Aviseringar
Rensa alla

Se med stängda ögon


Ämnesstartare

Åtta:

Och med den frågan fick Jellybeans 100 ungdomar över hela Sverige att peta sig själva i ögat.

haha hur visste du [crazy]


   
SvaraCitera
Åtta

Matilda1988:

haha hur visste du [crazy]

Är synsk. [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Och med den frågan fick Jellybeans 100 ungdomar över hela Sverige att peta sig själva i ögat.

T___________T


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jellybeans:

Har du någon förklaring?

Hur fungerar detta när syn och känsel möts?

Ingen aning :S .. Hur kom du ens på att prova det här? haha lite coolt är det ändå 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

variabel:

T___________T

[confused][confused][confused][rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jellybeans:

well

petade mig i ögat ju T_T


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

variabel:

petade mig i ögat ju T_T

Jag fråntar mig ansvaret för alla ögoninfektioner jag har orsakat er.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det funkar nu, funkar inte i mörker. kanske därför man måste peta på sidan?


   
SvaraCitera

Beror på att allt vi ser är uppåner men hjärnan rättar till det. När du trycker på ögat så rättar inte hjärnan till det pga att det inte är syncellerna som skickar signaler...

Det är min teori


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jaag_91_:

Beror på att allt vi ser är uppåner men hjärnan rättar till det. När du trycker på ögat så rättar inte hjärnan till det pga att det inte är syncellerna som skickar signaler...

Det är min teori

Kanske. Så det fungerar för dig med?

Jag gjorde faktiskt inte den här tråden för att få ungdomar att peta sig i ögonen, även fast den tanken är ganska kul.


   
SvaraCitera

Jellybeans:

Kanske. Så det fungerar för dig med?

Jag gjorde faktiskt inte den här tråden för att få ungdomar att peta sig i ögonen, även fast den tanken är ganska kul.

Ja så har man väl gjort många gånger [zzz]

Det syns specielt bra när man sover och den man sover med drämmer handen i pannan på en å sticker i 11fingrar i ögat [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Och med den frågan fick Jellybeans 100 ungdomar över hela Sverige att peta sig själva i ögat. [smile]

Är jag cool för att jag provat samma sak innan? [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

Är jag cool för att jag provat samma sak innan? [sad]

Ganska.
Men förklara varför 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jellybeans:

Men förklara varför 🙁

Kan nog inte förklara varför man ser en "ljus" punkt, det är ju trots allt inte ljus.. Men nerver och sånt i ögat fifflar ju med sånt där.

Anledningen till att upplevelsen är "inverterad" skulle jag tänka mej har nånting med det faktum att hjärnan vänder uppochner på den bild ögat ger den för att den ska bli rätt.
Eftersom det inte är ljus vi upplever när vi pressar mot ögat, har hjärnan inget med processen att göra, och ögats bild förblir således inverterad.

Gissar som sagt bara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

"inverterad"

jag tror inte det alls har med ögats uppochner-vända bild att göra eftersom det bara är en spegling och inte en invertering. Istället tror jag snarare att det har med hur hjärnan bearbetar ljussignalerna och hur ögonen fungerar. Våra ögon är byggda på så sätt att de reagerar på förändringar i ljus och kontraster, och hjärnan pusslar ihop detta till en bild som den skickar till våra medvetanden.

Jag tror att det helt enkelt är skillnaden i ljuset när våra fingrar skapar en mörkare fläck, som processeras av hjärnan och detta visas som en ljus fläck mot det mörka som är avsaknaden av skillnader. När inget syns är det svart, och när hjärnan plötsligt märker av en förändring (eller snarare synnerverna) visas detta som en ljusare bild.


   
SvaraCitera