Forumet - Seg i benen

Seg i benen

589 0 34
Varje gång jag joggar numera så bara efter några hundra meter så blir jag väldigt seg i benen och det sinkar mig som fan.
Konditionen är det inget fel på så det är så frustrerande att jag måste stanna bara för att benen väger bly.
Eller rättare sagt låren är det väll, framsidan av låret.
Någon som kan veta varför?

Är väll inte jätte duktig på att stretcha lår men joggar varannan dag så det tycker man ska ha gått över tills dess?

En annan sak..
Vad brukar ni löpa i så här års?
grisarkansjunga:

Vad brukar ni löpa i så här års?


Varma löparbrallor med windstopper på framsidan. Långärmad löpartröja. Tunn mössa + vantar, fast får ta av mig vantarna för det blir för varmt. Och så jag jag damasker, lite för varmt för det men skönt ändå.

isola:

kunde inte röra mina blytunga ben


Är visst väldigt vanligt i drömmar. Jag har själv varit med om det många gånger även om jag inte springer från något.
Det är så jäkla frustrerande! [mad]

Spana också in:

grisarkansjunga:

Någon som kan veta varför?


nope.
testa o kanske kör lite korta intervaller så du får upp snabbheten o inte ligger o masar i samma tempo hela tiden.
även "spänstövningar" som typ upphopp o sånt. eller leta upp en ganska brant backe och kuta det fortaste du kan upp för den några gånger. spring baklänges uppför också, tar rejält på framsida lår. [crazy]

annars så stretcha efter varje pass är ett bra tips.

grisarkansjunga:

Vad brukar ni löpa i så här års?


tajts, underställströja o en tunn jacka för det mesta. :)
misär:

Du kanske äter för lite..


nädet tror jag nog inte..brukar springa efter maten(när den smält) så kan inte vara det

adekvat:

Ta en paus,


neej[chocked] fast brukar vara jävligt pigg efter en veckas vila men om det nu är överträning så vill man ju inte bara springa en gång i veckan...

Capture:

Värmer du upp innan?


Man värmer väll upp genom att springa?
Det gjorde vi på fotbollsträningen iaf...[cute]
grisarkansjunga:

nädet tror jag nog inte..brukar springa efter maten(när den smält) så kan inte vara det


grisarkansjunga:

neej[chocked] fast brukar vara jävligt pigg efter en veckas vila men om det nu är överträning så vill man ju inte bara springa en gång i veckan...


jag tycker det låter som om du får i dig för lite energi, speccielt efter passet vilket förstör din återhämtning,
grisarkansjunga:

Man värmer väll upp genom att springa?
Det gjorde vi på fotbollsträningen iaf...[cute]


Man värmer upp genom att t.ex. jogga. Under uppvärmningen bör du inte ha en högre puls är 120-140. När man sedan tränar vanligt ska pulsen gärna vara över 160. Så det är skillnad.

Prova att värma upp och se om det blir någon skillnad. Det räcker med att jogga lätt i ca. 10 minuter. Och du borde absolut fortsätta med att värma upp innan träning trots att det inte hjälper mot ditt problem, då det leder till bland annat prestationsökning och minskar risken för skador.