Aviseringar
Rensa alla

Segt bredband med kabel, skälla på operatören eller fixa själv?


Ämnesstartare

Goddag!

Det är så att jag har ett hyfsat segt bredband, har något av Com Hems "Bredband Small".

Dock har det varit mer än lovligt segt sedan efter jul någongång.
Runt den 28e så stängdes det av helt i ett par timmar, för att sedan komma tillbaka segare än vanligt.

Jag kontaktade Com Hem, och de svarade över en vecka senare med att de hade stängt av vårat bredband för att vi inte har betalat.
Strange tyckte jag då vi betalade i tid, runt den 29e och vi somsagt har haft bredband helatiden.

Så ingen hjälp där heller.

Har mätt på Bredbandskollen, och får följande:

Skicka: 0.07 Mbit/sec
Ta Emot: 0.14 Mbit/sec

Jag har ingen koll på exakt vad jag ska ha vid "Bredband Small" men nog är detta alldeles för lågt?
Har aldrig behövt vänta 5-10min för att kunna se ett YouTube-klipp på typ en eller ett par minuter..

Finns det något jag själv kan göra som påverkar hastigheten på bredbandet, eller kan jag inte göra något annat än att åter igen skälla på Com Hem?

Jag är ingen dataexpert, så prata långsamt.. xD

Tack på förhand!


   
Citera
Åtta

Den Vise:

Finns det något jag själv kan göra som påverkar hastigheten på bredbandet, eller kan jag inte göra något annat än att åter igen skälla på Com Hem?

Skäll på dem hårt och länge.


   
SvaraCitera

Den Vise:

Finns det något jag själv kan göra som påverkar hastigheten på bredbandet, eller kan jag inte göra något annat än att åter igen skälla på Com Hem?

det du kan göra är att undersöka om felet ligger hos dig eller hos leverantören. fixa en annan datoroch koppla in den , är det samma problem så ligger felet mest troligt hos leverantören isf

Åtta:

Skäll på dem hårt och länge.

om det fungerar klockrent med en annan dator så är det hos dig felet ligger och då kan du göra något åt det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grön_apa:

det du kan göra är att undersöka om felet ligger hos dig eller hos leverantören. fixa en annan datoroch koppla in den , är det samma problem så ligger felet mest troligt hos leverantören isf

Hmm, vet inte om jag kan få hit en annan dator bara sådär xd
DOCK, så har jag ju internet på min ps3, kan jag mäta hastigheten på den?


   
SvaraCitera

Den Vise:

Hmm, vet inte om jag kan få hit en annan dator bara sådär xd
DOCK, så har jag ju internet på min ps3, kan jag mäta hastigheten på den?

ingen aning om det finns något program för att mäta hastigheten till ps3. men du kan iaf göra en uppskatning går det segt eller går det snabbt.

om du har en router kan den ha en function som mäter hur mycket trafik som skickas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grön_apa:

ingen aning om det finns något program för att mäta hastigheten till ps3.

Den har ju webbläsare så jag tänkte att jag kanske kunde gå in på typ bredbandskollen på den 😛

grön_apa:

om du har en router kan den ha en function som mäter hur mycket trafik som skickas

Jag har router, men jag har ingen aning om hur man ser trafiken :s

Men om det nu skulle vara min dator som det är fel på, vad kan jag göra?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

bump

Har kollat bredbandet på ps3, samma resultat.
Så jag antar att antingen är det routern eller så är det Com Hem som inte ger mig rätt hastighet.
En kompis säger att jag borde testa att koppla nätet direkt till datorn, får väl testa det imorgon


   
SvaraCitera

Om du haft samma internetleverantör, samma abonnemang, samma dator, samma router etc. innan du upplevde nedgången i hastighet så är felet självklart inte ditt.

Skäll på dem hårt och länge.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kebabkurt:

Om du haft samma internetleverantör, samma abonnemang, samma dator, samma router etc. innan du upplevde nedgången i hastighet så är felet självklart inte ditt.

Okej 😛
Min kompis sa annars att det kan vara routern som är skruttig, har haft samma i flera år och så x)
Har inte haft tillfälle och testa än för internetuttaget är i ett annat rum, men vi får se vad som händer


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Betala för att få mer bredband bara[confused]


   
SvaraCitera

Strunta i Comhem, dom är mystiska.

Dom har för sig konstiga saker.

Den Vise:

Ta Emot: 0.14 Mbit/sec

Kan man inte jämföra den med sen nedladdnings takt lite?

Tex; Du laddar ner en fil i 320 kb/sec det blir väl 0.32 Mbit/sec eller? [blush][censur][shake]


   
SvaraCitera
Åtta

Macktorsken:

Tex; Du laddar ner en fil i 320 kb/sec det blir väl 0.32 Mbit/sec eller? [blush][censur][shake]

Inte nödvändigtvis. Bredbandsleverantörer mäter gärna sin hastighet i megabit, snarare än megabyte eller kilobyte. Nedladdningshastigheter mäter man dock i kilo-/megabyte.

1 byte = 8 bit
Så om de utlovar 24Mbit så innebär det att de faktiskt lovar 3 megabyte/s.

Så om han tar emot i 0.14 Mbit/sec (alltså ungefär 143kbit/sec) så innebär det en nedladdningshastighet på ungefär 18 kbyte/sec.


   
SvaraCitera

Åtta:

Så om han tar emot i 0.14 Mbit/sec (alltså ungefär 143kbit/sec) så innebär det en nedladdningshastighet på ungefär 18 kbyte/sec.

Aha, okej. Jag har ingen aning om hur det funkar.

18 är väl ändå jävligt segt. [shake]


   
SvaraCitera
Åtta

Macktorsken:

18 är väl ändå jävligt segt. [shake]

Fruktansvärt segt, ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Betala för att få mer bredband bara[confused]

När jag inte ens får det jag ska?

Åtta:

Så om han tar emot i 0.14 Mbit/sec (alltså ungefär 143kbit/sec) så innebär det en nedladdningshastighet på ungefär 18 kbyte/sec.

Låter rimligt xd

Jag kan säga att jag har testat att koppla in nätverkssladden direkt från uttaget till datorn, och jag har även mätt på mitt ps3- jag får samma resultat hur jag än gör, så det kan inte vara fel på min dator eller router.

Blir till att skriva till Com Hem igen... *suck*
Tack för alla svar iaf [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Den Vise:

Blir till att skriva till Com Hem igen

Ring dem, att skriva hjälper inte.


   
SvaraCitera