigt bisarrt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

frukt:

Jag läste recension och om uppdelningen och utskällningen. Vågar inte. 🙁

Om du är tjej är det helt lugnt ;P
Men jag kan säga att Andrea (skådespelerskan) är väldigt snäll som person, så då kanske det känns lite lugnare ;P

Panda:

Är mycket intresserad av hur dessa pjäser ser ut. Föreställer mig något väldigt bisarrt.

Den är rätt bisarr i själva texten, men jag tycker ändå den är väldigt bra och värd att se [bigsmile]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Lite konstigt kanske, men jag blir jätteglad så fort någon hört talats om pjäsen, även om den blivit rätt stor så blir jag fortfarande lika glad varje gång [blush][crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AvveGC:

Om du är tjej är det helt lugnt ;P
Men jag kan säga att Andrea (skådespelerskan) är väldigt snäll som person, så då kanske det känns lite lugnare ;P

Jag är kille. 🙁 Vill inte få skäll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Bra och värd och se" ja om man är dum i huvudet och vill hylla terrorister så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

frukt:

Jag är kille. 🙁 Vill inte få skäll.

Aww, men då kan du klä ut dig till tjej [bigsmile]

Randroid:

"Bra och värd och se" ja om man är dum i huvudet och vill hylla terrorister så.

"Hylla terrorister" Valerie Solanas var ingen terrorist, hon var en kvinna (som iof var sjuk i huvudet) och sköt tre eller fyra män (har jag för mig att det var), en av dem Andy Warhall, men hon dödade ingen.
Hon skrev om att utrota alla män (som inte stödde SCUM) från jordens yta och att de sista som levde kvar inte skulle ha något värde i samhället
Det är sjukt, och jag håller verkligen int med henne på något sätt, men man kan förstå henne då hon som ung blev utnyttjad av sin pappa och morbror, blev(på grund av sin uppväxt och pappa sägs det) knarkare och prostituerad, och då väcktes hennes hat mot män bara ännu mer

Men Andrea spelar pjäsen med en känsla av ironi genom hela teatern och kör den på ett skämtsamt sätt. Hon håller inte med Solanas på några punkter (inte någon av oss statister heller) och tycker verkligen inte män ska utrotas, då hon dessutom är tillsammans med regissören till pjäsen (som är man)

Dessutom har många kända författare och filosofer sagt exakt samma saker om kvinnan i flera århundraden, bara det att när kritiken riktas mot det könet man inte är van vid blir det en jättestor grej av det.
August Strindberg tex sa att kvinnan saknar intellekt, att hon är född utan det, och att om hon, trots allt, faktiskt är det minsta intellektuell så beror det på fel i hennes könsorgan.
"Nietzsche är känd för att ha argumenterat att varje form av högre civilisation haft strikta kontroller på kvinnor [Bortom gott och ont, 7:238]; han förolämpade kvinnor frekvent, men är mest känd för fraserna, "Kvinnor är mindre än ytliga" , "Kvinnan var guds andra misslyckande", och "Är du på väg till kvinnor? Glöm inte piskan!".
Filosofen Otto Weininger karaktäriserade i sin bok Geschlecht und Charakter ("Kön och karaktär") från 1903 den "kvinnliga" delen av varje individ som egentligen "ingenting", utan någon egentlig existens, utan något egentligt samvete eller något sinne för rationalitet. Weininger säger, "Ingen man som tänker djupt om kvinnor har ett högt anseende för dem; män antingen föraktar kvinnor eller så har de aldrig tänkt seriöst angående dem." August Strindberg hyllade Weininger för att förmodligen ha löst det svåraste av alla problem, "kvinnoproblemet"." (från wikipedia)

Jaa, så säg ingenting innan du kollat upp all fakta 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AvveGC:

Valerie Solanas var ingen terrorist

Jo, terrordåd och mordförsök är terrorism oavsett om ingen dog.

AvveGC:

Det är sjukt, och jag håller verkligen int med henne på något sätt, men man kan förstå henne då hon som ung blev utnyttjad av sin pappa och morbror, blev(på grund av sin uppväxt och pappa sägs det) knarkare och prostituerad, och då väcktes hennes hat mot män bara ännu mer

Så för att hon inte kan skilja på individer, och kön, så kan man förstå henne? Nej. Vidrig människa.

AvveGC:

Dessutom har många kända författare och filosofer sagt exakt samma saker om kvinnan i flera århundraden, bara det att när kritiken riktas mot det könet man inte är van vid blir det en jättestor grej av det.

Jaså? Nämnn gärna kända författare och filosofer som ville utrota kvinnor.

AvveGC:

August Strindberg tex sa att kvinnan saknar intellekt, att hon är född utan det, och att om hon, trots allt, faktiskt är det minsta intellektuell så beror det på fel i hennes könsorgan.

Strindberg pendlade i livet, beroende på hur bitter han var, när han var gift och lycklig skrev han att kvinnor var det bästa som fanns på jorden. Så det där är inget hållbart argument.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Randroid:

Jo, terrordåd och mordförsök är terrorism oavsett om ingen dog.

Terrordåd? Hon sköt män, men hon gjorde inga terrordåd

Randroid:

Jaså? Nämnn gärna kända författare och filosofer som ville utrota kvinnor.

Nietzsche, Weiniger och Strindberg sa inte direkt att de ville utrota kvinnan, men de var högst kvinnofientliga, sa att kvinnans enda uppgift i livet var att föda barn och att kvinnan inte hade något värde på något anat sätt.
"Penisavunden är en av Sigmund Freuds teorier. Enligt Freud upplever en kvinna penisavund under det stadium i hennes psykosexuella utveckling då hon upptäcker att hon saknar en kroppsdel: en penis. Kvinnan uppfattar därför sitt kön i termer av avsaknad av en kroppsdel, enligt Freud. Den parallella reaktionen hos män är rädslan för kastration (kastrationsångest); att upphöra vara det normala." Enligt Freud.
Solanas säger då istället i sin bok att det är mannen som lider av fittavund, att han inser att det är något som saknas från honom. Att mannen är en ofullständig kvinna, att Y-kromosonen är en ofullständig X-kromoson

Randroid:

Strindberg pendlade i livet, beroende på hur bitter han var, när han var gift och lycklig skrev han att kvinnor var det bästa som fanns på jorden. Så det där är inget hållbart argument.

Randroid:

Så för att hon inte kan skilja på individer, och kön, så kan man förstå henne? Nej. Vidrig människa.

Ja, men nu säger du ju nästan emot dig själv. Strindberg pendlade mycket i livet, ja. Men samtidigt stod han ju för sina åsikter om att kvinnorna var det könet med mindre värde.
Och om du kan skylla Strindbergs utlåtanden på att hans liv pendlade så kan man ju säga det samma om Solanas, bara det att hennes liv gick bara neråt och hon fick sämre och sämre uppfattning om männen hela tiden. Hon blev ju ständigt utnyttjad och män ljög ständigt för henne och bedrog henne, så det var ju svårt att se männen på något bra sätt, ur hennes perspektiv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AvveGC:

Terrordåd? Hon sköt män, men hon gjorde inga terrordåd

Att skjuta människor är terrordåd när det är riktat mot speciella grupper, precis som lasermannen, hur dum är du?

AvveGC:

Ja, men nu säger du ju nästan emot dig själv.

Nej, för du jämför människor som levde under en helt annan tidsperiod.

"PÅ 1700-TALET TYCKTE MAN NEGRER VAR LATA VILKA HEMSKA MÄNNISKOR!!11"

AvveGC:

Och om du kan skylla Strindbergs utlåtanden på att hans liv pendlade så kan man ju säga det samma om Solanas, bara det att hennes liv gick bara neråt och hon fick sämre och sämre uppfattning om männen hela tiden.

Självklart kommer hennes avsmak från någonstans, men du missar poängen, Strindberg gick inte ut och yxmördade kvinnor för att hans liv blev jobbigt pga dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Randroid:

Att skjuta människor är terrordåd när det är riktat mot speciella grupper, precis som lasermannen, hur dum är du?

Okej, förlåt, där hade jag fel. Jag antar väl att jag bara är ännu en korkad kvinna med fungerande könsorgan

Randroid:

Nej, för du jämför människor som levde under en helt annan tidsperiod.

Ja, men det är ju fortfarande människor, eller hur? Det är ju rätt många fortfarande som beter sig som och säger att kvinnor är mindre värda. Saker som vi får höra på föreställningarna är hemska! Andrea har fått hotbrev där det står "vi ska skjuta alla feminister med en kula i huvudet, så varför inte börja med Andrea?" Och de som är utanför på föreställningar skriker saker som "jävla feministfitta" "sätt en kula i huvudet på dig själv" "visa pattarna" och "tjejer vill bara ha något att ha mellan benen" Säger inte det rätt mycket om hur jämnställt det är mellan kvinnor och män även i dagens samhälle?

Randroid:

"PÅ 1700-TALET TYCKTE MAN NEGRER VAR LATA VILKA HEMSKA MÄNNISKOR!!11"

Jag fattar inte...?

Randroid:

Självklart kommer hennes avsmak från någonstans, men du missar poängen, Strindberg gick inte ut och yxmördade kvinnor för att hans liv blev jobbigt pga dem.

Men Strindberg var enbart gift med kvinnor som var väldigt självständiga och han hade inga speciella trauman med kvinnor (vad jag vet)
Solanas fick ett skitliv som underhuggare åt män på grund av män. Och jag tar som exempel Any Warhol; Solanas hade en anledning att vara arg på (men visst inte skjuta) honom.
Hon hade skrivit en pjäs och han hade lovat henne att titta på manuset. Han insåg att han inte gillade det, och inte ville vidarearbeta det. Så efter ett långt tag hörde Solanas av sig till Warhol och frågade om han hade bestämt sig (han ville inte arbeta med den) och hon bad att då få tillbaka manuset. Då hade han tappat bort hela manuset, hon blev vansinnig och sköt sedan honom.
Så hon hade lite mer motiv än att hon hade varit gift med fel personer.

Men tro inte att jag tycker hon gjorde rätt som sköt folk, eller att jag håller med henne med att alla män ska utrotas. Men det jag ser i pjäsen som jag gillar är att det ändå visar hur snevridet vårt samhälle är gentemot kvinnor, och att man kanske kan få folk att tänka till på hur samhället fungerar lite mer


   
SvaraCitera