Aviseringar
Rensa alla

Seriösa tips om longboard!


Ämnesstartare

Tjenare, har blivit riktigt taggad på att börja åka lite longboard tycker det verkar skit kul Så nu skulle jag behöva tips på vad för första bräda jag borde köpa och vart man kan köpa? Hade mest tänkt att åka korta sträckor typ till fotbollsplanen och liknande istället för att cykla så det behöver inte vara någon jätte avancerad bräda och inte jätte dyr heller...

Så någon som har ett bra tips? [smile]


   
Citera

jag har en sector 9, pintail. Den var rätt lätt att lära sig på. Inte så överdrivet dyr heller[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Handlar det bara om att transportera sig mellan platserna A och B behöver du inte ha särskilt höga krav på din bräda, det räcker med en 700:-bräda från Stadium/valfri sportaffär.

Tips? Tja, ställ ena foten på brädan och sparka fart med den andra. Återigen behöver man inte tänka så mycket om det bara handlar om att transportera sig över flacka ytor. Finns det backar är det en annan femma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kolla på ebay, där finns det riktigt billiga brädor, du kan kolla på märket riviera, bra och billiga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ska du bara ta dig enklare sträckor så behöver du bara en vanlig halvbra bräda som sector. 🙂

Ska du som jag åka längre sträckor och leka lite i backar / överhuvudtaget så hade jag nog lagt 4-500kr mer och fått en riktig bräda.

Har själv en lush , haft den snart i 3 år. Funkar fortfarande perfa. Däremot ska jag förmodligen införskaffa en som är mjukare vilket gör att jag verkligen kan ligga ner i svängarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag kan i princip inget om longboards, men har kollat lite på sidor som junkyard.se och kommit fram till att det finns hur många olika varianter av brädor som helst..hur ska man hitta rätt?

kan t.ex. http://www.junkyard.se/mega/product.aspx?pid=31460&lcid=13|281&lbid=599&m=c&g=a

vara något att ha som första-bräda? Ser inget om maxvikt...
[censur]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Now_what:

vara något att ha som första-bräda?

Ser helt okej ut, synd att det inte står någon maxvikt som sagt. Har du kikat på www.longboard.eu? De har ett större utbud, och har även recenserat många av brädorna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Observator:

Ser helt okej ut, synd att det inte står någon maxvikt som sagt. Har du kikat på www.longboard.eu? De har ett större utbud, och har även recenserat många av brädorna.

aa, har kollat lite där, men får inte riktigt grepp om det. Där finns många completes av sector 9, har hört flera säga att det är ett dåligt märke? [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Now_what:

aa, har kollat lite där, men får inte riktigt grepp om det. Där finns många completes av sector 9, har hört flera säga att det är ett dåligt märke? [tard]

Sector 9 är en helt perfekt bräda för nybörjare. Den är förvisso långt ifrån bäst på marknaden, men väldigt prisvärd och som sagt helt okej som första bräda. Jag vet inte vilka som sprider ryktet om att märket skulle vara dåligt, även om det inte är bäst kan det fortfarande vara bra. Jag själv åkte på en Sector 9 innan jag köpte min Loaded Dervish och den går fortfarande att låna ut till intresserade kamrater.

För att sammanfatta: Det är inget fel på märket Sector 9 om du är en nybörjare. Om du bara vill prova på åkningen och känslan är den perfekt, är du ganska säker på att du vill börja med det på allvar är det kanske bättre om du köper en dyrare bräda direkt. Fråga på om det är något mer du undrar över.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Observator:

inget fel på märket Sector 9 om du är en nybörjare. Om du bara vill prova på åkningen och känslan är den perfekt, är du ganska säker på att du vill börja med det på allvar är det kanske bättre om du köper en dyrare bräda direkt.

Ungefär så resonerade jag också.

har kollat lite på CR4 (CR2) Rapa Nui Complete som du länkade till,
http://longboard.eu/hard/index.xml?dept=prodinfo&prodid=10023

och CR5 (CR2B) Dreamwave Complete
http://longboard.eu/hard/index.xml?dept=prodinfo&prodid=10024

men det är förvirrande..vad ska man t.ex. ha spacers till?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Now_what:

har kollat lite på CR4 (CR2) Rapa Nui Complete som du länkade till,

Den brädan har ju jag som sagt, är väldigt nöjd med köpet. Jag vet inte om det går att få en bräda som fungerar lika bra "allround" (carving, downhill, cruising).

Now_what:

och CR5 (CR2B) Dreamwave Complete

Den brädan kör en kompis med. Väldigt lik den övre, den enda skillnaden jag kan se är motivet på undersidan.

Now_what:

vad ska man t.ex. ha spacers till?

Spacers gör att truckarna håller längre, och tar bort spelrummet för däcken. Det är bra för hela brädan, och helt klart värt att köpa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Observator:

är väldigt nöjd med köpet. Jag vet inte om det går att få en bräda som fungerar lika bra "allround" (carving, downhill, cruising).

Blir nog den 🙂 Nu måste jag bara fixa lite pengar till..inte lätt som arbetslös [cute]

Observator:

Spacers gör att truckarna håller längre, och tar bort spelrummet för däcken. Det är bra för hela brädan, och helt klart värt att köpa.

Tycker det borde ingå då..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Now_what:

Tycker det borde ingå då..

Jo, det är sant. Men det finns lite olika modeller och märken, så jag antar att det är därför det kostar extra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag köpte min bräda på Encore, det var halva priset på den så den var inte alls dyr [bigsmile] Jag tycker att den rullar på riktigt bra! [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

feliciaan:

Jag köpte min bräda på Encore, det var halva priset på den så den var inte alls dyr Jag tycker att den rullar på riktigt bra!

vad är det för bräda du har köpt? [smile]


   
SvaraCitera