Aviseringar
Rensa alla

Separatistiska möten baserat på etnicitet. Rasistiska eller ej?


Ser en poäng med separatism i de flesta fall men att utesluta folk från att få kunskap om hur det ser ut är ju ej speciellt konstruktivt kanske. När det handlar om rasifiering så är det ju också ett luddigt begrepp då man sällan rasifieras i alla sammanhang. 


   
SvaraCitera
time
 time

Skepticdouche: I Alzheimers saken är det för att stödja människor med Alzheimers, att utomstående kommer dit är värdelöst.

Och i det här fallet är det för att stödja varandra. Som någon som själv rasifieras så kan jag verkligen inte understryka nog hur skönt det vore att någon gång, inte varje gång, men en enstaka gång på ett enda möte få vara omringad av människor med liknande bakgrund och upplevelser. 


   
SvaraCitera

Tickstart:
photos_that_capture_the_irony_of_life_26

Hmmmmm, rasism eller ej.... Svår fråga det där.

"Men, alzheimers då???"

Rullar ögonen


   
SvaraCitera

time:

Och i det här fallet är det för att stödja varandra. Som någon som själv rasifieras så kan jag verkligen inte understryka nog hur skönt det vore att någon gång, inte varje gång, men en enstaka gång på ett enda möte få vara omringad av människor med liknande bakgrund och upplevelser. 

Stödja varandra =//= Diskutera islamofobi hos ickegudomliga.

Vita rasifieras också, du vet "Kränkt Vit man", schsticken.

(Ni bor alla i Sverige. Ni har nästan precis samma bakgrund)


   
SvaraCitera

Nu går det lite väl långt va. Att många idag vill knipa åt sig epitet för att kunna peka ut andra som privilegierade betyder ej att "vita kränkta män" inte är ett legitimt begrepp. Vita män har alltid styrt världen och det är utifrån dem normen är utformad. Sedan måste ma ju tänka intersektionellt också men överlag. 


   
SvaraCitera

vonKissekatt:
Nu går det lite väl långt va. Att många idag vill knipa åt sig epitet för att kunna peka ut andra som privilegierade betyder ej att "vita kränkta män" inte är ett legitimt begrepp. Vita män har alltid styrt världen och det är utifrån dem normen är utformad. Sedan måste ma ju tänka intersektionellt också men överlag. 

Jorden har funnits i 4.5 miljarder år, apmänniskosläktet har funnits i 2.6 Miljoner år.
Så om vi forutsätter att vita män styrt sen dess är det ungefär 0.06% av världens existens. Långt ifrån alltid.
(Sen bor majoriteten av människor i Asien. Om något är det gula män som styr världen)


   
SvaraCitera

Skepticdouche:

Jorden har funnits i 4.5 miljarder år, apmänniskosläktet har funnits i 2.6 Miljoner år.
Så om vi forutsätter att vita män styrt sen dess är det ungefär 0.006% av världens existens. Långt ifrån alltid.
(Sen bor majoriteten av människor i Asien. Om något är det vita gula män som styr världen)

Det är inte majoriteten som styr. Det andra var helt irrelevant. 


   
SvaraCitera

vonKissekatt:

Det är inte majoriteten som styr. Det andra var helt irrelevant. 

Du sa alltid, vilket är långt ifrån sant. Så du hade feeeeeel
(Jag skulle också räknat med från universums början och hur stor del av universum vita män styr)


   
SvaraCitera
time
 time

Skepticdouche: Stödja varandra =//= Diskutera islamofobi hos ickegudomliga.

Muslim =//= rasifierad.

Jag har ingen muslimsk bakgrund överhuvudtaget men har drabbats av islamofobi. 


   
SvaraCitera

time:

Muslim =//= rasifierad.

Jag har ingen muslimsk bakgrund överhuvudtaget men har drabbats av islamofobi.

Relevans?


   
SvaraCitera
time
 time

Skepticdouche:

Relevans?

Du skrev diskutera islamofobi hos ickegudomliga. Lät som om du menade att det separatistiska mötet var för enbart muslimer. 


   
SvaraCitera

(vill ba påpeka att mötet omöjligt kan vara för gudomliga pga skulle bli rätt tomt då)


   
SvaraCitera

gu vad jag ska märka ord alltså


   
SvaraCitera

time:

Du skrev diskutera islamofobi hos ickegudomliga. Lät som om du menade att det separatistiska mötet var för enbart muslimer. 

Försökte göra ett smygrasistiskt skämt. Ber omursäkt


   
SvaraCitera

Man borde anmäla SSU för hets mot folkgrupp och se vart det lederMycket glad


   
SvaraCitera