Aviseringar
Rensa alla

SD - rasister eller främlingsfientliga ?


Töntt
Ämnesstartare

Jag tycker att de är mer främlingsfientliga än rasistiska, för de vill ju inte ha invandrare i Sverige men skulle inte ha något emot dem om dem var i sitt eget hemland (enligt sig själva) och det är ju iochförsig rasistiskt.. Men tror ni att de är emot ALLA invandrare som inte är ifrån norden eller Europa, eller tror ni att de skulle vara helt okej med den vite Amerikanen samtidigt som de skulle ogillat Afghanen eller afrikanskan ? 


   
Citera

Rasister och, såvida man tycker judehat specifikt är konstituerande, konceptuella nazister.


   
SvaraCitera

enligt en SDledare i Göteborg så 

MemeCenter_1396618628728_833-610x440.jpg


   
SvaraCitera

Alltså exakt vad man ska kategorisera SD som är en knivig fråga, eftersom partiet har förändrats mycket de senaste åren. De har städat en hel del i leden, men det är svårt att klart avgöra om de verkligen menar allvar med snacket om nolltolerans mot rasism eller om det är rena lögner för att locka till sig fler väljare. Om man ska gå efter deras officiella linje, uttryckt i deras partiprogram osv., så är de socialkonservativa, light-nationalistiska och invandringskritiska, och det behöver det varken ligga något rasistiskt eller främlingsfientligt i. Om man däremot går efter åsikter som finns hos väljarna/anhängarna, och för den delen uttalanden som enskilda politiker gjort, så stöter man förstås på en del främlingsfientlighet och ren rasism.

Det är fullt tänkbart att de faktiskt menar allvar med förändringarna och att de vill profilera sig som ett invandringskritiskt parti, men det är också tänkbart att invandringskritik är en ren eufemism och att det bakom den fina fasaden döljer sig ren främlingsfientlighet. Sanningen ligger väl någonstans mitt emellan, om man nu inte vill polarisera skiten totalt och skrika "vargen kommer!" tills man blir hes.

Nachac: Rasister och, såvida man tycker judehat specifikt är konstituerande, konceptuella nazister.

Hur är dagens SD ett nazistiskt parti menar du? Och vad innebär "konceptuell nazism"? Rullar ögonen


   
SvaraCitera

Keffa  


   
SvaraCitera

Rasister. Hela SD:s politik är uppbyggd på en grund av rasistiska åsikter och handlingar.


   
SvaraCitera

10397226_501811103253002_361996393325254


   
SvaraCitera

absentthinking: Rasister. Hela SD:s politik är uppbyggd på en grund av rasistiska åsikter och handlingar.

Menar du att deras politik grundar sig i en rasistisk ideologi? Utveckla gärna hur du menar... jag motsätter mig inte att så kan vara fallet, utan vill mest se hur du tänker.


   
SvaraCitera

Feberyra: Hur är dagens SD ett nazistiskt parti menar du? Och vad innebär "konceptuell nazism"?

Konceptuell nazism är ett begrepp jag använder, som står att läsa, om det anses att det specifikt är judar som måste hatas.

http://gustaf-liljenstrom.blogspot.se/2014/03/jag-tankte-att-jag-i-detta-alltfor_26.html


   
SvaraCitera

Främlingsfientlig är ju bara en omskrivning av rasist. Den praktiska innebörden är densamma. Rasist är man om man behandlar människor olika utifrån etniska faktorer, alltså om man behandlar dem som en "ras". Att negativt särbehandla vissa folkgrupper är rasism. Att motsätta sig invandring från vissa länder är rasism. Att se människor från vissa kulturer som väsensskilda från människor från andra kulturer är rasism. Man kan kalla det lite vad man vill för ordet spelar ingen roll. Rasism är inte fel för att ordet "rasism" är fel. Rasism är fel för att dess praktiska konsekvenser är fel. Om jag kallar t.ex. en politik fientlig mot människor med vissa hudfärger, från vissa folkgrupper eller vissa länder för "rasism", "främlingsfientlighet" eller "rosafluffkärlek" spelar ingen roll, det är själva politiken det är fel på.


   
SvaraCitera

Feberyra: Om man ska gå efter deras officiella linje, uttryckt i deras partiprogram osv., så är de socialkonservativa, light-nationalistiska och invandringskritiska, och det behöver det varken ligga något rasistiskt eller främlingsfientligt i.

För att tyvärr så fattar även SD att man inte får röster genom att vara officiellt och öppet främlingsfientliga/rasister.

Nachac:
10397226_501811103253002_361996393325254

Mycket glad

FruLiten:
enligt en SDledare i Göteborg så 

MemeCenter_1396618628728_833-610x440.jpg

Denna bild är ett exempel på att en bild säger mer än tusen ord.

Hjärta


   
SvaraCitera


   
SvaraCitera

Ingetdera. De är ett konservativt, nationalistiskt och socialliberalt parti.


   
SvaraCitera

Sån jävla fördummande nivå på hela den här diskussionen.. 


   
SvaraCitera

Nachac: Konceptuell nazism är ett begrepp jag använder, som står att läsa, om det anses att det specifikt är judar som måste hatas.

http://gustaf-liljenstrom.blogspot.se/2014/03/jag-tankte-att-jag-i-detta-alltfor_26.html

Den där analysen bör man ställa sig väldigt kritisk till. SD tuggar för det första inte på om påstådda skillnader "raser" emellan (det gör däremot SvP, som helt uppenbart är ett nazistiskt parti), utan om skillnader mellan kulturer, och det är väl där främlingsfientligheten brukar smyga sig in. Hur man än ser på det är det dock en enorm skillnad mellan att tala om och kritisera "raser" å ena sidan och kulturer å andra: vissa element av en given kultur, som en person som invandrar till Sverige praktiserar, kan i jämförelse med den svenska kulturen faktiskt vara "sämre" (i brist på bättre ordval), t.ex. tvångsäktenskap och omskärelse. En given kultur kan vara "sämre" än en annan på det sättet att den skapar mer lidande och inskränker människors friheter och rättigheter i högre utsträckning, och det är det knappast rasistiskt att påpeka, utan en sådan kritik leder förhoppningsvis tvärtom till en bättre värld. Det betyder dock inte att det är okej att kategoriskt avfärda och smutskasta en hel folkgrupps kultur och framhålla den man själv råkar tillhöra som den mest högtstående i världen, och därtill också tycka att det är skäl nog att neka människor ur folkgruppen i fråga asyl här - då är det frågan om ren främlingsfientlighet.

För det andra så behöver man naturligtvis inte vara nazist bara för att man pratar varmt om kärnfamiljen och är för en strängare abortlagstiftning. Att se det i sig som något slags sluttande plan mot ett nazistiskt samhälle är ytterst korkat. En sådan inställning kan man snarare vänta sig av genuint konservativa partier, vilket är precis vad SD söker utmåla sig som. Du skulle ju knappast kalla de konservativa falangerna av det republikanska partiet i USA för "konceptuella" nazister, eller hur?

Storchen84: För att tyvärr så fattar även SD att man inte får röster genom att vara officiellt och öppet främlingsfientliga/rasister.

Eller så förstår de att de kan driva igenom sin huvudsakliga agenda (minskad invandring) utan att för den skull vara rasister. Allt är inte alltid så enkelt...


   
SvaraCitera